Delad nolla

Besvarad 24 nov 2021 av Bengt Loord
Hej

Har en spis som går på 3 fas med 2,5 kv framdragen. Ska nu koppla in golvvärme under spisskyddet/klinker i köket. Har lyckats dra fram en 1,5 kv fas i samma rör. Hur ska jag tänka med jordfelsbrytare då det blir delad nolla och 4 faser?

/Patric
 

Svar

Hej,
Som du sannolikt redan vet, så är detta ett så farligt elarbete att det krävs auktorisation för att utföra. Anlita därför ett auktoriserat företag.

Vad gäller jordfelsbrytaren, så kontrollerar den bara att lika stor ström går Till som Från belastningen i gruppen. Därför ska all normal ström ska gå fram och tillbaka genom jordfelsbrytaren. Bara skyddsjorden ska passera utanför jordfelsbrytaren. (Neutralledaren och skyddsledaren får givetvis inte ihopkopplas i gruppledningen)
 
Redigerat:

Kommentarer

CaNNoteN ·
Golvvärmen skall ha 1 egen grupp med JFB.
 
hempularen ·
Du kan absolut inte ha samma nolla som till spisen/hällen. Den kommer att bli överbelastad, brandrisk.

Det bryter dessutom mot ett koppel av säkerhetsregler.

Man kan (egentligen inte) tänka sig att låta gruppen (fas, neutral, och skyddsjord. Dela rör med spisen, men man gör inte så. Och får troligen inte in tre trådar i röret. Gruppen för golvvärmen måste alltså vara en egen grupp med egen nolla, och egen skyddsjord. Skulle du dessutom börja blanda in ett delvis skydd med jordfelsbrytare, så blir det dels farligt, dels brinner spisen om du låter jfb bryta nollan utan att bryta faserna till spisen.
 
CaNNoteN ·
Håller med hempularen, Det strider också att ha olika grupper i samma rör. Tips dra nytt till golvvärmen, Sen kanske el-centralen har JFB som tar hela centralen?
 
CaNNoteN ·
Håller också med
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.