Delad nolla (följdfråga)

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 24 apr 2017 av Bengt Loord
Spishäll 2 fas och ugn 1 fas med gemensam nolla. I detta fall behövs nolla eftersom ugnen är 1-fas. MEN fortfarande ligger dessa på var sin fas.
Gemensam nolla på diskmaskin och fläkt är alltså tekniskt ok om de ligger på olika faser?
Men bäst borde väl vara att lägga dem i samma säkring och byta till 13A?
 

Svar

Byter man till en säkring för allt, så kommer garanterat all ström att återgå i neutralledaren.

För att ev. byta till en större säkring så ska man beräkna om ledarna först måste bytas till grövre. Beräkningen grundas på hur långa ledarna är och hur och var de är förlagda.

Bytet av passkontakt i elcentralen får därför endast göras av en person som innehar relevant elbehörighet (minst ABL)
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.