Är det ok att modifiera byggcentral?

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 29 jul 2015 av Bengt Loord
Jag har en vanlig byggcentral med 4st enfas-uttag fördelade på två faser. Min fråga är om jag FÅR sätta in en till säkring och koppla om kablarna så att jag får ut den tredje fasen på ett av de 4 enfasuttagen. Jag är inte behörig, men har nödvändig kunskap om det.
 

Svar

Hej,

Detta är inte behörighetskrävande arbete eftersom du "bara" ändrar i en produkt.

Om du utför denna omkoppling, så gäller dock inte produktens CE-märkning.

Detta innebär att det är du personligen påtar dig ansvaret för att produkten är säker och uppfyller alla gällande krav.

Gäller således att du verkligen har all nödvändig kunskap, samt är noggrann.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.