Anslutning av bastu aggregat

Besvarad 3 nov 2021 av Bengt Loord
Hej, vi har gjort om badrummet i en 70 tals hus. Elektriker har använd gamla bastu kabel (3 fas - 3 vita kablar). Nu har vi fått vårt nya bastu och aggregat ska anslutas. Enligt anvisning ska anslutas jord kontakt (klar), neutral ( blå- också klar), L1,L2,L3 och en 4:e kontakt P.
Fråga 1: hur ansluter jag en ny 3 fas kabel (brun,grå,svart) till en gammal 3 fas (3×vit) ?
Fråga 2: vad gör jag med P?
Tack så mycket för hjälpen. Med bästa hälsningar, jocke
Elanslutningsplint med gammal trefaskabel och skyddsjordsledning i ett renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema för bastuaggregat med anslutningar för jord, neutral, tre faser och en manöverplint P.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:

Svar

Hej,
Som så ofta är tillverkarens schema inte ritat enligt grundläggande grundregler för scheman och inte heller komplett.
Därför svårt att se när P ska anslutas.
Finns säkert flera läsare, som har ett liknande aggregat och kan förklara när P ska anslutas.

I övrigt har de tre fasernas färg ingen betydelse. Självklart ska neutralledaren vara blå och anslutas till N och skyddsjorden vara gulgrön och anslutas plint 1.

Lika självklart är detta arbete som kräver auktorisation eftersom det är oerhört viktigt att ansluta till rätt plintar, få ordentlig och varaktig kontakt, samt kontinuitetsmäta skyddsjorden.

Chansa inte utan anlita en fackman, så att du kan sova gott om natten och hela familjen känna sig trygg.

Ofta är man både svett och fuktig i basturum och då ökar riskerna mångfalt.
 

Kommentarer

etompau ·
Detta ska framgå i inst.anvisningarna. Ser ut som det lämnas spänning på P-plinten för manövrering av en extern kontaktor.
Länka till produkten/inst.anvisningar för fler kommentarer.
 
ppoonnttuuss ·
Exakt, när kretsen är sluten, dvs när slingan värmer, så är det spänning på P.
 
lordi ·
Kanske är det för att ansluta en lampa eller någon sorts indikering.
När lampan slocknar vet man att bastun är uppvärmd.
 
AFAndersson ·
P kan användas för att via en extern kontaktor (syns streckad nere till höger på schemat) koppla bort någon annan stor förbrukare (t.ex. elvärme, VV-beredare) när bastun är i drift.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.