3-fas till kompressor

Besvarad 30 sep 2020 av Bengt Loord
he
jag har monterat en 3-fas kontakt till min kompressor men jag såg att det inte fans en nolla(Blå)
har 3-fas och jord.
det funkaar som den ska ,men varför ingen nolla?
mvh James
 

Svar

Summan av spänningarna i de tre faserna är vid varje enskild tidpunkt Noll.

Detta gör att när en trefasmotor Y-kopplas, så åstadkoms en konstgjord nollpunkt automatiskt direkt på motorn. Detta därför att ena sidan på de tre lindningarna sammankopplas. (Detta är Y-koppling och är det vanligaste på mindre motorer)

När motorer D-kopplas krävs ingen nolla.
 

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.