30 046 läst ·
20 svar
30k läst
20 svar
Få bort rost på skiftnyckel
Sida 1 av 2
Det här låter knäppt, men jag har hört att det går bra att lägga fastrostade saker i vanligt vatten över natten. Dagen efter är rosten upplöst. Då är det bara att smörja in dem så funkar de prima igen.
Värt att prova kanske?
// Lidman
Värt att prova kanske?
// Lidman
Ha, CC funkar visst!!! Det är det enklaste sättet. När du inventerar skafferiet efter CC kan du ju plocka med en flaska ketchup också, det hjälper ibland.
I nödfall får du väl köpa en flaska Penetrating Oil (Inte CRC eller WD40, de duger inte här) men då blir priset ett annat förstås
I nödfall får du väl köpa en flaska Penetrating Oil (Inte CRC eller WD40, de duger inte här) men då blir priset ett annat förstås
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
*fnittrar lite* Citronsyra finns på kryddhyllan i din vanliga butik, i småpåsar visserligen men hur ofta använder man kilovisJD skrev:
Verkar väl värt att prova iaf, billigare än CC också
Fredrik.e
roligt att du provade och talade om hur det gick ;D
Fluke skrev:
Om jag minns rätt så var det mera förr i tiden som colan hade sin verkliga rostlösningseffekt. Idag har de gjort om den så den inte är lika frätande.
Men funka gjorde det förr iallafall vi fick loss en sadelstolpe som rostat fast helt o hållet
Vad jag hört så hade Cocan en viss (i stort sett försumbar) svag rostlösande effekt förr.tynnis skrev:
Tror det var fosforsyran som försvann, men det finns ju andra syror i läskeblask såsom oxalsyra och citronsyra, och sura ämnen har ju en rostlösande effekt, så bättre än vatten kanske Cocan är ;D
Men det är alltid bättre att använda riktiga grejer som faktiskt är speciellt utformade för att fylla en uppgift.
Ingen här som någon gång slår på TVn eller är det hundra procent hus som gäller när ni inte sitter här?? 
på Discovery går ett program som heter Mythbusters som testat många cola myter och många av dem va rena myter. Hur det va med Rost kommer jag inte ihåg 100% men tror att det oxå va en ren myt.
på Discovery går ett program som heter Mythbusters som testat många cola myter och många av dem va rena myter. Hur det va med Rost kommer jag inte ihåg 100% men tror att det oxå va en ren myt.
Jag såg det programmet, men det var ett tag sedan så minnet sviktar, tyvärr.Snuttjulle skrev:
Dock kommer jag ihåg att det gick precis som man hade väntat, så det var nog rena myten det mesta om Colan.
Vad jag minns så kom de fram till att den enda Cola-myten som stämde något sånär var att man kunde polera krom med Cola och stanniol med något slags resultat ;D
Det vimlar alltså av Cola-myter;
Att det kan lösa upp tänder, lösa upp en hel stek över natten, vara ett effektivt polérmedel, fungera som preventivmedel etc., men det mest seglivade tycks vara just myten om att det skulle vara ett effektivt rostlösningsmedel.
Du skulle nog köpa en ny back Cola tror jag, för den löser många problem i hemmet. Vår tids 5-56 !
En gammal kollega hade en renault 5 som var både ful och gammal. Dessutom var kopplingen slut på den, men han ville inte byta lameller på den så han förlängde livet på den med, just det, Coca Cola. Det gjorde att lamellen och tryckplattan blev kalddiga och vips så hade han dragläge igen. Dessvärre så var det inte nån billig lösning, för den drog ca 1,5 l/dag i bara Cola.
Alla myter är inte dåliga, för det med bortfrätta tänderna vet jag stämmer, för det visade oss vår fysikmagister för, oj, länge sen....men då kanske det var en annan sammansättning på groggvirket!?
En gammal kollega hade en renault 5 som var både ful och gammal. Dessutom var kopplingen slut på den, men han ville inte byta lameller på den så han förlängde livet på den med, just det, Coca Cola. Det gjorde att lamellen och tryckplattan blev kalddiga och vips så hade han dragläge igen. Dessvärre så var det inte nån billig lösning, för den drog ca 1,5 l/dag i bara Cola.
Alla myter är inte dåliga, för det med bortfrätta tänderna vet jag stämmer, för det visade oss vår fysikmagister för, oj, länge sen....men då kanske det var en annan sammansättning på groggvirket!?
Anledningen till att de va tvungna att byta rören va nog snarare aspartan än de normala cola ingredienserna. Och det där med kopplingen är en väl beprövad metod inom rallykretsar då man skiter i om kopplingen dör efter tävling utan bara vill kunna slutföra. Och där funkar alla typer av läsk som har mycke socker i sig. Det är sockret som klibbar ihopp det.