17 235 läst ·
140 svar
17k läst
140 svar
Skruvdragare?
Sida 1 av 10
Hej!
Börjar bli dags att uppgrader min Rusta skruvdragare för 98kr till något bättre
Jag ska nämligen skruva en hel del altangolv i vår och lite annat. Det jag värdesätter är en ganska lätt maskin och den får gärna ha ett extra batteri med när man köper den. 12 volt blir väl lagom med tanke på vikten.
Jag vill inte köpa nån dålig maskin men jag är heller inte beredd att betala över 2000kr för den. Nånstans mellan 1100-1700kr känns överkomligt.
Har ni någor förslag på en bra skruvdragare?
Börjar bli dags att uppgrader min Rusta skruvdragare för 98kr till något bättre
Jag ska nämligen skruva en hel del altangolv i vår och lite annat. Det jag värdesätter är en ganska lätt maskin och den får gärna ha ett extra batteri med när man köper den. 12 volt blir väl lagom med tanke på vikten.
Jag vill inte köpa nån dålig maskin men jag är heller inte beredd att betala över 2000kr för den. Nånstans mellan 1100-1700kr känns överkomligt.
Har ni någor förslag på en bra skruvdragare?
12 volt är lite i minsta laget, jag skulle rekomendera att du sattsar på en 18v.
Du kan få en rätt bra skruvdragare för runt 500:-, coop forum före detta obs har en med dubbla batterier i Umeå iallfall.. Annars finns CO-Tech:s skruvdragare på Clas Ohlssons som är helt ok, har en sådan själv.
Konstaterade att de flesta skruvdragare i den prisklassen är precis samma skruvdragare, bara olika plasthölje och logotyp.
Du kan få en rätt bra skruvdragare för runt 500:-, coop forum före detta obs har en med dubbla batterier i Umeå iallfall.. Annars finns CO-Tech:s skruvdragare på Clas Ohlssons som är helt ok, har en sådan själv.
Konstaterade att de flesta skruvdragare i den prisklassen är precis samma skruvdragare, bara olika plasthölje och logotyp.
För 2000:- skulle jag rekomendera att kolla
på AEG, finns på BauHaus.
12v med två batterier räcker, en 18v blir bara tung och klumpig. Ofta så är det högt volttal = billig lågkvalitetsmaskin.
Lycka till / Thrax (som skruvar med en flex)
på AEG, finns på BauHaus.
12v med två batterier räcker, en 18v blir bara tung och klumpig. Ofta så är det högt volttal = billig lågkvalitetsmaskin.
Lycka till / Thrax (som skruvar med en flex)
Använder en billig 18V från Jula. Tror den kostar ca 350kr.
Läste något test där den fick ett gott omdöme och faktiskt var bättre än många dyrare maskiner. Enda nackdelen är laddningstiden 5-7tim.
Jag köpte två för att slippa det problemet
Har haft en i drygt ett år nu och den har använts flitigt och ibland till ganska tunga skruvar. Det händer att inte heller 18V maskinen orkar dra i skruvarna jag provar med..
Kan konstatera nu att batteriet är märkbart sämre och att momentfunktionen slirar tämligen lätt även på "max". Kör den därför alltid i "borrläget" nu.
Kvalitén är alltså lite sådär, men man kan ju alltid fundera över hur batteriet på en kvalitetsmaskin hade varit efter 15mån ?
Jag antar att hållbarheten på en billig maskin och en dyr är ungefär densamma om den åker i golvet eller ramlar ner från plåttaket.
Läste något test där den fick ett gott omdöme och faktiskt var bättre än många dyrare maskiner. Enda nackdelen är laddningstiden 5-7tim.
Jag köpte två för att slippa det problemet
Har haft en i drygt ett år nu och den har använts flitigt och ibland till ganska tunga skruvar. Det händer att inte heller 18V maskinen orkar dra i skruvarna jag provar med..
Kan konstatera nu att batteriet är märkbart sämre och att momentfunktionen slirar tämligen lätt även på "max". Kör den därför alltid i "borrläget" nu.
Kvalitén är alltså lite sådär, men man kan ju alltid fundera över hur batteriet på en kvalitetsmaskin hade varit efter 15mån ?
Jag antar att hållbarheten på en billig maskin och en dyr är ungefär densamma om den åker i golvet eller ramlar ner från plåttaket.
Hållbarheten vad gäller fall från höga höjder så håller en maskin med stålchuck betydligt bättre.
Tappade min Flex 7meter, inget problem. Men en annan hade kanske oxå hållt.
En kompis som jobbar med larminstallationer säger att de haft problem med Boschmaskiner med plastsnabbchuck, de spricker sönder om de tappas från 1-2meter........ Och Bosch är ju inga billiga mskiner....
/Thrax
En kompis som jobbar med larminstallationer säger att de haft problem med Boschmaskiner med plastsnabbchuck, de spricker sönder om de tappas från 1-2meter........ Och Bosch är ju inga billiga mskiner....
/Thrax
Har en 14 volts och en 18 volts. Den mindre och lättare från Rusta för småskruvar upp till ca 60 mm, och den större för skruvar upp till 80 - 100 x 6 mm, som jag då drar i direkt. Min gamla "proffsdragare" från Biltema gick sönder efter två år, och den nya större från Rusta var felkonstruerad så den fick jag lämna tillbaka på garanti (pengarna tillbaka
), när den gick sönder.
Vilket jag var glad för. Den orkade knappt dra i 80 x 6 mm trx-skruvar innan den gick sönder. Så finns det någon bra skruvdragare för upp till trx 100 x 6 mm skruv, dvs som orkar dra i dessa skruvar i träreglar utan förborrning.
Biltemas "dyra proffsskruvdragare"köper jag inte igen >
>
, den drog bra, men det var ständigt trassel med deras batterier och laddare. När laddningsaggragatet gick sönder för andra gången fick jag nog.
Vilket jag var glad för. Den orkade knappt dra i 80 x 6 mm trx-skruvar innan den gick sönder. Så finns det någon bra skruvdragare för upp till trx 100 x 6 mm skruv, dvs som orkar dra i dessa skruvar i träreglar utan förborrning.
Biltemas "dyra proffsskruvdragare"köper jag inte igen >
Tja jag vet inte men både min gamla 9,6volts Hitachi och den nyare 14,4 voltaren av samma märke har jag då aldrig haft några problem att dra i skruv med (det största jag provat är 6x150 och de drar tillräckligt för att kunna dra skruven rätt igenom regeln om jag vill det..
Annars är ju DeWalt populära...
eller kanske Makita, Flex osv. köper man bra grejer håller de vad de lovar.
//Markus
Annars är ju DeWalt populära...
eller kanske Makita, Flex osv. köper man bra grejer håller de vad de lovar.
//Markus
12 V räcker i de allra flesta fall, större spänning ger bara tyngre maskiner.
Det viktigaste är att vårda batterierna. Kör själv 12 V Makita vars batterier nu börjar tröttna efter 3-4 år (tror jag).
Det viktigaste är att vårda batterierna. Kör själv 12 V Makita vars batterier nu börjar tröttna efter 3-4 år (tror jag).
Tror också att 12 V räcker. Det jag kollar på batteriet är Ah, som borde ge bättre indikation på maskinens kapacitet. De flesta lite dyrare maskiner levereras dock med dubbla batterier, så risken att man blir utan ström är liten.
Det jag tycker man skall fokusera på är vikt/balans och hur den "sitter i handen". Själv valde jag att köpa en Panasonic. Batteri med 3,5 Ah, smidig/nätt och grym kvalitet. Priset är dock ngt högre än du angivit + 2500...
Det jag tycker man skall fokusera på är vikt/balans och hur den "sitter i handen". Själv valde jag att köpa en Panasonic. Batteri med 3,5 Ah, smidig/nätt och grym kvalitet. Priset är dock ngt högre än du angivit + 2500...
Det är ju lite tråkigt att ha en maskin för 2-3000 kr som går sönder när man tappar den...thrax skrev:Hållbarheten vad gäller fall från höga höjder så håller en maskin med stålchuck betydligt bättre.
/Thrax
Av alla de billiga elmaskiner jag köpt på Jula & Ö&B har det bara varit en som jag behövt lämna in för reparation. Det var en lite dyrare grön Bosch borrmaskin där chucken var så skev att den inte gick att borra med :
Har en B&D 9,6v är helt kass köp Dewalt så får du bra grejer 
Tittade lite på skruvisar idag. Det närmar sig ju juletid så man måste ju veta vad tomten skall slänga ner i skorstenen (tja, köksfläkten får det väl bli då...)
Självklart har jag ratat allt som inte är blått, antingen av principiella skäl eller för att maskinerna är för dyra.
Jag kunde iaf konstatera att en Blå bosch 14,4 med 13mm chuck vägde som ett as och jag skulle antagligen tappa den i huvudet på mig själv om jag försökte skruva något på höjd. Däremot fanns också en Blå 12voltare med TRE batterier (2Ah) och den var jäkligt smidig, lätt och låg kanonbra i handen. Pris 2000sek (Woody).
Har inte hunnit kolla produktdata ännu men nog borde väl denna maskin orka med (vridmoment) allt man vill göra?
Självklart har jag ratat allt som inte är blått, antingen av principiella skäl eller för att maskinerna är för dyra.
Jag kunde iaf konstatera att en Blå bosch 14,4 med 13mm chuck vägde som ett as och jag skulle antagligen tappa den i huvudet på mig själv om jag försökte skruva något på höjd. Däremot fanns också en Blå 12voltare med TRE batterier (2Ah) och den var jäkligt smidig, lätt och låg kanonbra i handen. Pris 2000sek (Woody).
Har inte hunnit kolla produktdata ännu men nog borde väl denna maskin orka med (vridmoment) allt man vill göra?
Var det standardmodellen eller heavy duty du kollade på (14,4)? Jag köpte en standard 14,4 för några veckor sen och visst, den är lite tyngre än jag kanske skulle önska, men vid det tillfället var den några hundra billigare än 12-voltaren på K-rauta. Heavy duty (tror maskinerna är märkta VE-2) är astunga, men ska tydligen tåla rejäla smällar också.
Den modell jag tittade på måste också ha varit en GSR 12, med tre batterier. Som sagt, 2000spänn på Woody.
Bob, kollade på specarna. VE maskinerna är ju avsevärt mycket tyngre och min gamla gröna är pånått vis referensen - jag är helnöjd med dess funktion. Även den mindre GSR 12 slår ju den gröne med hästlängder på alla punkter. Vill man ha en maskin som kan vrida armbågarna ur led så är dock VE något att satsa på ...
Jag får nog tipsa tomten om den där tolvvoltarn....
:
Bob, kollade på specarna. VE maskinerna är ju avsevärt mycket tyngre och min gamla gröna är pånått vis referensen - jag är helnöjd med dess funktion. Även den mindre GSR 12 slår ju den gröne med hästlängder på alla punkter. Vill man ha en maskin som kan vrida armbågarna ur led så är dock VE något att satsa på ...
Jag får nog tipsa tomten om den där tolvvoltarn....
: