Jag har försökt att hitta något bra material som inte kostar en förmögenhet och som tål värme, så man kan ställa ifrån sig en panna eller en plåt utan att behöva krånga med underlägg..

Så jag funderar på att gjuta en egen bänkskiva i finbetong..

Finns det någon här på forumet som gjort det? och funkar det bra?

Vad finns det för negativa sidor med betongskiva?

Finns det något bra sätt att få skivan att se lite trevligare ut än grå?
kan man färga betongen eller tillsätta någon stenkross som ger lite färg och/eller mönster?

Har försökt att hitta info på nätet, men det finns inte så många som gör bänksskivor av betong..

Vad jag vet är det ganska populärt i USA så där finns det en hel del sidor om detta.
När jag var på språng att göra detta verkade det som att flesta körde med "vanlig" betong som de sedan pigmenterade efter behag och även valde sten/grus i efter vilken färg man ville ha. Det Luriga verkar vara att som lekman få till en vettig ytfinish på skivan, det går ju att polera betong men det är nog iaf inte jag man nog att göra utan lite eller mycket övning.
Glöm heller inte att armera skivan! Detta verkar de flesta göra med glasfiber i denna bransch, inte matta då utan bara "lös" glasfiber som man blandar i bruket.
Negativa sidor då? Ja de är ju rätt tunga. De suger upp vätska och missfärgas lätt av t.ex. rödvin och likande. Lite som marmor fast mer.
Tyvärr har jag inga länkar kvar då det är några år sedan jag var inne på detta spår men googla lite och du skall finna ;)

//Markus

Varför inte ha en kaklad bänkskiva? Det kan bli väldigt snyggt har jag sett i andra trådar här och man kan ju lägga precis de färger och mönster man vill.

Kolla in dessa länkar !!
:http://www.chengdesign.com/geocrete.html

http://www.chengdesign.com/design.html

http://www.concreteexchange.com/gallery.jsp

Sök runt på sajten för info å inspiration !

Funkar till att göra snygga golv oxå!

Är man lite händig och design-intresserad så är det
ingen match att få tilldet, vänner har gjort superläckra tjocka köksskivor 5cm- bebislena efter slipning å försegling av speciell kemisk vätska.

Finns beskrivingar -betongmixer -färgpigment -försegling
att köpa på nätet eller om man e duktig på kemi - blanda
själv.

Fattar inte att detta inte har slagit i genom här i Sverige
än -såg detta i USA hos vänner för över femton år sedan!

Är ju minst lika snyggt som göördyr granit om inte snyggare i många fall + att man kan påverka tjocklek
å design med olika inlägg i skivan vid gjutning- bara
fantasin sätter gränser , man kan infoga som min vänner
gjorde med metaller i figurer och snygga stenar i skivan
vid gjutning - slipas sedan ned och förseglas å blir silkeslent efter detta !

Skivorna tål rätt mycket efter förseglingen.

Sök oxå efter : concrete countertops på google !

Gjutning sker i snickrad låda/form med armeringsjärn
Tydligen bättre än varianten med glasfiber- bilder finns
på nätet och bifogade sajter!

Ett billigare alternativ till granit blir det ialla fall.

mvh

Bus enkelt och forma en bra skiva...aRmera ordentligt hönsnät torde vara klockrent.... Sen som folk skrivit ovan möjligheterna är enorma... Beton är bra!!!

Se till att armera ordentligt. Har varit med om att armeringen varit för svag och skivan börjat bukta.

mvh
David

Perfekt att underlimma hoarna då man kan kan infoga
avrinning av vatten genom en försänkning vid gjutning
mao inga plana skivor som med trä / granit etc ;D

Detta låter verkligen spännande (kollade på finjas beskrivning). Är det någon som vågar sig på en gissning om vad en dylik skiva 4 cm tjock väger samt kostar att göra?

Krävs det stor hantverkskunnighet för att ro iland ett sånt här projekt måntro?

Ballingslöv och Swenova har betongskivor i sitt utbud. Tror även att Marbodal har det.

Det finns betong i olika färgtoner, bla ljus sand.

Lycka till!

mino skrev:
Detta låter verkligen spännande (kollade på finjas beskrivning). Är det någon som vågar sig på en gissning om vad en dylik skiva 4 cm tjock väger samt kostar att göra?

Krävs det stor hantverkskunnighet för att ro iland ett sånt här projekt måntro?
Du kan ju alltid fuska och göra själva skivan tunnare, men göra kanten 4 cm.. sedan har du en spånskiva eller något under resten av den..

på så sätt blir den tunnare och mindre tung..

Är det någon här på forumet som vet var man kan köpa dessa fibrer för att armera betongen med?

Det var väl precis det dom gjorde på Roomservice i går.
Snygga bänkskivor i betong ;)

Det var precis som de gjorde på Roomservice men de armerade bara med armeringsjärn. Jag har tänkt göra mer fri form så det är bökigt att använda armeringsjärn. Därför undrar jag om någon vet var man kan köpa antingen glasfiber ( eller ngn annan typ av fiber) för betongarmering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.