Har en del dunkande i ledningarna framför allt från tvättmaskinen men även som det verkar spontant i systemet. Det senare inträffar ffa vintertid. Kan varmvattenberedare ge sådana ljud? vår varmvattenberedare står i källaren och det verkar som om ljuden kan komma därfrån. Hur som helst har jag någonstans hört talas om något som kallas för tryckslagsdämpare, men när jag frågade om de hade något sådant på min lokala vvs butik sa de att det inte fanns något sådant och att jag fick leva med mitt dunkande. Jag misstänker att de var okunniga. Något som man alltför ofta stöter på även i fackhandeln.
Nu undrar jag om det finns någon som har något liknande installerat. Räcker det med en centralt placerad eller behöver varje misstänkt apparat sin egen. Tacksam för information!

Tack!
Jag måste alltså montera vid förbrukaren som orsakar ljudet? Har någon hört talas om att varmvattenberedare skulle kunna orsaka sådana ljud?

Testa att sätta tryckslagsdämparen på inkommande ledning. I många fall hjälper det i hela systemet. Anledningen till att det rekommenderas att montera en vid varje förbrukare är nog snarare ett sätt att få sälja fler. :-/ ;D

Oljud från varmvattenberedaren brukar oftast komma från backventilen. Rengör den och se om det hjälper. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.