Hej
Vi har fått rådet att installera en värmepump som tar värmen från uteluften genom en kylskåpsliknande process. Värmepumpen kallas ispinnen. Är det någon som har nån erfarenhet av detta system? Det verkar vara ett bra system men att höra från någon med egna erfarenheter av det skulle vara kul.

Är det någon som är nyfiken finns all info på www.octopusenergi.se

Hej.
Jag har nu kollat in deras web och excelarken. Huset i Skurup t.ex. är mindre än mitt (208 + 40 m2 uppvärmt garage) men drar ändå mer energi. Jag ligger på ca 70 kWh per dygn inkl vatten och hushållsel för 4 personer ("tonårstjejer").
Köp ispinnen och se hur den fungerar. Det skulle vara kul att få en på forumet som kan rapportera från egen erfarenhet.

Oj, VAR har jag läst om Ispinnen..... råd och rön? Nåväl, någonstans var det, och omdömet var inte alltför positivt.

EDIT:
Jovisst hade jag läst det på råd och röns web:
http://www.radron.se/templates/test____3250.asp

Jag har sett manicken på en tomt i vårt villaområde. Onekligen en spektakulär och iögonfallande pryl i trädgården.

En mördande rapport. Det kan man som sagt gissa sig till om man läser på deras hemsida.
Det skulle i alla fall vara kul om någon offrade sig och köpte manicken så vi kunde få en rapport.

Folk på företaget i Hjärup som tillverkade den tidigare (eller kanske fortfarande) är själva skeptiska till den. Detta fick jag reda på under ett bastubad med folk med insyn i tillverkningen.

Anledningen till att ispinnen blev en besvikelse i Råd och Rön är för att SP ej förstod hur den fungerade, de testade den precis som om den var en konventionell luft/vatten värmepump:

Ispinnens uppgift i testet var att värma ett rum, i detta rum fanns en fläkt som hela tiden blåste ut värmen, detta fungerar om man har en automatisk avfrostning.

Ispinnen läts aldrig under testet avfrosta naturligt. I verkligheten uppnås rätt temperatur och sedan stannar kompressorn och då avfrostas ispinnen.
Skulle det vara jätte kallt går elpatronen in och hjälper till, rätt temperatur uppnås och isklumpen värms upp från -25 till utomhustemperatur.

Avfostningen har för ispinnen aldrig varit ett problem i verkligheten, endast SP har hittills misslyckats med att förstå ispinnens avfrostning.

När man hade testat ispinnen med en framledning på 35 grader, ringde man upp min morfar (uppfinnaren av ispinnen) och sa att pengarna tagit slut, de ville att han skulle betala. Detta vägrade han och bad dem skicka tillbaka den.

Sedan i Råd och Röns artikel står det att ispinnen aldrig klarade att leverera mer än 35 grader!

Morfar ringde då upp Konsumentverket, men det gick inte att få tag i hon som varit ansvarig för testet, testet hade varit hennes sista innan hon gick i pension.

Jag har själv oxå nu efteråt tagit kontakt med Konsumentverket flera gånger, de har lovat att kolla upp det hela men aldrig hört av sig.

Jag är ju barnbarn till uppfinnaren av ispinnen och har givetvis en ispinne.

Mitt hus är byggt 1909.

Huset är en 1½ plans villa med källare.

Uppvärmd yta är 130m2 och dessa håller 22 grader.

Total förbrukning inkl. hushållsel är 13 000 kWh/år.

Tidigare var den TOTALA förbrukningen 25 000 kWh/år

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.