6 431 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Vilken showcenter skall man välja?
Sida 1 av 3
Hej jag behöver hjälp och tips från er på forumet. 
Jag söker någon typ av showcenter som jag skall ha vid teven för att kunna kolla på bilder, lyssna på musik & kolla på filmer från semester resor som i dag ligger på datorn eller den extra hårdisken. Jag vill kunna koppla upp maskinen i nätverket så jag kommer åt ovan stående information, kan jag få mer finesser är det ju ett plus. ;D
Vad skall man välja ??? det finns ju olika vägar att gå vad har ni och hur fungerar det praktiskt i hanteringen?
Jag söker någon typ av showcenter som jag skall ha vid teven för att kunna kolla på bilder, lyssna på musik & kolla på filmer från semester resor som i dag ligger på datorn eller den extra hårdisken. Jag vill kunna koppla upp maskinen i nätverket så jag kommer åt ovan stående information, kan jag få mer finesser är det ju ett plus. ;D
Vad skall man välja ??? det finns ju olika vägar att gå vad har ni och hur fungerar det praktiskt i hanteringen?
Idag hade jag helt klart satsat på en Showcenter 200 från Pinnacle systems. Klarar "allt" som finns tillgängligt idag och även HD material.
Själv har jag haft 2st av föregångaren och om man bortser från den senaste FW uppgraderingen som var katastrofal så har det fungerat mycket bra.
Med 200 så kan du använda TwonkyVisions media server som dessutom klarar en massa andra media spelare. Den kan dessutom importera dina surt sorterade bilder och annat från andra program. Finns på http://www.twonkyvision.de/
Personligen så tycker jag nog att HTPC har spelat ut sin roll (flame suit ON). För dyrt, för tungt och drar för mycket ström. HTPCns glansperiod är över, nu tycker jag det är dedikerad hårdvara som gäller.
Själv har jag haft 2st av föregångaren och om man bortser från den senaste FW uppgraderingen som var katastrofal så har det fungerat mycket bra.
Med 200 så kan du använda TwonkyVisions media server som dessutom klarar en massa andra media spelare. Den kan dessutom importera dina surt sorterade bilder och annat från andra program. Finns på http://www.twonkyvision.de/
Personligen så tycker jag nog att HTPC har spelat ut sin roll (flame suit ON). För dyrt, för tungt och drar för mycket ström. HTPCns glansperiod är över, nu tycker jag det är dedikerad hårdvara som gäller.
Hej igen och tack för svaren
Om man nu funderar på att skaffar sig en Showcenter 200 från Pinnacle skall man komplettera med en extern hårddisk då också eller skall man ha datorn igång hela tiden? För det kan ju vara skönt att ha bilder och musik på en extra hd som backup. Vad behöver man extra i så fall? Tar tacksamt i mot alla tipps.
Om man nu funderar på att skaffar sig en Showcenter 200 från Pinnacle skall man komplettera med en extern hårddisk då också eller skall man ha datorn igång hela tiden? För det kan ju vara skönt att ha bilder och musik på en extra hd som backup. Vad behöver man extra i så fall? Tar tacksamt i mot alla tipps.
Hej,
Som jag ser det så är en av de stora finesserna med nätverks media spelare att man har en server med alla foton, videor, document, musik etc. Denna låter man vara på hela tiden och kopplar alla spelare och andra maskiner till.
Man skall bara vara medveten om att en vanlig dator drar rätt mycket ström. Svårt att komma under 150-200W idag. På ett år blir det då rätt mycket energi till stora delar oytnyttjat.
Själv har jag haft ett antal olika lösningar på detta genom åren.
Jag började med 2 vanliga datorer (för jag hade 2 monster över). Sedan har jag använt en Linksys NSLU2 för filer. Extremt strömsnål, helt tyst etc. Tyvärr så kan den inte köra de media server applikationer som krävs, så min senaste lösning är ...
2 ITX datorer med moderkort från VIA systems.
1) Är en mail/webserver/surveilence/... som alltid är igång. Denna har ett EPIA 5000 fan-less kort i en Morex 3688 med 40Gb disk.
2) Är en fil/media server som är igång när vi är hemma*. Består av ett CP10000 moderkort, en Morex 3688 låda och en 80G 2.5" disk.
På den interna 80Gb ligger hemmakataloger, dokument, etc. För stora mediafiler har jag 2st modifierade externa 3.5" kabinet med sammanlagt 0.5TB utrymme. Modifieringen består i att de efter 10min gör spindown och således sparar ström och inte blir så varma.
OS på båda är Trustix 3.0 (http://www.trustix.org) Linux. Fördelen med Trustix jämfört med Fedora, Slackware, etc är att den är plain vanilla enbart server. Inget KDE, Inget Gnome, inget extra som installeras.
Så numera har jag en medeleffekt på 25W (give or take) per dygn, vilket är betydligt bättre.
Min NSLU2 som jag använde innan används numera som automatisk backupstation.
Som jag ser det så är en av de stora finesserna med nätverks media spelare att man har en server med alla foton, videor, document, musik etc. Denna låter man vara på hela tiden och kopplar alla spelare och andra maskiner till.
Man skall bara vara medveten om att en vanlig dator drar rätt mycket ström. Svårt att komma under 150-200W idag. På ett år blir det då rätt mycket energi till stora delar oytnyttjat.
Själv har jag haft ett antal olika lösningar på detta genom åren.
Jag började med 2 vanliga datorer (för jag hade 2 monster över). Sedan har jag använt en Linksys NSLU2 för filer. Extremt strömsnål, helt tyst etc. Tyvärr så kan den inte köra de media server applikationer som krävs, så min senaste lösning är ...
2 ITX datorer med moderkort från VIA systems.
1) Är en mail/webserver/surveilence/... som alltid är igång. Denna har ett EPIA 5000 fan-less kort i en Morex 3688 med 40Gb disk.
2) Är en fil/media server som är igång när vi är hemma*. Består av ett CP10000 moderkort, en Morex 3688 låda och en 80G 2.5" disk.
På den interna 80Gb ligger hemmakataloger, dokument, etc. För stora mediafiler har jag 2st modifierade externa 3.5" kabinet med sammanlagt 0.5TB utrymme. Modifieringen består i att de efter 10min gör spindown och således sparar ström och inte blir så varma.
OS på båda är Trustix 3.0 (http://www.trustix.org) Linux. Fördelen med Trustix jämfört med Fedora, Slackware, etc är att den är plain vanilla enbart server. Inget KDE, Inget Gnome, inget extra som installeras.
Så numera har jag en medeleffekt på 25W (give or take) per dygn, vilket är betydligt bättre.
Min NSLU2 som jag använde innan används numera som automatisk backupstation.
anette_jonas skrev:Hej igen och tack för svaren
Om man nu funderar på att skaffar sig en Showcenter 200 från Pinnacle skall man komplettera med en extern hårddisk då också eller skall man ha datorn igång hela tiden? För det kan ju vara skönt att ha bilder och musik på en extra hd som backup. Vad behöver man extra i så fall? Tar tacksamt i mot alla tipps.![]()
Har varit sugen på föregångaren men då T.Lovskog uppdagade dess problem har jag väntat på denna 200.
Vet inte ifall man kan bara koppla in en usb-hdd till den så där "direkt" men jag kan inte se varför man INTE skulle det
Funkar det så är det ju super, ifall man vill ha sin musik-samling tillgänglig hela tiden utan att behöva ha datorn igång. Själv har jag dock alltid en burk igång så jag har kanske inte samma behov av den finessen.
För att koppla en extra hdd till USB så behöver du en extern hdd helt enkelt. En sådan går på ca 700-7000:- beroende på märke och antal GB.
mvh
/Hylsan
Jag skulle nog också rekommendera en Showcenter 200.
Även jag har en förra generationens showcenter, och den fungerar ju, men 200 är nog snäppet bättre.
Har du kunskap, pengar och ork så kan ju HTPC vara en lösning, men det är ganska bekvämt med en box som bara fungerar direkt.
Även jag har en förra generationens showcenter, och den fungerar ju, men 200 är nog snäppet bättre.
Har du kunskap, pengar och ork så kan ju HTPC vara en lösning, men det är ganska bekvämt med en box som bara fungerar direkt.
Jag kan bara inte hålla mig....jag måste ställa några följdfrågor i ämnet när det verkar finnas så mycket kunskap i denna tråden.
1. Showcenter sägs ju kunna prata med ett TV-kort i datorn vilket möjliggör TV-inpelning från soffan. Är det någon som testat denna funktion? Funkar det bra?
2. TLovskog: Du verkar ha ägnat mycket jobb och möda på detta och verkar kommit upp med fina lösningar (hatten av)
. 25 W inte illa. Dina ITX/linux burkar skiljer sig ju en del från mannen på gatans ATX/Windows burkar som slukar massor. Vad är vinsterna med ITX respektive Trustix Linux i funktion och strömsnålhet? En ITX-maskin skulle jag nog kunna knyppla ihop men är Linux nått för en novis?
/Asterix
1. Showcenter sägs ju kunna prata med ett TV-kort i datorn vilket möjliggör TV-inpelning från soffan. Är det någon som testat denna funktion? Funkar det bra?
2. TLovskog: Du verkar ha ägnat mycket jobb och möda på detta och verkar kommit upp med fina lösningar (hatten av)
/Asterix
Har inte testat själv, men de som jag pratat med säger att det har fungerat bättre än väntat, men inte smärtfritt.Asterix skrev:
Vinsterna med ITX är att de är just små och strömsnåla. Sedan tycker jag det är smidigt med processorer lödade på plats. Kan inte förstå vitsen med processorer i hållare längre. Bara bekymmer. Kunde man bara lödat dit 512M minne också så slapp man en hållare till.2. TLovskog: Du verkar ha ägnat mycket jobb och möda på detta och verkar kommit upp med fina lösningar (hatten av). 25 W inte illa. Dina ITX/linux burkar skiljer sig ju en del från mannen på gatans ATX/Windows burkar som slukar massor. Vad är vinsterna med ITX respektive Trustix Linux i funktion och strömsnålhet? En ITX-maskin skulle jag nog kunna knyppla ihop men är Linux nått för en novis?
/Asterix
Vinsterna med Linux är mest att det drar lite resurser och finns en massa gratis godis till. Fördelen med trustix gentemot den klassiska Red Hat, Fedore, Slackware etc är att den har ett begränsat scope. Den är enbart till för att vara en liten server med Apache (webserver), Postix (mail), ftp, ssh etc. Man slipper allt annat skräp. I de klassiska installationerna brukar en hel del bilbiotek och annat installeras trots att man väljer att inte installera applikationerna. Man har helt enkelt väldigt god insikt i vad som finns och inte finns på maskinen.
Med lite datorvana och tålamod bör det inte vara oöversigligt att installera för oerfarna. Det mesta har default inställningar som funkar och automatik, även om det inte riktigt är next-next-next-finish som i windows.
Du sa att din filserver bara är uppe när ni är hemma. Hur styrs det? Ni går väll inte och trycker på den varje gång ni kommer hem... 
Har du en KVM-switch för att kunna styra alla dina datorer eller hur underhåller du dom?
Har du en KVM-switch för att kunna styra alla dina datorer eller hur underhåller du dom?
Linksys Network storage link verkar ju vara en trevlig skapelse som kanske skulle passa mitt användande utan att bli för komplicerat till att börja med och underhålls fritt. När jag kollade runt efter priser på NSLU2 så hittade jag också den här hårddisken från Freecom se länken. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010078186
Ni som har lite mer vana och erfarenhet vad skulle ni välja? Om man väljer en NSLU2 så finns det ju möjlighet att komma åt vissa delar av disken för andra användare också.
Sen en fråga till er som har använt er av NSLU2 har ni märkt något om man måste ha en viss typ av hårddisk till enheten eller går det med vilken disk som helst?
// 8)
Ni som har lite mer vana och erfarenhet vad skulle ni välja? Om man väljer en NSLU2 så finns det ju möjlighet att komma åt vissa delar av disken för andra användare också.
Sen en fråga till er som har använt er av NSLU2 har ni märkt något om man måste ha en viss typ av hårddisk till enheten eller går det med vilken disk som helst?
// 8)
JAG skulle välja en extern hårddisk med RJ-45 och USB2 typ Freecom. Den verkar ganska prisvärd också. Det som har gjort mig förbryllad innan är att Freecom säger att den inte får någon IP. Det kan ju vara bra i säkerhets-aspekt men jag vet inte.......
Fördlen är ju flexibiliteten och att man inte köper en extra grunka som bara fungerar som övergång.
Fördlen är ju flexibiliteten och att man inte köper en extra grunka som bara fungerar som övergång.
Jo, så illa är det. Fast vi stänger bara ner den när vi är borta längre tider. Tanken en gång i tiden var att koppla det till IHC systemet när man lämnar huset och trycker "vacation". Eftersom jag igentligen inte får pilla med detta p.g.a konservativa stelbenta svenska lagar så har det legat nere. Dessutom är det en sanning med modifikation, då detta bettende är ett arv från tiden med strömslukande maskiner. Numera kanske det inte är lika viktigt.
Jag styr dem från "min" dator genom PuTTY (för linux burkar, SSH) eller Remote Desktop.
Jag styr dem från "min" dator genom PuTTY (för linux burkar, SSH) eller Remote Desktop.
Som Asterix skrev att han ville att Showcentern skall fungera är det jag söker också efter och om jag har tolkat informationen rätt på Pinnacle hemsida så klara deras maskin det eller? Sen om man har korten i kameran så kan man ansluta USB kabalen direkt till Pinnacle ShowCenter 200 och på så vis också komma åt dessa korten. http://www.pinnaclesys.com/publicsi...pters/Digital+Media+Player/ShowCenter+200.htm
Kollade ett tag på Amitech på Sibas hemsida men jag tycker att deras lösning blir ganska så dyr i förhållande till det man får. Ni kan ju kolla länken nedan för att se vad ni tycker. http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE84637
Jag funderar nu på att bygga upp mitt system runt en Pinnacle ShowCenter 200 för att sedan skaffa en NSLU2 och en USB Hårddisk (eller en hårddisk från Freecom men det är ju det att den saknar IP som gör mig skeptisk till den här lösningen). Den här lösningen känns ganska okej tycker jag och att man kan bygga ut det vid behov.
Tar tacksamt i mot mer förslag från er forum medlemmar. //;D
Kollade ett tag på Amitech på Sibas hemsida men jag tycker att deras lösning blir ganska så dyr i förhållande till det man får. Ni kan ju kolla länken nedan för att se vad ni tycker. http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE84637
Jag funderar nu på att bygga upp mitt system runt en Pinnacle ShowCenter 200 för att sedan skaffa en NSLU2 och en USB Hårddisk (eller en hårddisk från Freecom men det är ju det att den saknar IP som gör mig skeptisk till den här lösningen). Den här lösningen känns ganska okej tycker jag och att man kan bygga ut det vid behov.
Tar tacksamt i mot mer förslag från er forum medlemmar. //;D