Hej,

De flesta småmotorer är 24V för persienner etc.

Lite egendomligt svar från leverantören. Vad jag kan se så har t.o.m den speciella persienn och lamell aktuatorn reläutgångar, så då kan jag inte se varför 24V skulle vara något problem.

Om inte annat så kanske du kan använda de motorer med inbyggd mottagare/styrning och sedan hitta en universal fjärr som klarar radio. Protokollen brukar inte vara speciellt komplicerade och frekvensmässgit finns nog stora möjligheter att de använder 433MHz ISM bandet.

En sista utväg är att bygga en egen brygga som översätter GIRA-fjärr till SOMFY-fjärr-för-motor. Inte svårt, men ännu ett projekt.

EDIT: Jo båda låg på 433MHz bandet

PS: Hur hanterar du olika blommor och annat som är ivägen med motorstyrda gardiner/persienner? Det var det som fick mig att hoppa över det vid mitt bygge. Gjorde lite prov, men insåg att det aldrig skulle fungera bra.

Hej,

Avs blommor lägger vi persiennerna rätt mot glaset, så att säga. Eller så ryker blommorna till´förmån för golvkrukor.

Jag vill använda giras fjärrkontroll och d en kan tydligen inte hantera Somfy. Tusen tack för svaret. Skall dra det med elektrikern coh GIRA. /Ola

Avs blommor lägger vi persiennerna rätt mot glaset, så att säga. Eller så ryker blommorna till´förmån för golvkrukor.
Ahh du har det bra du Ola. Hos oss hade fajten evas-blomkrukor-och-fönsterlampor vs. thomas-skitfräcka-motordrivna-persienner slutat 9236492374238974 - 0 inklusive höjda ögonbryn, rynkad panna och "ehe, yeah right".

Meddela gärna tråden vad elektrikern/GIRA säger.

Absolut! Återkommer i sakfrågan.

Skall få det att funka men känner mig inte så lite bortkollrad av leverantörer och elektriker ibland. Allt funkade kanon, fram tills efter beställning var lagd! :-)

Tur att man har minne som en elefant. :-)

Avs hantering av ilskna och ej förstående fruar, skickar jag Dig en inbjudan till veckoslutskurs! www.gris.nu

Funkar klockrent! ;-)

Fast ta med henne till Ensi (Grossist på krukor! ) Då kanske det funkar! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.