Vi kommer troligtvis genomgående att välja "vita", målade väggar i huset (i kombination med någon fondvägg), men vilken "vita" färg är egentligen bäst? Funderade på "Stockholmsvitt", men blev rekommenderad att välja en nyans som drog mer åt rött (?). Någon som kan tipsa om en bra vit nyans?

Precis som Apex skriver, uppfattas rummet ljusare med en ljusgrå nyans på väggen istället för. Det berer på att ögat och syncentrat ökar känsligheten och referensen till ljusgrått i stället för vitt gör att allt annat i rummet blir ljusare

Stockholmsvitt? Ingen aning. Jag är göteborgare. ;D

• Gilla
Pacqman
  • Laddar…
Utan att utge mig för att vara färgexpert så tror jag att "Stockholmsvitt" har färgkod S0502-Y där Y står för en lite gulaktig ton, äv kallad antikvit mm. Vill du ha en färg som "drar åt rött" så tror jag att det blir S0502-R dvs med R för rött. Har själv dock upplevt att den kan uppfattas som ljus ljus rosa, men det beror på övrig inredning och belysning. S0500 är kritvit och kan upplevas lite kall, sen finns det en vit som drar åt grått oxå, men jag kommer inte ihåg om det är S0502-B eller S0502-G (black resp grey eller green...?).

Jag som färghandlare vill ha bort begreppet "Stockholmsvitt".
Vet inte hur många varianter jag hört genom åren.
Sen kommer det in massa kunder som vill ha den utan att veta hur den ens ser ut.
Tycker heller inte om alla olika namn på kulörer.
Torpgrå, skogsgrön, fasadgul m.m. Olika tillverkare har samma namn för olika kulörer.

Tack för svar! Vad jag är ute efter är alltså en "vit" nyans som inte är kritvit. Självklart skall vi åka runt och titta, men de färgprover man kan se i butiken räcker oftas inte för att få en uppfattning om hur det kommer att se ut då det är färdigmålat. Vi kommer inte att måla själva utan det kommer en målare att göra utifrån vilken/vilka färger vi säger att vi vill ha (detta kommer att ske innan vi får tillträde till huset). Tar därför emot tips på de vita nyanser som ni har hemma och som ni uppfattar som vita utan att de för den sakens skull är kritvita.

PS. Jag är också Göteborgare;-)

Misse skrev:
men vilken "vita" färg är egentligen bäst? Funderade på "Stockholmsvitt", men blev rekommenderad att välja en nyans som drog mer åt rött (?)
Vilket intryck vill du att din "vita" vägg ska ge, varmt vit, kallt vit, gråvit osv.??
Nyansvalet tycker jag personligen också beror på i vilket väderstreck som rummet ligger, "varmt/soligt" söderläge eller "kallt/dystrare" norrläge.
Inser att jag kanske bara krånglar till det för dig ;), men prova och jämför hur du uppfattar en vit nyans (vilken som helst bara det är två likadana föremål) i ett soligt rum och sedan i ett norrbeläget rum, samma nyans kommer att se lite olika ut beroende på de skilda ljusförhållandet ;), mao. det som känns klockrent i ett rum behöver inte vara lika lyckat i ett annat, tyvärr....... ;)

Något som jag tycker är rätt raffinerat är att välja lite olika "vita" nyanser i olika rum, kräver lite mer funderingar och möjligen även provmålning, men blir väldigt snyggt och samtidigt en liten aningens annorlunda från rum till rum utan att rummen ser olikfärgade ut.

Tycker du att detta känns för besvärligt och du inte är intresserad av att krångla med flera nyanser av vitt, så håller jag med "Apex" ang. 0802-Y eller möjligen 1002-Y.
Men var medveten om att du i vissa lägen kommer att se väggfärgen som ljust-ljust grå (iof. bara en fördel tycker jag ;))

MVH//Christina.

Där vi bor idag (en nybyggd lägenhet) har vi ljusgrå väggar överallt- supersnyggt, men det är inte den "brutna vita" som vi sade att vi ville ha. Vi trivs bra med det (vet tyvärr inte vilken färgkod det är), men tvingades välja bort den fondvägg i cappuccino/nougat/café au lait som vi tänkt oss pga av att det "skar sig" och har nu tänkt oss en "vit" som även fungerar med bruna nyanser (vilket jag givetvis borde ha skrivit i mina tidigare inlägg).

Misse skrev:
men tvingades välja bort den fondvägg i cappuccino/nougat/café au lait som vi tänkt oss pga av att det "skar sig" och har nu tänkt oss en "vit" som även fungerar med bruna nyanser
Ja isf. så är väl 0502-Y som ett ganska "säkert" val, tillräckligt lite svärta (5%) för att vara vit och tillräckligt mycket gult (2%) för att vara varm nog att fungera ihop med de "nougat" nyanser du nämner vilka vanligtvis innehåller en hel del gult, krasst uttryckt tillräckligt mycket av "ingenting" för att inte vara "fel" till de flesta andra nyanser.

Ett tips är att välja ut den "lattenyans" ni vill ha för att sedan synka väggfärgen mot den, det är nämligen inte riktigt alla mellanbruna toner som har fullt så mycket gult i sig, en del är liiite "gråbrunare" (oftast en "Y20-30-40R" brytning) vilket kan förklara det initiala tipset du fått om att ta en väggfärg som drar lite mot rött ;)

Alltså beroende på exakt vad du/ni menar med cappucino/nougat/café au lait, så kan man tänka sig en lite annan brytning på väggen, MEN då måste ni välja fondnyansen först.

MVH//Christina.

Tack för jättebra hjälp:-)!

Det lutar åt att det får bli 0208-Y i vårt vardagsrum (har en del ljusa, såpade möbler och kommer initialt att ha en blå soffa) sedan 0502-Y i vårt sovrum där vi tänkt att ha fondväggen (vi får dock måla den då vi flyttat in). I sovrummet kommer vi att ha möbler och detaljer i körsbär. Kök (ekbord plus stolar samt vita köksluckor, rostfria vitvaror och förhoppningsvis, om pengarna räcker, glaskakel i en ljust grå-grön ton), hall liksom allrum (här kommer den blå soffan att stå senare) kommer att få samma färg som vardagsrummet. Verkar detta bra?!

Misse skrev:
Tack för jättebra hjälp:-)!

Det lutar åt att det får bli 0208-Y i vårt vardagsrum.

sedan 0502-Y i vårt sovrum där vi tänkt att ha fondväggen.

hall liksom allrum kommer att få samma färg som vardagsrummet. Verkar detta bra?!
Det verkar jättebra med sovrummet :), det jag personligen känner mig tveksam till är 0208-Y, stämmer verkligen den färgkoden (med bara 2% svart och hela 8% gult), tänker mest på att du säger att ni vill ha "vita" väggar??
Det blir alltså inte vitt, utan rejält ljusgult....., åtminstone utifrån mina referensramar ;), säkert inte nåt fel i det, MEN alltså def. inte vitt :-/.

MVH//Christina.

Gult vill vi INTE ha... Jag menar 0802-Y- visst var det den som drog lite, lite mot grått?!

Misse skrev:
Gult vill vi INTE ha... Jag menar 0802-Y- visst var det den som drog lite, lite mot grått?!
Ja, den drar mot grått iom. mängden svärta, eller eg. varmgrått pga. tillägget av gult.
Det blir nog jättebra :), tyckte allt det lät väldigt udda med "0208-Y" så där plötsligen ;), misstänkte nog att färgkoden inte riktigt stämde.

MVH//Christina.

Vi var till färgaffären och bad att få se S0802-Y. Kul svar att "är det en arkitekt som gett dej koden?" Sen kollade hon i deras receptmaskiner och fann den som ett Flüggerrecept.

Det var Beckers-färgblandarmaskinen som hade receptet. Däremot hade inte Nordsjö-färgblandarmaskinen receptet...och vi ville verkligen ha en Nordsjöfärg.... Hur göra tror ni?

Vi tog en 10-litersburk, och lät blanda i brytpasta för S0502-Y och S1002-Y, så vi fick typ....

S0Sju-och-en-halv02Y :D

(edit: jag korrigerade ncs-koden)

Kan ju bara säga att jag har oxå letat länge efter den perfekta "vita" färgen och jag har letat länge.
Men nu äntligen har jag hittat den nyansen som jag letat eftet.
Ville bara tipsa er för den är underbart fin.
Mio Mandel, supermatt....
Blir kanonbra...ska ha den i mitt nyrenoverade tv-rum med nysåpat trägolv... :)

Apex skrev:
...Sen blir jag fundersam.. recept för S0502-Y och S1002-Y i samma burk.. Hur kan S1002-Y bli ljusare om man sen slår i mer brytpasta???

Borde istället bli 1304-Y eller nått..
Det var väl två stycken femlitersrecept som blandades till fem liter vardera i en tiolitersburk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.