6 268 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Hur kollar man upp entrepenörerna?
Ånä, tvärtom är det. Enskilda firmor har F-skatt och personnr: = org.nr:haris skrev:
OK, kombinationer finns. En som driver enskild firma kan också ha A-skatt. Han/hon är dock skyldig att meddela uppdragsgivaren vilken typ av skatt han vid tillfället använder.
www.skatteverket.se
Allmänt om skattsedlar
Om du är anställd ska du ha A-skatt. Arbetsgivaren gör skatteavdrag på lönen och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter). Även pensionärer har normalt A-skatt. En A-skattsedel skickas normalt ut endast på begäran. Orsaken till detta är att den övervägande delen av A-skatteinnehavare får lön, ersättning etc. från utbetalare, som får besked om de anställdas skatteform direkt från Skatteverket med hjälp av ADB-medium. Om du tror att du behöver en A-skattsedel kan du beställa en sådan här.
Företagare som bedriver näringsverksamhet i enskild firma har som regel F-skattsedel. Det innebär att företagaren själv betalar sina skatter och socialavgifter (egenavgifter) varje månad.
Den som både har enskild firma och anställning ska ha både F- och A-skatt, s.k. FA-skatt. Då gör arbetsgivaren skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter på lönen som vanligt medan företagaren själv betalar skatten och egenavgifterna för näringsverksamheten. F-skattsedeln får endast användas i näringsverksamhet.
Juridiska personer som aktiebolag och handelsbolag har normalt F-skatt. Även ett bolag kan dock ha A-skatt, och då ska uppdragsgivare göra skatteavdrag.
Är du delägare i ett handelsbolag ska du normalt ha särskild A-skatt (SA-skatt), så att du själv betalar in skatt och egenavgifter på din del av vinsten i handelsbolaget. Om du är delägare i ett aktiebolag ska du normalt ha A-skatt.
Oavsett om du har A- eller F-skatt ska skatten du betalar in löpande under året så långt som möjligt överensstämma med din beräknade slutliga skatt. Man kan inte själv välja att betala in skatten i efterhand.
SA-skatt (särskild A-skatt)
Den som har en A-skattsedel kan även få en debiterad A-skatt, s.k. särskild A-skatt, enligt särskilt beslut av Skatteverket. Om man då har en arbetsgivare så gör denne skatteavdrag som vanligt vid löneutbetalning, men man betalar dessutom själv in den skatt som inte täcks av skatteavdragen. SA-skatt är vanligast i följande fall.
Delägare i handelsbolag betalar skatt och egenavgifter på sin andel av bolagets vinst via SA-skatt.
Näringsidkare eller företag som inte ansökt om eller kan få F-skattsedel, eller som fått den återkallad.
Personer som ska betala skatt för fastigheter, förmögenhet, kapitalinkomster eller annat som inte täcks av de skatteavdrag som arbetsgivare, pensionsutbetalare och kreditinstitut gör.

Allmänt om skattsedlar
Om du är anställd ska du ha A-skatt. Arbetsgivaren gör skatteavdrag på lönen och betalar socialavgifter (arbetsgivaravgifter). Även pensionärer har normalt A-skatt. En A-skattsedel skickas normalt ut endast på begäran. Orsaken till detta är att den övervägande delen av A-skatteinnehavare får lön, ersättning etc. från utbetalare, som får besked om de anställdas skatteform direkt från Skatteverket med hjälp av ADB-medium. Om du tror att du behöver en A-skattsedel kan du beställa en sådan här.
Företagare som bedriver näringsverksamhet i enskild firma har som regel F-skattsedel. Det innebär att företagaren själv betalar sina skatter och socialavgifter (egenavgifter) varje månad.
Den som både har enskild firma och anställning ska ha både F- och A-skatt, s.k. FA-skatt. Då gör arbetsgivaren skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter på lönen som vanligt medan företagaren själv betalar skatten och egenavgifterna för näringsverksamheten. F-skattsedeln får endast användas i näringsverksamhet.
Juridiska personer som aktiebolag och handelsbolag har normalt F-skatt. Även ett bolag kan dock ha A-skatt, och då ska uppdragsgivare göra skatteavdrag.
Är du delägare i ett handelsbolag ska du normalt ha särskild A-skatt (SA-skatt), så att du själv betalar in skatt och egenavgifter på din del av vinsten i handelsbolaget. Om du är delägare i ett aktiebolag ska du normalt ha A-skatt.
Oavsett om du har A- eller F-skatt ska skatten du betalar in löpande under året så långt som möjligt överensstämma med din beräknade slutliga skatt. Man kan inte själv välja att betala in skatten i efterhand.
SA-skatt (särskild A-skatt)
Den som har en A-skattsedel kan även få en debiterad A-skatt, s.k. särskild A-skatt, enligt särskilt beslut av Skatteverket. Om man då har en arbetsgivare så gör denne skatteavdrag som vanligt vid löneutbetalning, men man betalar dessutom själv in den skatt som inte täcks av skatteavdragen. SA-skatt är vanligast i följande fall.
Delägare i handelsbolag betalar skatt och egenavgifter på sin andel av bolagets vinst via SA-skatt.
Näringsidkare eller företag som inte ansökt om eller kan få F-skattsedel, eller som fått den återkallad.
Personer som ska betala skatt för fastigheter, förmögenhet, kapitalinkomster eller annat som inte täcks av de skatteavdrag som arbetsgivare, pensionsutbetalare och kreditinstitut gör.
Tingsrätten där det företag du vill kolla är skrivna kan hjälpa till med det.
Kronofogden för att kolla eventuella skulder.
Skattemyndigheten för att kolla eventuella skatteskulder.
Glöm inte att kolla om konkurs hotar oxå samt att det kan vara bra att ta reda på om ägaren bara har det här företaget eller om han äger fler.
Lycka till!
/Sly
Kronofogden för att kolla eventuella skulder.
Skattemyndigheten för att kolla eventuella skatteskulder.
Glöm inte att kolla om konkurs hotar oxå samt att det kan vara bra att ta reda på om ägaren bara har det här företaget eller om han äger fler.
Lycka till!
/Sly
Villaägarna, www.villariks.se, har en bra checklista för vad man ska tänka på och hur man kollar upp det. Jag tror du går på typ "rådgivning", "juridik" och "entreprenadrätt".
Möjligen behöver man vara medlem för att få tillgång till detta. Är du det inte själv, kanske du känner någon som är det.
Möjligen behöver man vara medlem för att få tillgång till detta. Är du det inte själv, kanske du känner någon som är det.
enl skatte myndigheterna går det bra att ha endast a-skatt som enskild firma och själv betala in skatten, men om man inte gör det så åker kunden på att betala skatten. dom rekommenderar dock att man har f eller fa skatt. jag har haft enskild firma (på fritiden) sedan 1994 utan f-skattsedel å de har gått bra iaf. både för mej å kunderna 
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Problemet man kan åka på om man anlitar en hantverkare som visar sig sakna F skatt, är att det belopp man betalat till hantverkaren (ex 350 kr/timme) anses av skattemyndigheten vara en netolön efter skatteavdrag. Dvs skattemyndigheten anser då att den lön du skulle gjort avdrag för skatt från är ex- 700 kr/timma (beror på hur stor den totala utbetalningen är, dvs hur många timmar). Sedan åker du på att betala socialavgifter ovanpå det. Så i slutändan kan det handla om bortåt 1000kr/timme för en hantverkare som du trodde kostade 350.
Klicka här för att svara
