Nybygge

Besvarad 29 nov 2010 av Charlotte Andersson
Hej... Vi håller på att bygge ett nytt stenhus, Där undertaket är av mosonite oljebeh.(utan vår vetskap) men nu utsatt för kraftigt regn och blåst under en längre tid (böljar mycket)och är fortfarande inte täckt med betongpannor.
Likaså lättbetongelementen är nu våta-fuktiga minst ½m upp och dörrar o fönster har tydligen en lång leveranstid... nu är det snö och flera minusgrader och kraftig blåst, tar inte materialet skada av all denna yttre väder- påverkan (nu frost -6grader) då det enl. entreprenören dröjer det ytterligare innan huset kan bli tätt... det är en förhalningsteknik hela tiden vi frågar... och arbetet skjuts framåt bara ... då vi frågar ... vad skall man göra !
stor oro
 

Svar

Materialen som du nämner tar i sig ingen skada av att vara utsatta för väder och vind. Det viktiga är dock att erforderlig uttorkning tillåts att ske när väl huset blivit tätt.
Det viktigaste ni kan göra just nu är att se till att ni håller inne så mycket pengar som ni kan för att säkerställa att ni kan färdigställa bygget och få pengar över till förseningsvite om det är överhängande risk för detta.
Det är aldrig ett bra tecken att ett bygge släpar efter mycket redan i detta stadiet.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.