marklägenhet

Besvarad 13 jun 2011 av Charlotte Andersson
hej jag vill ställa en fråga till er. jag bor i en mark lägenhet.före tre år de är byta hela fänster med balkong dören och säta betong plata i ute plats.men nu jag har store problem,under dören och fönster kommer mycke blosning.sover med kalt fötter,riner från näsa,på nötterna mest.när är betong plata vått kommer blosning mycke,mycke stark.från sida dören och fänster har inte apsolut någon isolacion,ex cellplast eller nåt som liknar isolacion.jag är mättrade radon och visade 260. jag vet inte vad ska jag göra. jag är bara hyres gäster inte mer.men jag är pratade med dem.dom vill inte läsa problem. kan jag göra nåt själv. mvh
 

Svar

Det är fastighetsägarens skyldighet att hålla fastigheten i ett sådant skick att det inte drar in i glipor.
Det som måste göras är att tätas kring dörr- och fönsterkarm, sk. drevning.
För att komma åt måste man lossa listerna kring fönstret antingen inifrån eller utifrån. Därefter stoppar man springan full med isolering, eller så kan man sprita in fogskum.

Om din lägenhet har radon i farliga nivåer är det inget du ska försöka åtgärda själv. Meddela resultatet från mätningen till miljö- och hälsokontoret på din kommun så får de ta upp det med din hyresvärd.
Om det inte åtgärdas rekommenderar jag att du ser dig om efter en annan bostad, eftersom radon innebär en högre risk att du får cancer.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.