Lutande balkong

Besvarad 2 sep 2019 av Charlotte Andersson
Hej,
Vi har köpt en ny producerad lägenhet i ett flervånings hus. Man köper sådana lägenheter innan de byggs. Vi flyttade in 2018-07-02. Redan får början upplevde vi att balkongen lutar ordentligt i vårt tycke och upplevelse som gör att det känns obehagligt att vara på balkongen. Vi bor på femte våning. Balkongen är 12 m bred och 2,5 m djup. Lutningen vetter neråt mot gatan. i min amatörmässiga sätt att mäta lutar ca 3 eller > 3 mm på 2,5 m (balkongsdjupet). Grannarna ovanför oss hade troligen ännu mera lutning. Vi har anmält detta rätt tidigt i fjol till Hus Värden/ entreprenad firman K-21. De förhalade och mätte och sedan tyst länge. Flera mail och telefon. Nu får vi beslutet att de anser att lutningen anses ligga inom gränsvärden för att kunna göra något åt det. Så ingen åtgärd. Det blev oerhörd bakslag för oss. De har åtgärdar grannarnas balkong ovanför oss för ett halvt år sedan. De berättar inte hur mycket är lutningen och var ligger normen, trots att vi har frågat om det flera gånger. Vi mår inte bra av detta. Även värdet på lägenheten går ner den dagen man vill eventuellt sälja bostaden. Hur gör vi framöver för att kunna åtgärda denna lutning. Hur vill ni råda oss i denna fråga? Vi ber er om råd och hjälp.
Med vänliga hälsningar
Mazhar Ghawji
Krokslätt, Mölndal
 

Svar

Balkongen måste luta utåt för att garantera att vatten kan rinna av på rätt sätt. Det finns krav i hus AMA att balkonger ska luta 1:100 mot framkant. vilket motsvarar 2,5 cm på 2,5 m. För att säkerställa säkerheten på balkongen så ska den vara försedd med ett stadigt räcke som ska vara minst 1,1 m högt.
Om ni tycker att lutningen är obehaglig så skulle ni kunna kila up ett trägolv så att vattnet rinner under på betongen men att översidan blir plan.
Se bara till att ni inte bygger på mer än vad som går fritt under fönsterdörren så att den går att öppna lätt.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.