Isolera tak/vind

Besvarad 20 maj 2019 av Charlotte Andersson
Hej!
Vi har köpt ett hus, byggt 1933. På 60/70-talet inreddes vinden, vi har nu rivit ut hela vinden, för att göra om det. Innertaket satt på ”äcklig” isolering , plast samt gamla dörrar/ett gammalt kök. Nu är vår tanke att höja taket, att isolera längs med taket - snedtaket.
Frågan är hur går vi tillväga ?
Nu är takbjälkar blottade. Vi har tänkt lägga luftspalt - glasull-isolering- sen gips.

Behövs ångspärr? Hur pass behöver vi isolera? I cm?
 
Redigerat av moderator:

Svar

Ja, ni måste sätta in en ångspärr bakom gipsskivan för att förhindra framtida fuktproblem i konstruktionen.
Isoleringen är ju mer en fråga om hur mycket ni får plats med. Ni måste minst isolera lika mycket som den isoleringen som ni tog bort. Om ni är ute efter "nybyggnadsstandard" så talar vi runt 450 mm, vilket kan vara svårt att få till på en vind där det är ett begränsat utrymme upp till taket.
Så svaret blir vår att sätt in så mycket isolering som ni kan få plats med, dock minst lika mycket som det ni tog bort.
 

Kommentarer

Gabbe1 ·
Hur är yttertaket? Om det är dags för byte av yttertak i närtid så kan det vara en god ide att isolera taket utvändigt, tex med 100mm cellplast. Det värmer hela den underliggande konstruktionen och minskar risken för fukt/mögel. Det minskar behovet av tjock isolering invändigt och ger därmed mer bostadsutrymme.
 
johan_p ·
Diffspärr på vinden i ett hus byggt -33? Brukar man inte avråda från att sätta diffspärr i delar av hus som i övrigt saknar?
 
Daniel 109 ·
Nej, det är inget problem att ha det i taket fast det inte finns överallt. Vad är det du tror att kan hända?
 
Huddingebo ·
De hus jag har sett mögel på råsponten har varit gamla hus, säg 1900-1940 där man nu bor en familj som duschar varje dag och använder huset som om det vore byggt 2019.
Fast att det är ett gammalt hus utan ångspärr och där man tvättade sig i källaren.
Tror nog att rådet om ångspärr är en bra idé.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.