Gräva ut Sutteräng våning

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 17 feb 2014 av Charlotte Andersson
Hej, vi har ett sutteränghus från -68 och tänkte gräva bort jord massorna bakom huset, finns det nåt speciellt man skall tänka på ? Behöver man kontakta nån som kollar ritningar för att se att huskonstruktionen klarar av det, nu är väggarna i nedre plan 23 cm betonghålsten och övre plan väggar av trä och tegel. Vet inte riktigt var man skall börja kolla, tacksam för svar.
 

Svar

Det kan ju hända att suterrängvåningen konstruerats på ett sätt att man låtit jordrtrycket mot byggandet ta upp en del horisontalkrafter. Om man då tar bort de stödjande jordmassorna riskerar man att göra konstruktionen instabil.
Marken har också en isolerande funktion så man bör överväga att tilläggsisolera om man blottlägger väggen.

En annan aspekt är ju tomtens belägenhet. Oftast har man byggt ett suterränghus just pga nivåskillnaderna på tomten. Om man gräver fritt så måste man lösa problemet med avfattning och förankra marken på ett sådant sätt att man inte riskerar att få skred på tomten. Det gäller då att ta hänsyn till om intilliggande byggnader belastar marken på ett sådant sätt rasrisken ökar. Det vore förargligt om grannhuset kom på glid.

Bäst är att kontakta en konstruktör för att gå över om stommen klarar av att stå själv utan att stötta sig mot marken innan man börjar schakta.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.