Garage ventilation
Besvarad 3 apr 2018 av Charlotte Andersson
Hej,
Jag har ett garage på ca70m* och har en värmepump på ena kortväggen.
Räcker denna som ”tilluft” eller bör jag ha något mer?
Sen undrar jag hur jag bör göra med frånluften, tallriksventil, högt, lågt?
Jag har ett garage på ca70m* och har en värmepump på ena kortväggen.
Räcker denna som ”tilluft” eller bör jag ha något mer?
Sen undrar jag hur jag bör göra med frånluften, tallriksventil, högt, lågt?
Redigerat av moderator:
Svar
För att kunna säga att ett (en-tvåbils) garage är tillräckligt ventilerat behövs det två ventilationsöppningar som släpper in/släpper ut luft. Dessa bör vara placerade så långt från varandra som möjligt där en sitter högt och en lågt.
Många garageportar har ventilationshål i nederkant.
Om din värmepump tar in uteluft och din port har ventil i nederkant så behövs inget mer annars kan du behöva komplettera.
Många garageportar har ventilationshål i nederkant.
Om din värmepump tar in uteluft och din port har ventil i nederkant så behövs inget mer annars kan du behöva komplettera.
Kommentarer
b50gud ·
värmepumpen ventilerar inte, utgår från att du menar en luftvärmepump. den består av en ute del och en inne del. den del som sitter i garaget blåser bara runt luften som finns i garaget den har dock en viss upptorkande effekt. antingen löser du detta genom att sätta in en typ pax fläkt som blåser ut luft och tar ett annat hål för att släppa in tilluft. eller så gör du som jag köper en luftavfuktare och kör den för att få bort fukten så slipper du värma upp kall uteluft som kommer in via tilluften. du bör ha en fukthalt på max 55% för att slippa mögeltillväxt.
martin43 ·
Ställ in VP på att hålla minst 5C och helst alltid minst 5-8C varmare än utomhus. Då kan du ha lite självdrag (via ventil) om du vill göra något i garaget och vill slippa alltför instängd luft, övrigt tid låter du en luftavfuktare ta hand om fukten, och då har du ventilationen stängd.
När du just tillfört en massa fukt, t.ex. kört in en regnblöt bil kommer det billigaste att vara att ventilera ut den värsta fukten och sedan låta avfuktaren ta det sista. Här kan säkert en automatisk fläkt typ PAX fungera, men det förutsätter att du har tillräckligt varmt i garaget.
När du just tillfört en massa fukt, t.ex. kört in en regnblöt bil kommer det billigaste att vara att ventilera ut den värsta fukten och sedan låta avfuktaren ta det sista. Här kan säkert en automatisk fläkt typ PAX fungera, men det förutsätter att du har tillräckligt varmt i garaget.
Ventilationen i garaget handlar främst om att ventilera ut skadliga partiklar såsom kolmonoxid, bensinångor och andra typer av skadliga ämnen.
Detta tas inte omhand av luftavfuktare eller värmekälla.
Ventilerna ska då alltid vara öppna.
Detta tas inte omhand av luftavfuktare eller värmekälla.
Ventilerna ska då alltid vara öppna.
martin43 ·
Det behövs men jag öppnar alltid porten när jag kör in bilen och står aldrig på tomgång i garaget. Det vädrar rätt bra då. Så för det ändamålet måste mycket sparsam ventilarion räcka? Alltså sparsam i förhållande till vad som behövs för att bli av med fukt om man kör in en blöt eller snöig bil.
b50gud ·
du behöver definitivt få bort fukten ur garaget om du inte ska få mögel så antingen ventilation som löser detta eller en luftavfuktare, sedan bör du ha en liten luftväxling åtminstone för att vädra att öppna garageporten två ggr per dygn är inte tillräckligt för att få bra luft. luftavfuktare gör att du klarar dig med lite mindre ventilation så du slipper värma upp så mycket kall luft som kommer in via ventilationen.
martin43 ·
J-stedt: För att inte "elda för kråkorna".
Om man inte tillför fukt (eller föroreningar) till garaget genom att t.ex. arbeta i det eller köra in en blöt bil så finns det ingen anledning att blåsa ut varm luft som man betalar för att värma upp. När det är kallt och fuktigt går det heller inte att ventilera ner den relativa fuktigheten, man kommer ju bara ner till samma nivå som utomhus!
Då måste man värma luften (som man gör i bostaden) eller använda avfuktare. Väljer man att använda avfuktare kan man inte ventilera för mycket för då avfuktar man inte garaget, utan hela kvarteret och det klarar inte avfuktaren.
När man tillför fukt till garaget skall den givetvis bort, via ventilation och/eller med avfuktare.
Ekonomiskt sett, om man bara har garaget som parkering och förråd, är det optimala att ha en passiv ventil som ger ett litet självdrag, uppvärmning som alltid garanterar minst +5C och som sedan följer utetemperaturen, t.ex. ute+5C (5C ute = 10C i garaget). När en blöt bil körs in och daggpunkten är lägre ute än i garaget startar en kraftig forcerad ventialtion tills daggpunkten bara skiljer några grader. Då startar avfuktaren och tar resten. Detta gör att både garaget och det som är i garaget mår bra.
Nu har flesta ej den typen av styrsystem i sina hem, så grundvärme, avfuktare, passiv ventil och manuell "vädring" funkar ju också. Har man ingen avfuktare får man spendera mera pengar på värme (relativ fukt minskar med högre värme).
Jag har satt mitt garage på att hålla 56% relativ fuktighet och jag väljer aktivt när jag kör in bilen eller inte. Den jobbigaste perioden är vår och höst.
"Bra luft" är något som vi människor behöver (t.ex. inte för mycket CO2 eller avgaser), inte fastigheten. Fastigheten behöver "tillräckligt torr luft" för att inte mögla och för att det som finns i garaget inte skall rosta.
Jobbar man mycket i garaget skall man såklart göra som med bostaden, t.ex. värma till 15C och ha forcerad luftväxling.
PS. I ett ouppvärmt garage säkerställer kraftig ventilation bara att det alltid råder bra förhållande för mögel i garaget (vår/höst när det är hög relativ fukt ute, samma "fel" som våra svenska kallvindar). I ett uppvärmt garage säkerställer det torr luft, men också dyr uppvärmningskostnad.
Om man inte tillför fukt (eller föroreningar) till garaget genom att t.ex. arbeta i det eller köra in en blöt bil så finns det ingen anledning att blåsa ut varm luft som man betalar för att värma upp. När det är kallt och fuktigt går det heller inte att ventilera ner den relativa fuktigheten, man kommer ju bara ner till samma nivå som utomhus!
Då måste man värma luften (som man gör i bostaden) eller använda avfuktare. Väljer man att använda avfuktare kan man inte ventilera för mycket för då avfuktar man inte garaget, utan hela kvarteret och det klarar inte avfuktaren.
När man tillför fukt till garaget skall den givetvis bort, via ventilation och/eller med avfuktare.
Ekonomiskt sett, om man bara har garaget som parkering och förråd, är det optimala att ha en passiv ventil som ger ett litet självdrag, uppvärmning som alltid garanterar minst +5C och som sedan följer utetemperaturen, t.ex. ute+5C (5C ute = 10C i garaget). När en blöt bil körs in och daggpunkten är lägre ute än i garaget startar en kraftig forcerad ventialtion tills daggpunkten bara skiljer några grader. Då startar avfuktaren och tar resten. Detta gör att både garaget och det som är i garaget mår bra.
Nu har flesta ej den typen av styrsystem i sina hem, så grundvärme, avfuktare, passiv ventil och manuell "vädring" funkar ju också. Har man ingen avfuktare får man spendera mera pengar på värme (relativ fukt minskar med högre värme).
Jag har satt mitt garage på att hålla 56% relativ fuktighet och jag väljer aktivt när jag kör in bilen eller inte. Den jobbigaste perioden är vår och höst.
"Bra luft" är något som vi människor behöver (t.ex. inte för mycket CO2 eller avgaser), inte fastigheten. Fastigheten behöver "tillräckligt torr luft" för att inte mögla och för att det som finns i garaget inte skall rosta.
Jobbar man mycket i garaget skall man såklart göra som med bostaden, t.ex. värma till 15C och ha forcerad luftväxling.
PS. I ett ouppvärmt garage säkerställer kraftig ventilation bara att det alltid råder bra förhållande för mögel i garaget (vår/höst när det är hög relativ fukt ute, samma "fel" som våra svenska kallvindar). I ett uppvärmt garage säkerställer det torr luft, men också dyr uppvärmningskostnad.
martin43 ·
I det läget är det bättre låta bilen stå ute som sagt. Även om bilen inte är snöig kan det vara bättre att låta den stå ute. Om bilen man kör in är kallare än garageluftens daggpunkt kommer nämligen fukten i garageluften (även om den relativa fukten är under mögelgräns) att kondensera på bilen inklusive i hålrum och undertill.
De senast besvarade frågorna
Hur få bort mögel i garaget?
17 feb 2024
Hej. I mitt garage finns mögel bara på en sida upp vid kanten, hur ska jag göra för att ta bort mögel och fukt? finns bara ett håll på taket. (Rör ventilation). Snälla svara
Ändra lutning på balkongen?
9 jan 2024
Hej tycker det är för brant mot räcket på djupet 5m. Mätningen blev 3cm per meter med vattenpass. Är det möjligt med slipning? Vill ha det underhållsfritt helst. Balkongen har nyrenoverats i år...
Krav interimistiskt slutbesked
13 nov 2023
Hej, För att få Interimistiskt slutbesked, vilka delar av bygget måste vara klara? Tacksam för ett detaljerat svar.
Fråga experten

Byggnadsingenjör Charlotte Andersson vid Ingenia Byggkonsult/]Ingenia Byggkonsult svarar på dina frågor.