Fukt i krypgrund

Besvarad 25 jan 2019 av Charlotte Andersson
Har fritidshus med krypgrund ca 30 m2 med 2 rum.Förr fuktskadat. Har isolerat mark med 10 mm Favolen och armerad markduk samt satt in Trygghetsvakt. Marken av sand var mycket fuktig. Satte in torrbollar. Fick 2,6 l vatten aug-sep och 1,6 l okt-dec. Hög elräkning! Hur gör jag med kattgluggarna? Har läst om ditt råd. Stäng på sommaren! Inte alls bra säger Trygghetsvaktens expert! Förr stängde man på vintern. Ett tredje råd jag fått på ByggaHus är stäng året runt. Råden är många. Vad skall jag göra med kattgluggarna? Är det bra med torrbollar? Ljungby Fukt säger prova dig fram.
 

Svar

Uteluftsventilerade krypgrunder är en känd riskkonstruktion som branschen lagt mycket energi på att hitta bra lösningar på.

SP har gjort en uttömmande analys av problematiken och möjliga lösningar.
https://www.sp.se/sv/index/services/moist/crawl_space/sidor/default.aspx

Enligt sammanfattningen så finns det en rad åtgärder som kan höja fuktsäkerheten i uteluftsventilerade kryprum. Vilken eller vilka åtgärder man väljer är helt beroende av vilka krav man har på bl a ekonomi, risktagande och tillsyn.
Det finns alltså inget ”Bästa paket åtgärder”. Det enda vi säkert vet är att man utan åtgärder för ökad fuktsäkerhet får fuktproblem.
De vanligaste utförandena är avdunstningsskydd på marken, värmeisolering av marken och avfuktare alternativt värmare. På senare år har lösning med isolering på mark och grundmur, god lufttäthet och undertrycksventilering visat sig kunna fungera väl.

En ytterligare åtgärd du kan göra är att se till att din dränering fungerar som den ska så att så mycket av fukten under huset kan dräneras bort.
 

Kommentarer

svestr ·
Sätt in en riktig avfuktare, kondens eller sorptionsavfuktare, sätt igen alla ventiler. Det har jag gjort i mitt hus på Öland. Jag har 10 års mätdata och inga som helst fuktproblem numera. Kondensavfuktaren drar minst el. Jag har båda typerna, en Woods kondens och en Acetec sorptionsavfuktare då temperaturen i grunden understiger 8 grader. Fukten i krypgrunden kommer nästan helt utifrån och inte från marken. Köp en fuktmätare på Clasohlson så att du kan läsa av min och max värdena på fukten. Trygghetsvakten skulle jag aldrig köpa.På www.lfs-web.se finns väldigt mycket bra information. Där köpte jag min Acetec.
 
Rolf Ivar ·
Tack för bra svar svestr. Har redan köpt Trygghetsvakt. Köpt fuktmätare från Biltema. Funderar på att stänga ventilerna. Rådet från Charlotte Andersson! Trygghetsvaktens expert avråder bestämt. Har läst Lfs-web hemsida. Bra info. Frågat och då fått rådet vänta och se. Woods kondensavfuktare tål inte kyla och strömavbrott. Gäller även sorptionsavfuktare tror jag. Har 28 mil till fritidshuset i Leksand. Kan vara -30 grader ibland. Trygghetsvakten drar bara el vid behov.
 
Rolf Ivar ·
Fråga till svestr. Vad använde du då sätter igen ventilerna? Jag fick lite isolering av 195 mm glasull över från bjälklagsisoleringen som jag tänker använda. Tänker följa Charlottes råd stäng på sommaren ta bort vid 5 grader utomhus. För mig kan det bli från påsk till Allhelgonahelgen. Då kan trygghetsvakten jobba lite lagom. Har nu trossbotten av fibercement (Byggmax). Möglet och rötan berodde troligen på dålig ventilation i ett av rummen med murstock och matkällare. Har nu rivit matkällaren så att luft kan cirkulera friare. Rensat mark från organiskt spill. Isolering (favolen) och armerad markduk som är uppfäst mot grundmur. Tejpad och fäst med specialspik. Bra jobb av fuktfirma. Känns bra.
 
svestr ·
Isolerat ventilerna med vit cellplast fastsatt med fogskum. Båda typena av avfuktare tål strömavbrott. Jag har 48 mil till mitt hus. Strömavbrott är det ofta på Öland. Sorbtionsavfuktaren klarar att avfukta i minusgrader. Woods fungerar sämre under 8+.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.