Friggebodar vite 50 000

Besvarad 14 maj 2012 av Charlotte Andersson
Hej jag har en bod som byggdes -00 på 10 m2 och en som enl.bygglovet skulle rivas senast -07 och revs men sen kom lagen -08 om att ytan fick vara 15 m2 och monterade och lagade ihop den gamla boden, men kommunen godtar inte att jag återuppbyggt den gamla boden så nu har jag vite över mig för att jag har 15 m2 bodar.Dom hävdar att 10 m2 bod är 16 m2 men det var samma bod och storlek -00 med vedtak. på primärkartan är är 10 m2 boden inritad och okulärt besiktigat av inspektör och godkänd vid bygglovet -03
snikers
 

Svar

Jag har svårt att uttala mig om ditt specifika fall om den boden är si och den boden är så.
Reglerna är klart definierade i Boverkets regler http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-bygganmalan/Friggebodar/

"Du får utan bygglov uppföra en eller flera friggebodar i omedelbar närhet av bostadshuset. Den sammanlagda byggnadsarean av alla friggebodar på tomten får inte vara större än 15,0 kvm. Högsta höjd från mark till taknock får inte överstiga 3,0 meter. Höjden beräknas från markens medelnivå invid byggnaden"

Vad du får göra är att bevisa att dina byggnader uppfyller kraven. Om de inte gör det så får du åtgärda dem så att de uppfyller kraven.
 

De senast besvarade frågorna

öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.

31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??

Ljud från bostad okänt

18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...

Har golvet någon bärande funktion?

13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.