Avfallskvarn i villa?
Besvarad 13 mar 2023 av Charlotte Andersson
Kanske är fel forum att fråga men...är det en bra sak att skaffa avfallskvarn om man bor i Stockholm i villa? Jag har vanlig soptömning nu med extra kärl för matsopor.
Jag har nära till att lägga soporna ute i sopkärlet och rör under diskbänk är nya och lättåtkomliga. Rör ut mot gatan är utbytta och fräscha. Där jag lägger avfall i köket är tyvärr i köket (tyvärr är enbart då det är mögel inblandat). Jag har en bra luftrenare som tar hand om mögelsporer. Jag har svårt att ta beslut i frågan. Gissar att installation av firma kostar inkl. kvarn kostar 10.000!
MVH Blomknopp
Jag har nära till att lägga soporna ute i sopkärlet och rör under diskbänk är nya och lättåtkomliga. Rör ut mot gatan är utbytta och fräscha. Där jag lägger avfall i köket är tyvärr i köket (tyvärr är enbart då det är mögel inblandat). Jag har en bra luftrenare som tar hand om mögelsporer. Jag har svårt att ta beslut i frågan. Gissar att installation av firma kostar inkl. kvarn kostar 10.000!
MVH Blomknopp
Svar
För att få lov att koppla en avfallskvarn till sitt köksavlopp så måste man få detta godkänt av kommunens avloppsbolag. Det är inte alla ledningsnät och reningsverk som klarar av den belastning som malt matavfall innebär. Det gäller också att tänka på att spola tillräckligt med vatten när man maler. Det är en vanlig orsak till stopp att det blir för trögflytande för att spolas bort på ett bra sätt.
Viktigt att man följer fabrikantens anvisningar när man använder kvarnen.
Viktigt att man följer fabrikantens anvisningar när man använder kvarnen.
Kommentarer
Claes Sörmland ·
Det är tillåtet i Stockholm och har t o m uppmuntrats på sina håll. Men staden flaggar för att det kan blir förbjudet ganska snart p g a en ny förordning från EU. Så kanske inte rätt timing att lägga pengar på detta just nu.
Stefan N ·
Ja, lär va bortkastade pengar snart.
PauloV ·
Hämtningen av matavfall kostar väl inte extra i Stockholm?
Om det kostar 10.000 för att få en kvarn installerad och att man säkert gör av med mycket mer vatten för att spola ned resterna så är valet lätt för mig iaf.
Om det kostar 10.000 för att få en kvarn installerad och att man säkert gör av med mycket mer vatten för att spola ned resterna så är valet lätt för mig iaf.
Charlotte borde ha ansträngt sig lite mer och kollat upp vad som gäller i Stockholm då frågeställaren talade om det i sin fråga. Nu blev det ett allmänt hållet svar som inte helt hjälpte frågeställaren.
Tack till Claes som kunde förtydliga!
Tack till Claes som kunde förtydliga!
helrob ·
För att även beakta den moraliska aspekten så rekommenderas ett besök på kommunens avloppsreningsverk och sen vattendraget där restavloppet rinner ut en solig dag i Augusti där man kan simma ut och kolla på de blommande algerna och de döda havsbottnarna.
Jag har levt med avfallskvarn i nästan 60 år. Vi är inne på 3e kvarnen ( Disperstor. Vill jag minnas är märket. ). Men man kan gott leva utan. Dagens diskbänkar med nedsänkt, löstagbar sil är bättre än de gamla. Med kvarn blir användningen av hon begränsad. Det är ju i princip bara potatis o morotsskal du maler ner.
Jag skulle inte montera en kvarn idag
Jag skulle inte montera en kvarn idag
Bjrne ·
Har inte kvarn idag, men tidigare och jag skulle gärna installera i lägenheten men det är inte ok för brf-styrelsen
kostnad för installation bör man klara under 10.000kr
Sist jag kollade kostade kvarnen runt 4500kr och tycker inte installationers så märkvärdig
El har man redan iom diskmaskinen så tar en röris 5000kr så måste det vara mer än väl
kostnad för installation bör man klara under 10.000kr
Sist jag kollade kostade kvarnen runt 4500kr och tycker inte installationers så märkvärdig
El har man redan iom diskmaskinen så tar en röris 5000kr så måste det vara mer än väl
Tack för bra svar! Jag tror jag avstår, jag har matavfallskärl. Det jag inte gillar är när det blir mögel i köket i papperspåsen men man får väl orka gå ut, är ju faktiskt inte så jobbigt sen tar luftrenaren hand om mycket. Folk har tappat ringar i såna. Barn kan lägga små gosedjur där, sånt man inte tänker på!
M
Mekplatsen ·
Du kan ju alltid frysa in avfallet om du inte passerar sopkärlet varje dag. Då slipper du både lukten och mögel.
Jag är inte så känslig men det låter lite äckligt att frysa in slasket från hon 
Jag är en stor förespråkare av kvarn. Hade det i min uppväxt och dels slipper man slabbiga sopor, dels blir volymen mindre.
Jag är en stor förespråkare av kvarn. Hade det i min uppväxt och dels slipper man slabbiga sopor, dels blir volymen mindre.
Claes Sörmland ·
iipa ·
Varför spola ut matrester i avloppet och slösa på dricksvatten. Kompostpåsar som byts varje/varannan dag, ingen lukt om påsen hålls stängd. Jag har 500 m till kompostbehållaren vid vägen.
Inget problem.
Inget problem.
Vi har avfallskvarn det bästa som hänt i köket på 20 år. Minimum av slasktömning, illaluktande blöta sopor Och de blå bussarna i Stockholm rullar på, då det blir biogas. Kan faktiskt inte förstå motståndarna till kvarnar?
Claes Sörmland ·
Fördelarna är ju lågenergitransport av avfallet till rötningsanläggningen. Nackdelarna är ju utspädning av avfallet och nedbrytning under transporten.
De senast besvarade frågorna
öppningsbara fönster vid fönsterbyte i radhus plan 2.
31 maj 2026
varför skriver pbl och bbr att öppningsbara fönster är krav i radhus med två plan i sovrum ? när rök o brand hindrar andra vägar ut än fönster??
Ljud från bostad okänt
18 maj 2026
Det kommer ett mystiskt ljud genom balkongdörren från ev. balkong eller byggnad när det blåser hårda vindar. Jag bor högst upp i ett 7 våningshus!? Finns det kända utmärkande ljud som...
Har golvet någon bärande funktion?
13 mar 2026
Hej, Vi ska dra om avloppet och flytta en toalett i källaren Jag har bilat upp golvbrunn och lite runt om. Hur mycket törs man bila upp ”spår” för nya avlopp? Det är ett källargolv som är ca...
Fråga experten

Byggnadsingenjör Charlotte Andersson vid Ingenia Byggkonsult svarar på dina frågor.