Konsumentvägledarens tips vid fel i huset
Konsumentvägledaren i Karlskrona, Peter Tedenvall berättar i Sydöstran om hur mycket problem konsumenterna i Blekinge har när de bygger hus. Han får hjälpa uppgivna konsumenter som står med ett nybyggt hus som hustillverkaren tycker är färdigt, men där det finns massor av fel som inte blir åtgärdade. Det kan vara alltifrån att listerna inte har blivit ditsatta, köken är repiga eller skadade på annat sätt, fönstren inte passar eller att golven lutar.
- Det finns till och med fall där man har hittat mögel i helt nybyggda hus, säger Peter Tedenvall till Sydöstran.
Och när Peters konsumenter klagar hos hustillverkaren är det väldigt svårt att få hjälp.
Råden är att:
* Så fort du ser ett fel, skriv ner det på ett papper och skicka till husleverantören. Skriv ner att du vill ha svar inom 14 dagar om hur när hustillverkaren tänker åtgärda felet.
* Du har rätt att klaga i tio år, men så fort du upptäcker ett fel ska du reklamera det inom två månader.
* Dokumentera alla fel med en kamera.
Läs artikeln i sin helhet hos Sydöstran. Där finns också en artikel om ett husbygge som blev en mardröm.