Byggherrens ansvar är för stort
Boverket har kommit på att byggherrens ansvar i verkligheten är för stort. Det tackar vi för.
Småhus godkänns för att tas i bruk trots att det finns allvarliga brister som borde åtgärdas först. Vad beror det på? Vem ska man skylla på? Och vad kostar det? Boverket har uppmärksammat problemet i en ny studie, "Fel och brister i nya bostäder" (pdf).
Riktigt intressant rapport, den får en att tänka till. Bland annat kommer man fram till att problemet med husbyggen som går snett inte ligger på det individuella planet, utan på ett djupare organisatoriskt plan. Både kunder och personal vid byggföretagen är frustrerade över felen i de nybyggda småhusen, och det handlar därför inte om att enskilda individer vill skapa problem för andra. Många upplever istället brister i ledarskap och kommunikation, t ex på byggarbetsplatsen. Det är låg motivation bland bl a byggnadsarbetare. Kontroller prioriteras framför instruktionerna till dem som ska utföra arbetet.
Det här synsättet och bristen på ansvarstagande präglar branschkulturen och kan vara en av de främsta orsakerna till bristande kvalitet hos slutprodukten.
De som arbetar i byggprojekten verkar inte vara medvetna om sin egen roll och delaktighet i byggprocessen.
Man kommer i rapporten också fram till att inställningen som råder är att byggherren, dvs kunden, ska ta ansvar för byggprocessen. Och om byggprojektet ska lyckas bör kunden ha bättre kompetens än de som ska utveckla och tillverka produkten.
Nu förstår jag varför Byggahus.se är så populärt ...