Spa med mersmak
Claesson Koivisto Runes påkostade spa-anläggning invid en sjuttonhundratalsherrgård i Småland har renodlat materialhanteringen på närmast zenbuddistiskt och gustavianskt manér.
Spa-anläggningen för en privat beställare ute på den småländska landsbygden består av en mer avskild inomhuspool och en mer publik sommarpool utomhus.
– Innepoolen är mer intim och används året runt, förklarar Mårten Claesson, utepoolen används sommartid när man har gäster på besök. Det finns ingen tydlig förbindelse emellan, endast en lönngång.
En besökare möter först den gamla klassiska herrgården i trä från 1796, sedan skymtar man det öppna huset med dess matplats och ytterligare en volym.
– Anläggningen är både i kontrast och i linje med den gamla byggnaden, berättar Mårten Claesson. Vi har lånat alla mått, och linjerat och speglat det gamla i det nya.
Väggar, tak och bassängbottnar är klädd med ett vitt kakel som påminner om fransk parkett. Till och med trätrallen vid utomhuspoolen har samma om än uppförstorade mönster.
– Det blir lätt skevt när man kaklar, förklarar Ola Rune, vägguppställningarna måste vara helt symmetriska, och det är rätt pyssligt att vara så precis. Killen som utförde jobbet är svensk mästare i plattsättning.
Spa-anläggningen ligger helt i linje med Claesson Koivisto Runes sparsmakat minimalistiska formspråk som präglar deras arkitektur och design.
– Vi har ju fått den gustavianska stilen med modersmjölken, hävdar Mårten Claesson. Skämt åsido, den är väldigt vacker. Man hade helt enkelt inte råd med all marmor. Det finns något sympatiskt i det här återhållna där man inte skryter med all prakt, det blev en bondeversion av den franska rokokon. Och det här stilidealet lever kvar trots att vi inte är något fattigt land idag, det är lite som i Japan där den rätt likartade zenbuddistiska estetiken lever kvar.
Den gustavianska arkitekturen inspirerades till en början av rokokon, sedan av den franska Louis 16-stilen och mot slutet av sjuttonhundratalet av nyklassicismen ute i Europa. Marmorn ersattes av trä och olika vita nyanser, s-formade stolsben blev istället raka, runda och kannelerade.
– I huvudbyggnaden fanns det från början golv lagt med fransk parkett, säger Ola Rune. Den ersattes med golvplankor när vårt projekt började, vi flyttade i princip parketten utomhus.
Projektet hade från början ingen budget och arkitekterna hade fri, om än inte obegränsad möjlighet att utarbeta olika idéer. Valet föll på ett italienskt kakel som laserskurits till 8 x 60 stora plattor som sammanhållande tema.
– Huvudbyggnaden dominerar, betonar Mårten Claesson, sedan kommer det här huset med kök och utematsal, och sist det lilla huset som egentligen är ett övertäckt trapphus. En slags tripp-trapp-trull-komposition som balanserar de här två husen mot den större och högre herrgården.
Trots att materialvalet helt går i vitt skapas accenter och en skiftande färgskala tack vare vattnets olika djup.
– Vi har bara fyra material, säger Ola Rune och Mårten Claesson unisont: trä, kakel, vatten och glas.
Vattnet är mer än bara något att simma i, det fungerar som ytterligare ett arkitektoniskt material med sina skiftningar i turkos.
– Vi har länge varit skeptiska mot pooler här i Sverige, menar Mårten Claesson, vi har inte klimatet och simhallar förr i tiden det var 25 meter bassäng punkt slut. Hälsotrenden har vänt på motståndet, och jag tycker det är bra att man fokuserar på det andliga välbefinnandet och inte bara på att motionera.
Utomhuspoolen är placerad mer eller mindre ovanpå den mer privata helårspoolen som nås både inifrån herrgårdsbyggnaden och utifrån.
Kommentarer
5