Arkitektur

Sommarhus på Husarö

När Martin Videgård skulle bygga sommarstuga på tomten föräldrarna en gång köpt hade han svårt att bestämma sig för vad han skulle bygga.

Det låter kanske som den optimala situationen: att vara sin egen kund när man nu är arkitekt. Inga tvister kring hur modernistiskt det får vara, inte heller om helt öppna planlösningar, ingen diskussion om all insyn med fönster från golv till tak. Fast kanske ändå inte riktigt så enkelt. När Martin Videgård, en av de två grundarna av numera ständigt omtalade Tham & Videgård Arkitekter, skulle bygga en egen sommarstuga i ytterskärgården var det svårt att välja mellan alla olika uppslag.

- Jag är uppvuxen här ute, förklarar Martin Videgård och berättar att hans far, också han arkitekt, lät rita ett trettio kvadratmeter stort hus alldeles vid vattnet när familjen köpte tomten samma år som Martin föddes.

- När jag och min fru tog över hus och tomt med våra tre barn behövde vi ett större hus. Jag tror jag har prövat trettio till fyrtio olika idéer seriöst, att det blev just den här lösningen beror mest på att vi fick tid och möjlighet att förverkliga vår dröm för fem år sedan. Hade vi väntat två år till så hade det säkert blivit något helt annat.

Sommarhuset ute på Husarö där Waxholmsbåtarna vänder ligger högt uppe på en berghäll. Utsikt mot havet i norr. Entré och solplatser i syd. Stenhällen i väster. Och lite mer slutet mot öster och granntomten. Husets form är helt kvadratisk, och nog påminner det om Island med både sadeltak och fasad helt i plåt. Men desto elegantare, alla detaljer noggrant genomförda, nästa framskulpterat på plats. Foto: Åke E:son Lindman

- Det är egentligen samma anledning som på Island, våra båtburna hantverkare har skeppat ut allt hit. De har varit riktiga hedersmän, snabba och effektiva. Trä och plåt är lätta material, och den här rationella stommen har gjort att vi använt förhållandevis lite material till så pass många kvadratmeter. 

Det arkitektoniska uttrycket är smäckert och elegant, ett tydligt avtryck som samtidigt minner om fiskares stugor och bodar i traditionella men här mer förfinade material. Bottenvåningen är öppen och generös med stort matbord, soffor, öppen spis. Kök, badrum och trappa är inställt som en fristående volym. Foto: Åke E:son Lindman

- Bottenvåningen är ett väldigt horisontellt stort rum medan övervåningen är mer vertikal. Utifrån den här rationella stomkonstruktionen på hela 11 gånger 11 meter och dess jämna c/c-mått har det varit möjligt att skapa en kontinuitet med en serie valv som skapar en tydlig riktning ut mot kobbar och skär, och som accentuerar det här stora annars rätt platta rummet.

Martin har haft en relativt låg budget, och samtidigt ett självvalt krav på att bygga ett underhållsfritt hus, och det går också igen i materialvalen. Men träinredningen är också en varm kontrast mot exteriörens mattsvarta dubbelfalsade plåt. OSB-board på den mer privata ovanvåningen kan tyckas lite väl livliga och också fibrigt ojämna i ytfinishen. Fast väggarna får också något av en gyllene lyster när solen lyser in. De tre barnen 8, 10 och 13 har däremot ett rätt spartant inrett sovrum. Vill de inte ha egna vrår? Foto: Åke E:son Lindman

- Inne i Stockholm bor vi i lägenhet, där har alla egna rum. Ute på landet delar vi på allt och det fungerar utmärkt. Det är kontrasten som gör det, ute på landet gör vi allt tillsammans. Men om någon vill dra sig tillbaka för sig själv, eller har kompisar på besök så har vi ju flera rum. Dessutom finns det två hus till på tomten som de kan ta över när de blir större.

Den rationella kvadratiska formen motiveras av tomten och hur Martin har velat fånga de olika utsikterna, men ett sådant val kan lätt ge en riktningslös rumslighet i undervåningens vida volym. Plywooden som spänts in mellan kertobalkarna bildar valv som bryter av det annars lådlika intrycket. Martin refererar till arkitektoniska grundelement med det klassiska bremervalvet som en självklar förebild, och likaså i hur modernister som Le Corbusier, Louis Kahn och Bruno Mathsson använt valvkonstruktioner. Foto: Åke E:son Lindman

- Hela huset inklusive fasaden är som ett tak. Det luftas nerifrån och uppe vid nock, det finns ingen traditionell luftning vid takfoten.

Huset är uppbyggt som en sadeltaksvolym i två plan med varierande bredder. De tre stora skjutglaspartierna med inramning av massivträ och med omfattningar av cederträ fungerar både som entréer och passager till uteplatser och berghäll. Väggarna är uppbyggda med 205 millimeter breda reglar medan taket ger plats för lite mer isolering med sina 350 millimeter höga limträbalkar. Huset är placerat på korta plintar direkt på berget. Foto: Åke E:son Lindman

Tham & Videgård Arkitekter har gjort sig kända inte minst för Kalmar konstmuseum och nu senast Kasper Salin-nominerade nya arkitektskolan i Stockholm, men trots att Tham & Videgård numera är ett större arkitektkontor arbetar de gärna med villor och fritidshus. Uppenbarligen finns det mer utrymme för improvisation här.

Vardagsrum. Foto: Åke E:son Lindman

- Det finns en lätthet i program som gör att man kan experimentera, reglerna är inte så rigida, det finns utrymme att pröva nya idéer. Det är nog därför vi fortfarande insisterar på att rita sommarhus.

Plankgolv. Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman