Arkitektur

Organiska former på smal tomt

När Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor började skissa på Villa Fagerström fick en ek mitt på tomten bestämma formen på huset.

Det är lätt att förälska sig i träd, särskilt när man vet att de kan stå kvar i tusen år. När Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor började skissa på Villa Fagerström fick en ek mitt på tomten bestämma formen på huset. Istället för ännu en variant på de lådlika skapelser som har blivit så populära, blev formen istället en långsmal och hög byggnadskropp med ett närmast organiskt formspråk.

- Familjen Fagerström styckade av och sålde av den ena halvan av sin tomt ute i Edsviken i Sollentuna, förklarar Mårten Claesson. Det hade varit logiskt att placera villan mitt på den bit som var kvar, men då hade vi inte kunnat behålla trädet. Nu lät vi det istället bli utgångspunkten till husets formgivning.

Den lätt svängda L-formen ger inte endast det närmast ikoniska och skulpturala yttre som beställarna efterfrågade, den ger också ett spännande invändigt rumsflöde. Villan räknar två våningar i sin högsta del med bland annat sovrum på ovanvåningen. Här bjuds på en mer intimt privat färgsättning med ett mättat blodrött trägolv och blåtonade träväggar. Den röda kulören följer med nedför trappan till bottenvåningen och sätter också färg på den lätt svängda bokhyllan.

- Den övre delens färgsättning är både snäll och tuff på en och samma gång. Färgerna ger en dovare och mörkare känsla i den privata delen, samtidigt som den ger ett lugnare intryck, som också understryks av att trägolvet upplevs som varmt och inte är så stumt.

Villa Fagerströms böjda L-form är resultatet av den avstyckade tomtens begränsningar. Den annorlunda yttre formen gav dessutom en desto mer intressant interiör med ett böljande formspråk som accentueras av en färgsättning som spänner från Carrara-vitt över Marrakechgrönt till blodrött. - Vi tyckte att huset närmast hade gestaltat sig självt, förklarar Mårten Claesson, och att det varken var särskilt märkligt eller extremt. Men det tyckte inte alla, en del blev så förvånade att de inte kunde hålla ögonen på trafiken. När huset nästan stod färdigt körde tre bilar in i de hastighetsdämpande betongsuggorna på gatan utanför. Foto: Åke E:son Lindman

Claesson Koivisto Rune är kanske mer publikt kända för sin möbeldesign, men de har alltid varit ett arkitektkontor och har producerat åtskilliga villor och även större byggnader genom åren. Villa Fagerström är likt många andra av deras projekt en lek med geometriska former vilket inte minst avspeglar sig i interiörens dynamiska rumssekvenser. Ett exempel är det övre våningsplanet som med sitt sluttande tak skjuter ut över den två våningar höga vardagsrumsdelen med en invändig balkong.

En rätt hög ek mitt på tomten tillsammans med tomtgränsavståndet blev utgångspunkten för Claesson Koivisto Rune Arkitektkontor. Foto: Åke E:son Lindman

- Vi har arbetat med det här organiska formspråket med mjuka svepande former och mer dynamiska rumsgestaltningar i flera projekt. Det är också en lek med geometriska former som ger en enkelhet med en twist, rätt subtilt och framförallt ingen lådarkitektur.

- Foto: Åke E:son Lindman

- Foto: Åke E:son Lindman

- Foto: Åke E:son Lindman

Vardagsrummet har en publik och mer öppen karaktär med sitt golv i Carrara-marmor. Foto: Åke E:son Lindman

Trappan vrider sig upp bakom den långa bokhyllan, och har fått en utdragen stigning för att även den bli en närmast scenografisk detalj i huset. Foto: Åke E:son Lindman

- Om vi hade skapat en mer traditionell L-formad plan så hade vi fått hörn som delat huset i två och som hade brutit det rumsliga flödet. Böjen gör att vi istället fått en sekvens av organiska rumsvolymer. Och den här kurvan får en att uppleva hela rummet samtidigt, och det känns nästan som om man kan se runt hörnen! Foto: Åke E:son Lindman

Det helkaklade badrummet med olika mönster från arkitektkontorets Marrakech Designs kollektion sticker också ut som en liten oas i huset. Bottenvåningen är desto ljusare med golv av Carrara-marmor och höga fönsterpartier. Köket har fått en öppen placering mitt i. Huset är byggt på traditionellt vis med platta på mark, träregelstomme och pappbelagt tak, och är enligt Mårten ytterst kostnadseffektivt. Foto: Åke E:son Lindman

Färgsättningen i blodrött, blått, grönt och vitt accentuerar byggnadens formspråk samtidigt som den skapar olika stämningar på ovan- och bottenplanet. Sovrummen har en mörk närmast dov karaktär i kontrast mot den ljusa och rikligt uppglasade bottenvåningen. - Den mörkröda kulören är nästan brun och ger ett lugnt och harmoniskt intryck, samtidigt som målningen döljer kvist i träpanelen som annars kan upplevas som rätt orolig. Foto: Åke E:son Lindman

Trots att villan räknar 270 kvadratmeter så ger den avlånga formen ett nätt uttryck. Den helt uppglasade vardagsrumsgaveln blir en naturlig övergång till uterummet. Foto: Åke E:son Lindman

Fasaden består av stående bräder målade i olika faluröd-nyanser, och går från gulockra på de breda brädorna till rödockra på de smalare. Inspirationen hämtades från barnboken "Var är Långa Farbrorns hatt?" Foto: Åke E:son Lindman

Den avstyckade tomten har ett inbäddat läge i grönskan, och alla öppningar och glaspartier är noggrant placerade för att undvika insyn från grannarna. Foto: Åke E:son Lindman

Flera nyanser av faluröd. Foto: Åke E:son Lindman