Svarta listan - mer än 500 nya fulingar som inte följer ARN:s beslut

Byggahus.se:s Svarta lista med snickare, rörmokare, elektriker, solcellsleverantörer och elbolag med flera som inte följer Allmänna reklamationsnämndens beslut är uppdaterad med 500 nya fall.

Nu har vi uppdaterat vår Svarta lista med mer än 500 nya fall.

Nu har vi uppdaterat vår Svarta lista med mer än 500 nya fall. Kollage: Ulrika M.M

Nu har vi uppdaterat vår Svarta lista med nya ärenden som avgjordes 2022 där företagen inte har kompenserat konsumenten, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har granskat fallen och bedömt att konsumenten har rätt. Totalt är det mer än 500 nya ärenden, 134 av dessa är inom avdelning Bostad.

Till Svarta listan

Det handlar om alltifrån elbolag som levererat timpriser när man låtit påskina att det var rörligt pris, elkablar som dragits utan isolering, ångrade köp av kök med betalning i förskott som inte återbetalas, förskottsbetalning av värmepump som aldrig installerades, och många fler.

Se upp för dekton bänkskivor

Ett av flera intressanta ärenden är Stenkoncept & VVS AB, som har sålt bänkskivor till köket i materialet dekton till konsumenten. Säljbudskapet var att det var tåliga bänkskivor som motstår allt, resistenta mot allt som sker i ett kök under många års användning. Det visade sig dock att det blev märken i skivorna av metallföremål såsom grytor och redskap, ungefär som blyertsstreck. Företaget försökte vid fyra tillfällen avhjälpa felet utan att lyckas. ARN rekommenderade företaget att avhjälpa felet utan kostnad. Företaget struntar nu i den felaktiga bänkskivan man levererat och svarar inte ARN.

Bygghemma sticker ut

Nätvarubygghandlaren Bygghemma.se sticker ut med 5 ärenden där de struntat i att svara kunderna som klagat hos ARN. Ett fall handlar om inköp en av skjutdörr som levererades så sent att konsumenten fick handla ny dörr hos annan butik, och därför vill ha tillbaka sina pengar. Bygghemma struntar i att svara kunden. Ett annat fall handlar om ett tvättställ som var sönder vid leverans. Bygghemma struntar i att svara. Ett tredje fall handlar om ett inköp av pooltak i juni med leverans och montering som skulle ske efter 3-4 veckor, men skedde först 11 månader senare, och då var det dessutom fel pooltak. Bygghemma svarar inte. De två andra ärendena handlar om felaktigt fönster resp. dörr och där ARN rekommenderar att konsumenten kompenseras, men Bygghemma svarar inte.

Andra företag på avdelning Bostad som har flera fall på vår Svarta lista är Stockholms Energibolag, Fönstervision AB, Open Infra Core, Sparmax, Save Energy, Vida XL och GT Väst.

Sök i vår Svarta lista och se om företaget du funderar på att anlita finns med, eller sök på din region eller ort och se vilka fula fiskar som finns i närheten av där du bor.

Stor ökning av antalet ärenden hos ARN 2022

Förra året ökade antalet ärenden hos ARN med 32 procent jämfört med året innan. Flest ärenden kom in till motoravdelningen och allmänna avdelningen. Den största procentuella ökningen var dock på bankavdelningen, där antalet ärenden fördubblades.

När en konsument hamnar i tvist med ett företag så har man möjligheten att få ärendet prövat hos ARN. Erfarna jurister fattar beslut efter att ha tagit del av både konsumentens och näringsidkarens sida av saken.

ARN:s beslut är dock endast en rekommendation för hur tvisten bör lösas, inte tvingande. Enligt en uppföljning ARN gjorde för 2020 visade det sig att företagen följer besluten i 76% av fallen. De företag som ligger på Byggahus.se:s Svarta lista tillhör alltså de 24% som inte följer ARN:s beslut.

Klicka här för att komma till Svarta listan