Byggahus.se
Hej!

Har nyligen installerat Verisures larm. Nu skulle jag vilja styra garageporten via appen med deras smart plug. Nu måste ja larma av med mobilen och sedan fram med garageportsfjärren.

Någon snäll själ som skulle kunna förklara för mig vad det är jag behöver? typ av relä mm.
Portöppnaren är en Liftmaster LM60.

http://manuals.easygates.co.uk/PDF/misc/lm60.pdf

Tack på förhand
 
Du behöver ett relä som sluter när smartpluggen ger ström.
Reläets slutande kontakt kopplar du sedan in på samma sätt som öppnar/stängar-knappen du har på väggen.

Jag tror inte Verisure kan ställa in så smartpluggen bara är aktiverad så länge du trycker på appen utan den är förmodligen till ena gången du trycker och från nästa.

Testa att trycka till och från snabbt med en lampa inkopplad i pluggen först. Tryck sedan och håll inne knappen i garaget lika länge som det tog för lampan att tändas/släckas för att se så det fungerar.
 
  • Gilla
freddijonsson
  • Laddar…
Man skulle ju kunna bygga en automatik men några microbrytare och ett impulsrelä som ser till att skicka en impuls för att öppna porten när Verisuren ger spänning och när verisuren växlar till stängt så kontrollerar den läget på porten och skickar en impuls för att stänga igen.

Egentligen varje gång signalen växlar i smartpluggen så kontrolleras först aktuell status på porten överstämmer med portens önskade läge från smartpluggen och finns det en skillnad så ger den en signal om att öppna eller stänga porten :)

Kanske behöver lite mer än någon microbrytare och ett relä iofs :p
 
  • Gilla
freddijonsson
  • Laddar…
De lät ju väldigt bra. Frågan är ju hur man får ihop de
 
Ja har inte orkat satt dit fjädern i brytaren än😀 Den kan va sluten tills man trycker nästa gång. Så de går o göra så man slår på den o sen av direkt, är väl mycke enklare att bygga en sån lösning?
 
Kan du länka ett sånt relä? Vad ska sitta mellan reläet och smart pluggen?
 
Grymt tack!
Fanns det 230v som man kunde använda så var de ju lätt med kabeln=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.