Byggahus.se
Klinkerrengöringsmedel som man köper i kakelbutiker innehåller 20% fosforsyra. Det räcker.
 
Eld skrev:
Klinkerrengöringsmedel som man köper i kakelbutiker innehåller 20% fosforsyra. Det räcker.
Vad heter medlet/medlen...?
 
Prova en försäljare av billacker. Jag köpte en gång en wash-primer som var baserad på just fosforsyra och fick då med fosforsyra separat för att spä och rengöra sprutan med.
 
Använde precis kokande kalkosan för att kalka av lite tekokare o dyl. resten hamanade i toan för att bli av med "brunspåren". Visst funkar fint, men luktar apa!
85% fosforsyra luktar ingenting och den främsta verksamma beståndsdelen i kalkosan.

Kommer själv köpa en 5 L dunk i göteborg i nästa vecka á 525 kr. :D
 
quickfix skrev:
[länk]

Denna säljs av [länk]

85% ren fosforsyra, pris ca 500 kr
Tack för tipset! :)

Eftersom det dröjer ett tag innan jag kommer till Stockholm, så välkomnar jag också tips om något försäljningsställe I Norrköpingstrakten.
 
Klinkerrengöringsmedel som man köper kakelbutiker, typ "Klinkerrent" innehåller fosforsyra.
 
Köpte nyss en 5L dunk, 85% fosforsyra, på Huggets färg AB.Prinsgatan 4 GÖTEBORG
 
quickfix skrev:
Köpte nyss en 5L dunk, 85% fosforsyra, på Huggets färg AB.Prinsgatan 4 GÖTEBORG
Använder du det till rostborttagning? Isåfall - funkar det bra?
 
Har mest använt det för avkalkning i badrum hittills. Men om jag skulle använda det för rostborttagning så skulle jag göra det med varmvatten och min ultraljudstvätt. Min erfarenhet av resultatet är att du får en kemiskt ren metallyta på föremålet men du måste skydda den ytan med en mkt kraftfull primer - typ etsande grundfärg/primer - innan målarfärg.
 
quickfix skrev:
Har mest använt det för avkalkning i badrum hittills. Men om jag skulle använda det för rostborttagning så skulle jag göra det med varmvatten och min ultraljudstvätt. Min erfarenhet av resultatet är att du får en kemiskt ren metallyta på föremålet men du måste skydda den ytan med en mkt kraftfull primer - typ etsande grundfärg/primer - innan målarfärg.
Om du inte använder ultraljudstvätt, kan du måla metallytan direkt efter att fosforsyran gjort sitt... eller måste du torka och tvätta av ytan med något annat emellan?
 
Har du provat med Kebo. Sålde till privatpersoner också tidigare. Det är ju 85% du ska ha och inte utspädd om det ska neutralisera rosten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.