Byggahus.se
Någon som funderar på att bygga eller redan har gjort?
Tyvärr är en fabrikstillverkad dyr och svår att räkna hem. Skulle man kunna bygga en egen även om verkningsgraden blir sämre så är det ju bättre än inget alls. Själv går jag i tankar på att bygga en växlare som suger från muggen på övervåningen och suger från köket med murstocken som kanal. Ta upp ett hål i murstocken på vinden som ska gå till vvx. Tilluftar i sovrum på övervåning då det är lättåtkomligt. Bottenvåningen tar jag tilluft genom fasadventiler men blir då inte förvärmd, man kan ju inte få allt. Ska det vara enkelt och billigt så får det blir så. Några ideér?
 
Nr 1 är att ta tillvara på värmen som åker ut.
 
Hej Chemas!

Vad jag förstått av andra medlemmar här på fourummet kan man spara cirka 4-5000 per år med hjälp av att instalera en FTX.

Du skiriver att du inte kan räkna hem en "normal" instalation, vilket jag inte håller med om. Om man räknar med att en instalation skulle kosta runt 30 000, med detta agregat http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=2283d4b54463f9733de4cc2d91a34627

Skulle återbetalingstiden bli mindre än 5 år, vilket jag iallafall tycker är en helt okej "pay-off" tid :)

Kanske någon annan som har några komentarer på detta? :)

MVH
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Jag tänkte att man tar ett 160 spiro, sen gör man ett 125 inuti detta som man gör en "skruv" på. I det inre röret gör man något liknande som "turbulerar" luften.

I det yttre får man göra någon form av kondensavrinning (till avlopp/stupränna troligast).

Det yttre får agera frånluft och det inre tilluft.

Frågan är om man måste forcera tillluften eller om den ger sig själv det är jag osäker på.

I övrigt hade jag tänkt samma som dog, iom att jag har vind är alla dragningar där enkla, mellan våningsplanen är det värre även om det går med lite vilja ;)
 
Bygg o prova! :D
 
Ja det ligger i projekthögen som tyvärr är såpass stor att den når över nocken, detta ligger någonstans i höjd med balkongen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.