Byggahus.se
Har precis bytt varmvattenberedare inklusive del av kallvattenrör (till beredaren) och varmavttenrör (från beredaren). Prisolrör. När jag sätter på vattnet så läcker det i 2 klämringskopplingar!

Under beredaren sitter det en ventilsats (blandningsventil, säkerhetsventil osv)
Dels läcker det i kopplingen mellan beredarens rörstump som går in i klämringskopplingen i ventilsatsen. Här läcker det värst!
Det läcker också i kopplingen mellan kallvattenledningen som går in till ventilsatsen.
Hur jag än gör blir det värre och värre! Drog åt dem rätt hårt redan från början. Till att börja mde läckte det bara lite. Det droppade lite alltså. Provade att dra åt lite till och då läckte det lite mer osv osv. Hur ska jag få det tätt!?!

I beredaren sitter det "hårda" rörstumpar. Till prisolrören har jag naturligtvis använt stödhylsor. Kan man dra åt för hårt i en klämringskoppling?

 
Är det kvalitetskopplingar? Billiga kan vara rena skämtet. Är klämringarna smorda? Osmorda kan de skära.
 
Kvalitet? Njaa. Har köpt dem på Hornbach. Vet inte hur de är kvalitetsmässigt, men rätt billiga är de ju.
Det är dock inte dessa som läcker utan de som sitter på beredaren/ventilsatsen.
Nä, jag smörjde aldrig klämringarna innan! Vad ska man smörja med?
Finns det risk att kopparröret som är fastmonterat i beredaren blivit förstört nu? Det sticker bara ut såpass mycket att man kan montera ventilsatsen, så det går inte att kapa detta röret i så fall.

Något tipps hur jag ska få det tätt? Kan det hjälpa att lossa på skruven och dra åt igen?
Som sagt har jag dragit för kung i fosterland redan...
 
Lossa kopplingarna och smörj både gängan och klämringen med locher-pasta, och prova att dra dem igen.
 
Finns det inte några tumregler för hur hårt man ska dra muttrarna?
Typ för hand tills det börjar ta emot och sen ytterligare 1, 1½ eller 2 varv berodende på rördimensionen?
 
Du ska inte dra för "kung och fosterland". Då är det risk att kopplingen spricker i stället. Klämringskopplingar brukar täta utan att man använder våld. Blir de inte täta är det något som är fel. Rören du kopplar ihop linjerar kanske inte, det är någon spänning som drar det snett.
Är du säker på att det är just i klämringskopplingen det läcker? I min vv-beredarare är det två gängade hål, med varsitt övergångsrör iskruvat. (Detta rör fäster man sedan klämringskopplingen på.) Jag skulle tro att det är större risk att det läcker i gängan än i någon koppling.
 
OK, tack för tipsen!
Ska testa med pasta då.
Jo, jag hade också det här med typ 1½ varv i huvudet. Det var bara det att när jag drog muttern och det började gå trögt så tog det stopp redan efter ett halvt varv ungefär. Det var därför jag drog så in i bänken hårt! Det är den kopplingen som sitter mellan röret ur beredaren och ventilsatsen. Jag är helt säker på att det är själva kopplingen som läcker. När det läckte som värst såg man hur vatten pressades upp runt hela röret i kopplingen.

Skumt nog har läckan avtagit drastiskt under natten! Unefär som om klämringen sakta format om sig och tätar bättre??? "Brukar" det vara så?
Nu kommer det bara några droppar per minut.

Har inte haft problem med klämringskopplingar tidigare, så man grips lite av panik nu när detta händer. Vad göra!?!
I värsta fall tar jag hem en rörmokare men vill gärna låta bli. Lite pinsamt att ha gjort allt jobb med inte klarat av att dra ett par klämringskopplingar...
 
Om du går in på Sigro's web, och tittat under rörkopplingar osv. Så finns där en flik om monteringsanvisningar som anger hur många varv man skall dra kopplingen, beroende på dimension och material.

En liknande tabell finns även på "vattete's" hemsida (tillverkare av kända kopplingar).
 
Prova med gängtejp både på konan och gängerna.
 
hempularen skrev:
Om du går in på Sigro's web, och tittat under rörkopplingar osv. Så finns där en flik om monteringsanvisningar som anger hur många varv man skall dra kopplingen, beroende på dimension och material.

En liknande tabell finns även på "vattete's" hemsida (tillverkare av kända kopplingar).
Och om det är en LK-koppling, conex, så har de också en tabell. Det skiljer sig faktiskt rätt mycket. För 22mm har jag för mig att Vattete säger 1½ varv medan Conex är 3/4 varv....
 
peeeeer skrev:
Prova med gängtejp både på konan och gängerna.
absolut ingen gängtejp på en klämringskoppling, gäller även smörjning... man kan smörja gängan vid dimensioner över 22mm, men klämringen eller skärringen skall inte smörjas, läcker det har man gjort fel eller så är det fel på kopplingen...

mvh VVSmontörn
 
swehjo skrev:
Och om det är en LK-koppling, conex, så har de också en tabell. Det skiljer sig faktiskt rätt mycket. För 22mm har jag för mig att Vattete säger 1½ varv medan Conex är 3/4 varv....
det beror på att Conex har en rörgänga och Vatette har fingängat, gäller bara dim. 22
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.