Byggahus.se
Lite gammalt ämne men hur säkert är det att svetsa en PEM slang? Håller det?

Upptäckt att vår vattenledning (40mm pem slang) fått ett veck just där den kommer att titta upp ur betongen. Väldigt dåligt ställe om jag förstått det rätt. Jag undrar om det går att skarva/svetsa slangen här? Man vill ju inte att det ska börja läcka där...

Hade dit han som gräver och kolla på det och han ska ta dit någon rörmokare som brukar svetsa slangar och dylikt vid jordvärme/bergsvärme/osv installationer, han rekommenderade också att gå ner i diameter isåfall på samma gång, så blir det lättare att dra slangen och få dit en skarv.

Jag undrar om det vore säkrare att gräva upp där skyddsslangen slutar utanför huset, kapa och skarva i en ny slang där, som vi sen drar igenom skyddsröret. Så blir det inget skarv i huset.


Grävaren själv tycker det vore en sista utväg då det är väldigt djupt nere och isoleringsplattor ör lagda ovanför + andra rör och avlopp också. Han säger att en svetsning borde hålla bra, och förlänger vi skyddsslangen så den kommer ovanför betongen ordentligt så ska det till ett rejält läckage innan det rinner över.
 
Redigerat:
En riktigt utförd svets är att anse som en del av röret. Plasten smälter ihop och går inte att särskilja i svetsen.
 
Krilleman
Svetsmuffar, med korrekt förarbete, är som corre skriver att räkna som homogent rör.
 
Jo fast dom som gjorde jobbet ansåg att det då var bättre att gräva upp och göra skarven utanför huset ändå. Så nu är det gjort iallafall.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Krilleman
Aha, kopplat och klart redan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.