Byggahus.se
Skall införskaffa en luft/luft värmepump till en 1 1/2 plansvilla med relativt öppen planlösning. Har fått in anbud från ett par olika företag men känner att jag vill ha lite information från några opartiska människor. Ni som nyligen har investerat i en pump kan väl ge mig några förslag på märken, vad resp. är bra på osv.

Tacksam för snabba svar då det börjar brinna i knutarna

//B
 
Hej,

Svårt att säga vilken som är bäst, det som ju är mest intressanr förutom priset är verkningsgrader eller Cop som det heter. Kolla på t.ex www.vpgr.se de har flera fabrikat med bra priser inkl. moms.
Kolla även andra leverantörer och jämför.

Mvh,
Jeppson
 
Och när det gäller råd&rön's test,jämför COP vid olika temperaturer.Men lika viktigt,jämför också effekten vid olika temperaturer.När VP'ns effekt inte räcker till(vid kall väderlek)så måste man spetsa värmen,och då med COP=1.
 
betsy skrev:
Vilken luft/luft värmepump är bäst?
Toshiba...
 
Av de offerter som jag har fått och den information jag själv har kunnat hitta så tycker jag Sharp Invertor verkar bäst... Vad har den för nackdelar? Verkar som att den och Toshiban är jämnförbara...

Tack för inläggen hittils

//B
 
Själv fastnade jag för Panasonic PE12 för 15995:- efter en annons i Vi i villa, inklusive installation! Panasonic är ju inte nån nykomling på marknaden och trots att jag haft en sådan tidigare som strulat så ger jag dem en chans till.

Skulle förresten vara kul att höra vad en kyltekniker säger om att montera en pump själv, är det bara att koppla ihop ledningarna och köra eller...? Funderar så smått på att köpa en billig och ha i verkstaden...

/Kent
 
Får en Panasonic CS/CU-E9DKE monterad på tisdag.

Men vilken som är bäst är nog svårt att säga . Skulle tipa att alla de 4 största märkena är rätt jämnförbara i slut änden. En bra pump verkar ligga mellan 20,000-25,000:- monterat o klart.
 
Här kan du läsa om värmepumpar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php
Kanonbra forum!!!
Ett måste innan köp av L/L-pump!
På forumet finns en egen avdelning enbart för luft/luft värmepumpar.

Ha det
Brkn!
(har själv en Mitsubishi = jättenöjd!)
 
definiera vad bäst innebär för just dig.

billig instalation?
lång livslängd?
bra cop?
låg ljudnivå?
bra service/reparations företag till maskinen
m.m.
 
Missa inte att Panasonic har kommit ut med en ny pump som ska vara något i hästväg. COP vid +7 på maffiga 5,22. Dessutom har den lite annat lull lull också.
22500:- inkl montering har jag fått pris på...tror det får bli en sådan. Ska bara flytta in i huset först. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.