Byggahus.se
Märkt att övertrycksventilen på min Daikin Altherma (EKHBH008BB9WN) läcker så systemet tappar tryck.
Har försökt att motionera den flera ggr men nu känns det snarare som att det blivit värre så jag antar den behöver bytas (härom natten pytsa den ut cirkus 1/2 dl).

I manualen står det att ventilen ska "skramla" när man vrider den, vilket den inte gör.

Men vad är det för ventil jag behöver? Kan inte hitta något vettigt när jag söker;
 
  • Mässingsventil med röd vred på rör, närbild, industriell komponent, mörk bakgrund, CE-märkning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd ventilkåpa på en mässingsventil, ansluten till ett rör eller maskindel, möjligtvis VVS-relaterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd säkerhetsventil på utrustning, märkt med CE och tryckgräns, metall och plaströr, teknisk närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
olabroberg olabroberg skrev:
Märkt att övertrycksventilen på min Daikin Altherma (EKHBH008BB9WN) läcker så systemet tappar tryck.
Har försökt att motionera den flera ggr men nu känns det snarare som att det blivit värre så jag antar den behöver bytas (härom natten pytsa den ut cirkus 1/2 dl).

I manualen står det att ventilen ska "skramla" när man vrider den, vilket den inte gör.

Men vad är det för ventil jag behöver? Kan inte hitta något vettigt när jag söker;
Har du fyllt på vatten i systemet något nu under sommaren? Kan det inte vara att den börjar värma vattnet nu då det börjar bli lite lägre temperaturer och därmed behöver behöver tömma? Förutsatt att du fyllt på med vatten såklart..

Om den är paj skulle jag nog ringt dit någon för att byta den, men om du känner dig trygg finns det nog flera här på forumet som kan hjälpa dig identifiera säven..
 
J Jogöwa skrev:
Har du fyllt på vatten i systemet något nu under sommaren? Kan det inte vara att den börjar värma vattnet nu då det börjar bli lite lägre temperaturer och därmed behöver behöver tömma? Förutsatt att du fyllt på med vatten såklart..

Om den är paj skulle jag nog ringt dit någon för att byta den, men om du känner dig trygg finns det nog flera här på forumet som kan hjälpa dig identifiera säven..
Jo jag har fått fylla på systemet lite typ varannan dag skulle jag säga för trycket har varit nere på närmare 0,5 bar mitt på dagen när pumpen står helt stilla (normalt kanske?).

I förra veckan bytte jag cirkulationspumpen då den läckte.

Nu, såhär på morgonen när jag tittar på manometern så ser jag att framledningstempen är på 30 grader och trycket visar strax under 2 bar så det är kanske så att övertrycksventilen öppnat som den ska?
 

Bästa svaret

Det är större sannolikhet att expansionskärlet krånglar.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Jo jag har fått fylla på systemet lite typ varannan dag skulle jag säga för trycket har varit nere på närmare 0,5 bar mitt på dagen när pumpen står helt stilla (normalt kanske?).

I förra veckan bytte jag cirkulationspumpen då den läckte.

Nu, såhär på morgonen när jag tittar på manometern så ser jag att framledningstempen är på 30 grader och trycket visar strax under 2 bar så det är kanske så att övertrycksventilen öppnat som den ska?
Du ska inte behöva fylla på vatten så ofta. Låt det vara ett par dagar eller veckor. Vatten expanderar ju när det blir varmare och om du fyllt upp till rekommenderat bar med kallvatten så kommer säven tömma när det värms, och det kan vara en del.

Märker du dock att du behöver fylla på igen så kan säven vara paj.
 
useless useless skrev:
Det är större sannolikhet att expansionskärlet krånglar.
Helvete. Var rädd för att det kunde vara något sådant.
Är det något jag kan utesluta själv tro?
 
olabroberg olabroberg skrev:
Helvete. Var rädd för att det kunde vara något sådant.
Är det något jag kan utesluta själv tro?
Om ballongen är paj kan du testa trycka lite på ventilen, kommer det ut vatten istället för luft är det ett dåligt tecken
 
Jag har för övrigt 1,5bar när det är som varmast och nu när det inte är så varmt är jag nere på 0,7bar.
 
J Jogöwa skrev:
Om ballongen är paj kan du testa trycka lite på ventilen, kommer det ut vatten istället för luft är det ett dåligt tecken
Det pyste luft nått kopiöst när jag tryckte in ventilen. Och trycket sjönk ordentligt men inget vatten kom ut.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
olabroberg olabroberg skrev:
Helvete. Var rädd för att det kunde vara något sådant.
Är det något jag kan utesluta själv tro?
Om trycket stiger snabbt när du fyller på och sjunker snabbt när du öppnar SÄV'en så är det ett tecken på att expansion saknas.
Sen kan man som sagt var trycka lite snabbt på kärlets luftventil och se om det kommer luft, vatten eller ingenting alls.
 
olabroberg olabroberg skrev:
Det pyste luft nått kopiöst när jag tryckte in ventilen. Och trycket sjönk ordentligt men inget vatten kom ut.
Då är nog ballongen hel. Jag tippar på att säven tömmer pga att för högt tryck, vilket är normalt om du nyligen fyllt på massa vatten :)

Sitt lugnt i båten tills du behöver fylla på igen eller om någon här på forumet gissar annorlunda.
 
J Jogöwa skrev:
Då är nog ballongen hel. Jag tippar på att säven tömmer pga att för högt tryck, vilket är normalt om du nyligen fyllt på massa vatten :)

Sitt lugnt i båten tills du behöver fylla på igen eller om någon här på forumet gissar annorlunda.
Ja alltså med tanken på att trycket låg på strax under 2 bar när jag kollade imorse så är det klart väldigt sannolikt att det varit över 2 bar under natten och att då ventilen öppnat.

Men jag får kanske avvakta o se.

Som sagt, mitt på dagen när det är varmt ute och pumpen står helt stilla (varken cirkulationspump eller kompressor går), så kan trycket sjunka till 0,5 bar. Men då är det kanske inget att bry sig om.
 
  • Gilla
Jogöwa
  • Laddar…
olabroberg olabroberg skrev:
Ja alltså med tanken på att trycket låg på strax under 2 bar när jag kollade imorse så är det klart väldigt sannolikt att det varit över 2 bar under natten och att då ventilen öppnat.

Men jag får kanske avvakta o se.
Lycka till! Skriv gärna om ett par veckor för att återkoppla om hur det gick.
 
Dum fråga kanske men behöver jag bry mig om att jag släppte ut lite luft från expansionskärlet?
Tryckte bara in den snabbt 2 ggr men helvete va det pös :D
 
olabroberg olabroberg skrev:
Dum fråga kanske men behöver jag bry mig om att jag släppte ut lite luft från expansionskärlet?
Tryckte bara in den snabbt 2 ggr men helvete va det pös :D
Får du den värme du vill ha i dina raddisar så behöver du nog inte tänka på det.

Det är inte svårt att fylla på luft (cykelpump) men det kan krävas att du tömmer vatten för att veta hur mycket luft du har/får in så vänta med det.

Ju mindre du pillar, desto bättre ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.