Byggahus.se
Min värmepanna (CTC 1100 Ekonomi) har en pump, liknande en cirkulationspump, som driver in tappvattnet i en genomströmningsberedare, när man öppnar en kran någonstans i huset.. Den har nu upphört att fungera. Får ingen ström. Är det troligt att givaren, som känner av trycksänkningen i tappvattensystemet, när någon öppnar en kran, är boven i dramat?
Märkligt nog är även cirkulationspumpen, som driver fram pannvatten till värmeelementen utan ström. Proppen för cirkulationspumpar och oljebrännare går hela tiden. Brännaren är inte ens påslagen. Jag värmer med el.patronen i pannan.
Har jag förbisett någon komponent i sammanhanget?
Saknar kopplingschema till panntypen och måste pröva och mäta mig fram.: Jag kanske ska provköra den förstnämnda cirkulationspumpen genom direktinkoppling? confused:
 
Redigerat:
Hittat problemets lösning - kortslutning i motorn till pumpen, som driver tappvattnet genom genomströmningsberedaren. Jag lurades av att pumpmotorn inte får ström, förrän någon av kranarna i huset öppnas. Allt såg OK ut. Men så snart någon försökte tappa upp vatten, gick proppen inom fem sekunder. Bara att köpa ny pump. F-n så dyrt. Men själva mekandet verkar enkelt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.