Byggahus.se
Hej!

Skall bygga ett växthus på mur och startade redan förra året med grund och sockel. Då var planen att köpa ett färdigt hus med aluminium stomme men nu har vi ångrat oss - vi vill ha ett "traditionellt" hus i trä.

Fick gamla glasrutor från ett växthus (600x1000mm - 4 mm glas) i vintras och nu vill grannen sälja prima kärnfuru till mig i dimensionen 53x104 mm - dvs. jag måste nu delvis börja från början och här är jag osäker vad gäller dimensionerna jag bör använda på de olika delarna. Glaset torde ju inte vara något problem att använda - frågan är vad kan jag göra med kärnfurun (det finns hur mycket som helst och jag kan lätt dela planken vid behov) .... Hur som helst här är en del mått:

Redan befintlig sockel (40 cm hög) - längd 500 cm, bredd 310. Uttag för dörr på ena gaveln.

Hade tänkt att huset skulle vara höjd 170 cm vid långsidorna och att taket skall luta 30 grader (45 blir nog för högt??).

Så om någon kan tipsa mig om dimensionerna på de olika trädelarna vora jag mycket tacksam. Huset byggs i Skåne utan någon direkt snölast att tala om men det blåser kraftigt där jag bor vid kusten.

Tackar för svar

Johan
 
Det är en bra dimension på virket. Använd det som det är till: syll, hammarband, nockplanka och dörrkarm. Dela det på mitten till spröjs och hörnor. Dessa skall ha glasspår, det är lättast att spika på en list i format 15 x 22 om du förstår hur jag menar. Luftluckor kan du få av mig om du bor i närheten (Helsingborg).
 
Hej Grävaren!

Du var ju snabb - ett stort tack för ditt svar. Jag är definitivt intresserad av luftluckor, kör ganska ofta förbi HBG.

Jag tror jag förstår hur du menar med att spika på en list för att få glasspår - skulle det inte fungera bättre om jag fräser ut ett spår för glaset - glaset är ju 4 mm tjock så kanske spåret bör vara 4x10mm och sedan skruvar jag på en tunn list ovanpå som är lika bred som spröjsen - den trycker då på glasrutan och kan bytas senare när den är "förbrukad". På så sätt skyddar jag ju grundstommen och slipper kitta rutorna. Vad tror du om detta?

Min mail angående luckorna - använd hannae@simris.

Johan
 
Tror inte på den ide´n. Det håller visserligen fast glaset, men det blir inte tätt. Det är dyckert och kitt som gäller.
Jag mailar så hörs vi om luckorna.
 
Vill du rätta din e-mail
 
Hej Grävaren!

Sorry - dotterna hade deletade addressen. Använd denna address så funkar det garanterat -

johane@simris.nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.