Hej på er!
För snart tre år sedan sålde jag och sambon lägenheten i stan och flyttade ut till ett mindre samhälle där vi köpt ett hus. Trädgården är ganska sparsmakad med några få rabatter och några bärbuskar (med tiden ska jag nog råda bot på detta). Vi bor i Västerbotten zon 5 (6) Ett ökänt kallhål! Mitt första projekt blev att gräva ett litet trädgårdsland och nu i sommar ska drömmen om ett växthus få bli verklighet.
Däremot måste jag erkänna att detta är en djungel som jag har lite svårt att navigera i.
Det jag lyckats bestämma mig för är att det inte blir ett i trä och att jag vill ha en låg murad grund, både för hållbarhetens skull men även för värmen stenen lagrar. I växthuset kommer det att vara Odlingsbäddar. Tänker mig 10-12 kvadrat stort. Det ska finnas någon form av automatisk/halvautomatisk bevattning. automatisk vädring, plats för en liten stol. Estetiskt gillar jag glas, men vad är bäst? Vill gärna ha en skjutdörr som är ganska bred, så jag kan få in en skottkärra.
Ska man montera in hyllor? I så fall hur?
Självklart är pris en viktig del av projektet, men det ska samtidigt hålla i många år.
Vore tacksam om ni kan dela med er av tips och trix, saker ni önskar att ni tänkt på innan ni byggde eller sådant ni upptäckt att ni saknar då växthuset väl står på plats. Alla råd tankar och idéer är välkomna.
När jag väl bestämt vad jag ska ha så kommer jag få hjälp av min svåger som har god kunskap i markarbeten och dylikt. Sambon är mest intresserad av att få hyra en minigrävare.
Såhär ser tomten ut, jag tänker att det är bäst att placera långsidan mot söder.
Mitt första projekt blev att gräva ett litet trädgårdsland och nu i sommar ska drömmen om ett växthus få bli verklighet.
Det jag lyckats bestämma mig för är att det inte blir ett i trä och att jag vill ha en låg murad grund, både för hållbarhetens skull men även för värmen stenen lagrar. I växthuset kommer det att vara Odlingsbäddar. Tänker mig 10-12 kvadrat stort. Det ska finnas någon form av automatisk/halvautomatisk bevattning. automatisk vädring, plats för en liten stol. Estetiskt gillar jag glas, men vad är bäst? Vill gärna ha en skjutdörr som är ganska bred, så jag kan få in en skottkärra.
Ska man montera in hyllor? I så fall hur?
Självklart är pris en viktig del av projektet, men det ska samtidigt hålla i många år.
När jag väl bestämt vad jag ska ha så kommer jag få hjälp av min svåger som har god kunskap i markarbeten och dylikt. Sambon är mest intresserad av att få hyra en minigrävare.
[bild]
Hej
Vad roligt att du skall satsa på ett riktigt svårt jobb efter trädgårdslandet. Bra du får hjälp med eventuella schaktarbeten - tänk bara på att vid förändring av marknivåerna skall man prata med kommunen och också när man bygger ett växthus i anslutning till ditt hus. Nu tror jag att du har goda chanser på att de säger jaha, men ibland vill de ha in en skiss innan de säger åt dig att börja.
Material: metall Mur nedtill. Odlingsbäddar: Upphöjda ? Stolar: En???? Ritningen: Undrar om det är 10-12 m2 som du ringat in på din bild. Vädring: Inbrottssäker vädring= små luckor....automatiskt påslag om ni vill kunna åka bort. Förstärk med fläkt. Skjutdörrar. Ja. Skjutdörrar är dyra, kombinera vanliga rutor. Varje spröjs är dyr. Hyllor: Ja för krukor och annat och kombinera gärna med krokar. Varmt? Man kan förlänga årstiden och satsa på ett växthus som man kan röra sig i på höst och vår och under vintern sätta in trädgårdsmöbler till nästa år.
Jag har gjort ett och vi valde betong ifall man spiller på marken och sölar. Det skall gå lätt att spola bort. Vart rinner vattnet av, se till att det blir lutning.
Hej
Vad roligt att du skall satsa på ett riktigt svårt jobb efter trädgårdslandet. Bra du får hjälp med eventuella schaktarbeten - tänk bara på att vid förändring av marknivåerna skall man prata med kommunen och också när man bygger ett växthus i anslutning till ditt hus. Nu tror jag att du har goda chanser på att de säger jaha, men ibland vill de ha in en skiss innan de säger åt dig att börja.
Material: metall Mur nedtill. Odlingsbäddar: Upphöjda ? Stolar: En???? Ritningen: Undrar om det är 10-12 m2 som du ringat in på din bild. Vädring: Inbrottssäker vädring= små luckor....automatiskt påslag om ni vill kunna åka bort. Förstärk med fläkt. Skjutdörrar. Ja. Skjutdörrar är dyra, kombinera vanliga rutor. Varje spröjs är dyr. Hyllor: Ja för krukor och annat och kombinera gärna med krokar. Varmt? Man kan förlänga årstiden och satsa på ett växthus som man kan röra sig i på höst och vår och under vintern sätta in trädgårdsmöbler till nästa år.
Jag har gjort ett och vi valde betong ifall man spiller på marken och sölar. Det skall gå lätt att spola bort. Vart rinner vattnet av, se till att det blir lutning.
Eller hur du vill ha det?
Hejsan! Tack för ditt svar
Ja det känns otroligt spännande att sätta tänderna i ett växthus. Det har jag drömt om i många år. Hade dock inte tänkt på att jag kanske bör informera kommunen och kolla vilka regler som gäller.
Material: metall Mur nedtill. Odlingsbäddar: Upphöjda???.
- Jag tänkte göra en trä sarg på vardera av växthuset långsidor. Som en pallkrage fast betydligt större. Både för att hålla jorden på plats och för att bäddar a ska värnas upp lite snabbare på våren. Stenplattor i mittgången för att kunna sopa/spola bort jord och skräp. Stolar: En????
- Jo en eller två stolar, vet inte om det ryms så mycket mer? Vill ha mesta möjliga odlingsyta då säsongen är ganska kort i Västerbotten. Ritningen: Undrar om det är 10-12 m2 som du ringat in på din bild.
- Nej måtten stämmer inte, det är bara markerat vart jag tänker mig att växthuset skulle stå. Vädring: Inbrottssäker vädring= små luckor....automatiskt påslag om ni vill kunna åka bort. Förstärk med fläkt.
- smart! Vill absolut kunna åka hemifrån några dagar iaf. Skjutdörrar. Ja. Skjutdörrar är dyra, kombinera vanliga rutor. Varje spröjs är dyr.
-Ok, får titta på det! Hyllor: Ja för krukor och annat och kombinera gärna med krokar. Varmt? Man kan förlänga årstiden och satsa på ett växthus som man kan röra sig i på höst och vår och under vintern sätta in trädgårdsmöbler till nästa år.
- Vad kännetecknar ett växthus som man kan röra sig i höst och vår? Ska det isoleras annorlunda eller menar du att inredningen ska planeras för att kunna tex hålla på med sådder tidigt på säsongen?
Hej Isabell.
Vad roligt att kommentaren om bygglov kom fram på ett bra sätt till dig, men om du inte har en friggebod på din tomt så är ditt växthus bygglovbefriat, fast det beror på hur du ändrar marknivåerna också. Man kan titta på sin kommuns hemsida för säkerhets skull, annars finns det alltid telefontider och besökstider.
Regler ändras konstant!
Stenplattor: Om du tänker dig ett traditionellt växthus låter det bra med stenplattor men om en del av ditt motiv skulle vara att använda ditt växthus till uterum ( vilket det inte är ) vore gjuten betong bättre, särskilt om du knöt an till den svarta markeringen kring huset. Förlänga säsongen är också om du ville använda växthuset som ett uterum, vilket inte är ditt primära behov. Problemet låg i att du har två markeringar i ditt foto - den svarta som går runt huset verkar vara ett uterum, den röda är ett växthus. Eller hur!
Kommer inga fler kommentarer verkar det som du är på rätt väg. Inbrottsskydd behövs inte om det är den röda markeringen som gäller.