Byggahus.se
9F0CA84C-AD6F-472F-8A8F-3173BF426FDC.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida
06C41A2F-E4D6-4393-A0E2-B7344C98A652.jpeg
Skapa konto
Utsida

Skulle vilja ha ett dörrhandtag liknande det på insidan på utsidan av en altandörr (Ej med nyckellås utvändigt) så det går att öppna/stänga dörren utifrån.
Vad säger försäkringen om sådant?
Tips på lösningar mottages gärna.

Åsa Lund
Dörren ser ganska ny ut. Ring tillverkaren av dörren och fråga om det går att montera dit och i så fall hur.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Borde väl bara vara att ta väck knoppen och sätta dit ett handtag.

Åsa Lund
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Borde väl bara vara att ta väck knoppen och sätta dit ett handtag.
Inte säkert att spanjoletten är förberedd för handtag från båda hållen.

Hade exakt samma ”problem” och önskan på tydligen samma slags dörr (men pardörrar).
Gick att borra igenom på yttersidan och fixa handtag så man kan manövrera utifrån också.
2A01E155-87AD-4436-85FF-E009BC999B45.jpeg
Skapa konto
D694B6E5-0A21-42CA-BDC4-383D31B6A83F.jpeg
Skapa konto

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Inte säkert att spanjoletten är förberedd för handtag från båda hållen.
roddarhålet är säker genomgående i spanjoletten det som sannolikt behövs är en längre roddarpinne på inner handtaget + 1 st brytsäkring +utvändigt handtag+att man får borra i dörren
t

Z
Var just och köpte det som behövs. Har dock inte kollat om extra roddarpinne behövs.
IMG_20190416_165006.jpg
Skapa konto

roddarpinnen på inner handtaget skall sticka ca 8-10 mm igenom spanjoletten så att du får på brytsäkringen
t

Då finns det alltså lösningar. Men är det ok med försäkringsbolagen att göra så? Jag kan ju givetvis kontakta dom (TH) och fråga. Men nån här som kanske vet?

Z Zynvinkeln skrev:
Var just och köpte det som behövs. Har dock inte kollat om extra roddarpinne behövs.
[bild]
Ca pris? Har du monterat än? Är det en Elitfönster dörr?

J jordraketen skrev:
Då finns det alltså lösningar. Men är det ok med försäkringsbolagen att göra så? Jag kan ju givetvis kontakta dom (TH) och fråga. Men nån här som kanske vet?
Visst får du ha handtag på utsidan av dörrar.

Jag har på utsidan av min dörr, är lite som att man inte skulle få ha det på entrédörren heller. Dörren är ju ändå låst..

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har på utsidan av min dörr, är lite som att man inte skulle få ha det på entrédörren heller. Dörren är ju ändå låst..
Jo visst är det så. Men jag har för mej att försäkringsbolagen är nitiska just runt det här med andra dörrar än ”vanliga ytterdörrar”.
Men är det inga problem så är det ju kanon!

Vill du ha ersättning vid ev. inbrott ska du kunna visa att det verkligen har skett ett inbrott. Brytmärke, knäckt dörrhandtag, sönderslagen ruta lär räcka bra.
Det finns massor av dörrar med gamla vred och låsanordning utan att försäkringsbolagen har synpunkter.
Diskussion omkring låsning/larm kan bli aktuellt vid stora värde på lösöret.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Z
J jordraketen skrev:
Ca pris? Har du monterat än? Är det en Elitfönster dörr?
Skruvar plus handtagskoppling kostade ca 300 kr. Hade själva handtaget sedan tidigare. Gick bra att montera på min elitfönster altandörr. Observera att på bilden är den långa handtagskopplingen men den passade inte så bytte till en kortare. Bra att ha är även en lång 5mm borr och en 18mm borr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.