183 220 läst ·
1 876 svar
183k läst
1,9k svar
YEEEEEEESSSS!
Precis , därför var det bra att de ändrade sej och la ut bilder på de anhållna. De kunde liksom andra ha väntat med att spekulera vem som gjort detta.useless skrev:
Nu är inte Riks nåt man följer utan det var första stället man såg bilder på de anhållna.
YEEEEEEESSSS!!!
Parkerar bakom en handikappruta, ser när jag kliver ur att extraljusen inkräktar på linjen och backar bilen en decimeter.
Tur det, för när jag kommer tillbaka står 2 P-vakter vakter och kisar med ögonen på linjen framför min bil.
Gissar att jag hade fått en bot om jag inte flyttat den.
Parkerar bakom en handikappruta, ser när jag kliver ur att extraljusen inkräktar på linjen och backar bilen en decimeter.
Tur det, för när jag kommer tillbaka står 2 P-vakter vakter och kisar med ögonen på linjen framför min bil.
Gissar att jag hade fått en bot om jag inte flyttat den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är hjulen som måste vara i rutan.Isakare skrev:
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Någon nitisk p-Pelle skulle säkert kunna ge sig på att hävda att parkeringen bryter mot pkt. 1.useless skrev:
Nej, det är hjulen som måste vara i rutan.
49 § Ett fordon får inte parkeras så att
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen, eller
2. fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske.
[länk]
Det krävs mer än att extraljusen sticker in en dm i nästa ruta för att man ska hindrat tillträde för andra fordon. Det är ok att parkera t ex en husbil eller liten lastbil som sticker ut en meter utanför rutan.tveksamt skrev:
Jag håller med. Jag är inte övertygad om att man aldrig kan stöta på en nitisk parkeringsvakt som skulle hävda annorlunda.useless skrev:
Hur vet parkeringsvakterna vilken bil som kommit först när de kommer dit och två (eller fler) bilar redan står där?Alfredo skrev:
Tänk scenariot att du parkerar din bil i en ruta och framänden hänger över in i rutan framför. Sedan ställer sig någon på rutan framför och efter det kommer en tredje bil och parkerar ännu ett steg framför. Den bilen hänger över bakåt och på så vis blockeras bilen i mitten från att komma ut.
Tror du P-vakterna nöjer sig med att bötfälla bilen framför?
Hur tolkar du "hindrar tillträde till andra fordon"?
Jag kan se att någon skulle kunna göra tolkningen att det är att hindra en bil från att komma in i rutan framför för att man parkerat med för mycket överhäng.
Likväl som att jag kan se det betyda att man parkerar för nära en annan bil så det inte går att ta sig in i bilen.
Förhoppningsvis finns det något i förarbeten och/eller domar som hjälper med det.tveksamt skrev:
Svenska Akademien definierar ordet tillträde så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar frasen i detta sammanhang som att föraren får svårt/omöjligt att sätta sig i bilen när denne återvänder till bilen. Denna tolkning tycker jag stöds av meningens andra halva, "dessa inte kan föras från platsen". Finns ingen annan bil i närheten har jag svårt att se att punkt 2 kan åberopas.
"Att någon skulle kunna göra tolkningen att det är att hindra en bil från att komma in i rutan" ser jag inte som en rimlig tolkning utifrån förordningstexten men förarbeten och/eller domar kan säkert ge ledning som sagt.
Jag hoppas (och tror) att vi har rätt, att man inte kommer att få böter (som håller efter någon vända i domstol) för att en del av bilen hänger ut ur rutan in i rutan framför/bakom.Alfredo skrev:
Förhoppningsvis finns det något i förarbeten och/eller domar som hjälper med det.
Svenska Akademien definierar ordet tillträde så här:
[bild]
Jag tolkar frasen i detta sammanhang som att föraren får svårt/omöjligt att sätta sig i bilen när denne återvänder till bilen. Denna tolkning tycker jag stöds av meningens andra halva, "dessa inte kan föras från platsen". Finns ingen annan bil i närheten har jag svårt att se att punkt 2 kan åberopas.
"Att någon skulle kunna göra tolkningen att det är att hindra en bil från att komma in i rutan" ser jag inte som en rimlig tolkning utifrån förordningstexten men förarbeten och/eller domar kan säkert ge ledning som sagt.
Men jag håller det inte för omöjligt att någon skulle drabbas av att behöva dra det dit heller.
Orkar någon gräva ner sig i förarbeten mm. är det förstås trevligt, jag själv gör det inte.
Hur ser @Sittställning på frågan?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 919 inlägg