Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag är lat. Om någon sitter på en bra länk med hur installationen går till och vad man ska tänka på så vore jag tacksam. Litar inte på MS egen information. Ska uppgradera 8.1 till 10 på en ny och kraftig gamingdator.
Windows update har misslyckats med att själv tanka ned W10 något 10-tal gånger nu. Så nu drog jag ned "verktyget för mediaskapande till att ladda ned Windows. Detta verktyg ger den bästa nedladdningsupplevelsen...
" från http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10. Nu tankas det för fullt, tar nog nån timme till.
Sen då? Blir datorn helt ren så att jag måste installera firefox, libreoffice, gdrive, dropbox etc igen (och tanka ned hela gdrive/dropbox igen)?
Vet inte vad den där upplevelsemojen vill göra när den tankat färdigt, om den installerar direkt eller om jag får chansen att skapa en DVD, vad som nu rekommenderas.
Windows update har misslyckats med att själv tanka ned W10 något 10-tal gånger nu. Så nu drog jag ned "verktyget för mediaskapande till att ladda ned Windows. Detta verktyg ger den bästa nedladdningsupplevelsen...
Sen då? Blir datorn helt ren så att jag måste installera firefox, libreoffice, gdrive, dropbox etc igen (och tanka ned hela gdrive/dropbox igen)?
Vet inte vad den där upplevelsemojen vill göra när den tankat färdigt, om den installerar direkt eller om jag får chansen att skapa en DVD, vad som nu rekommenderas.
Skapa en DVD eller en USB installation gör man på MS hemsida. Är ett program man laddar hem.
Installationen gick helt smärtfritt. Fanns ett val vilka/vilket man ville behålla. Jag har inte tappat något vad jag hittills har märkt.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Laddar du ner en ISO så bränner du denna direkt till en DVD som blir bootbar.
Installationen gick helt smärtfritt. Fanns ett val vilka/vilket man ville behålla. Jag har inte tappat något vad jag hittills har märkt.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Laddar du ner en ISO så bränner du denna direkt till en DVD som blir bootbar.
Redigerat:
Nu gissar jag, att du får misslyckad uppdatering av W10 beror på att Microsoft inte tillåter din maskin att uppdatera just nu, men att den försöker varje dag för att se om det blivit din tur. Skulle man släppa loss alla samtidigt blir det kaos.
Så alla som beställt den fria uppdateringen till en "maskin" ligger sedan den 29 juli och försöker, men får vänta på sin tur.
Så alla som beställt den fria uppdateringen till en "maskin" ligger sedan den 29 juli och försöker, men får vänta på sin tur.
Helt rätt. MEN man kan göra en manuell installation som jag gjorde och som bo.siltberg håller på med.AndersS skrev:Nu gissar jag, att du får misslyckad uppdatering av W10 beror på att Microsoft inte tillåter din maskin att uppdatera just nu, men att den försöker varje dag för att se om det blivit din tur. Skulle man släppa loss alla samtidigt blir det kaos.
Du måste låta W8.1 uppdatera till W10 samt aktivera innan du gör en ren installation. När väl uppgraderingen är klar kan du välja att göra en ren installation. Du behöver inte att ange nyckeln vid ominstallationen, bara välj "skippa", W10 sköter själv aktivering osv.Bo.Siltberg skrev:Jag är lat. Om någon sitter på en bra länk med hur installationen går till och vad man ska tänka på så vore jag tacksam. Litar inte på MS egen information. Ska uppgradera 8.1 till 10 på en ny och kraftig gamingdator.
Windows update har misslyckats med att själv tanka ned W10 något 10-tal gånger nu. Så nu drog jag ned "verktyget för mediaskapande till att ladda ned Windows. Detta verktyg ger den bästa nedladdningsupplevelsen..." från [länk]. Nu tankas det för fullt, tar nog nån timme till.
Den som tagit del av gratiserbjudandet och därför inte har någon produktnyckel för Windows 10 måste dock först uppgradera till det nya operativsystemet via Windows Update. När uppgraderingen är avklarad behövs ingen produktnyckel för att genomföra en ren installation. Med andra ord går det då bra att välja Skip när installationsprogrammet frågar efter nyckeln.
Redigerat:
Stämmer, nycklen ligger inbränd i moderkortet. Du kan dock ta fram det med ett speciellt program.screamin-daemon skrev:
Editerade mitt inlägg. Nja du måste som sagt låta W7/8 uppgradera annars får du ingen giltig W10-licens.peternicklas skrev:
Kan rekommendera RW everything, kan t.om. läsa av nyckeln direkt från bios, går inte alltid att lita på Magic Jelly bean.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ok, jag googlade upp felkoden 80240020 som windows update ger, och på https://answers.microsoft.com/en-us...0/d695e827-9774-4e10-8972-df8d51a7bb51?auth=1 säger dom
Så jag ligger lågt, tror jag det betyder. Ordet great is samband med experience känns lite dubbeltydigt...
Luta dig tillbaka så kommer din tur och då får du handledning hela väge,n vad du ska göra för att maskinen ska fungera som tidigare. Det som Microsoft ändrar är supporten för Media Center och där får du en app istället för att spela/visa.. Men du ska kunna installera den själv, om jag minns rätt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Windows 10 har väldigt mycket funktioner som skickar uppgifter om dig till microsoft, dom har rätt att hämta alla dina kontakter, läsa dina mail, "recorded keystrokes" stod med också, som jag förstår det skickar den info om sånt du skriver men inte skickar iväg. T.ex om du skriver i sökfältet "tjejer med snoppar" men sen ångrar dig, så skickas ändå dina keystrokes så även om du inte aktivt sökte på den taggen så finns den hos MS ändå.
Det är mycket övervakning i windows 10, är det inget som stör en så är det värt att uppgradera, framförallt om man sitter på windows 8, jag kör windows 7 så jag blir kvar på det så länge jag kan. Hade för mycket buggar och instabilitet i windows 10 för att jag ska orka.
Det är mycket övervakning i windows 10, är det inget som stör en så är det värt att uppgradera, framförallt om man sitter på windows 8, jag kör windows 7 så jag blir kvar på det så länge jag kan. Hade för mycket buggar och instabilitet i windows 10 för att jag ska orka.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Kanske ska hänga kvar på 8.1 så länge som möjligt då.
Går inte det att begränsa övervakningen under "Sekretess" i "Inställningar" ? Det kan man ju i Win 8.1SueCia skrev:Windows 10 har väldigt mycket funktioner som skickar uppgifter om dig till microsoft, dom har rätt att hämta alla dina kontakter, läsa dina mail, "recorded keystrokes" stod med också, som jag förstår det skickar den info om sånt du skriver men inte skickar iväg. T.ex om du skriver i sökfältet "tjejer med snoppar" men sen ångrar dig, så skickas ändå dina keystrokes så även om du inte aktivt sökte på den taggen så finns den hos MS ändå.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Jo delar av övervakningen går att stänga av, vissa funktioner är dock inte möjliga att begränsa. Jag såg en stor tråd om det på nåt engelsktalande forum när jag googlade windows 10 efter jag installat det och datorn börja bete sig mysko.fusion skrev:
I Windows 10 ska det tydligen inte vara möjligt att stänga av automatiska uppdateringar. Hur sjutton ska det fungera när man är kopplad till internet via mobilnätet? När som helst kan alltså Microsoft sänka min anslutning och köra slut på surfmängden?
Jag fattar inte att folk är så pigga på att uppdatera till det senaste. Vid en så stor ändring som uppgradering till Windows 10 måste man förstå att det finns en viss risk att datorn efteråt inte fungerar som man vill. Har man bara en dator att använda för bankärenden, email och liknande så tycker jag att man ska vänta.
Jag fattar inte att folk är så pigga på att uppdatera till det senaste. Vid en så stor ändring som uppgradering till Windows 10 måste man förstå att det finns en viss risk att datorn efteråt inte fungerar som man vill. Har man bara en dator att använda för bankärenden, email och liknande så tycker jag att man ska vänta.