Hej
Håller på att titta på WC. Det skiljer ju lite i design, men mycket i pris ibland mellan modeller o märken. Vad skall man tänka på? Är det någon märkbar kvalitetsskillnad?

Tex mellan

Ifö Sign Toalett 6862 P-lås universal Vit (inkl mjuksits) 2900sek

Gustavsberg Artic Toalett 4300 S-lås m sits 4500sek
:x

Krilleman
Jag skulle lätt valt Ifö! Bra kavlite för en skälig penning.

Har installerat hur många som helst och tycker dom är bra!
Enkelt att plocka isär och serva om fel skulle uppstå!

Men frågar man 10 olika personer på forumet skulle du nog få lika många svar och olika tycken! Så smaken är som baken...

Sitter också och tittar på olika toaletter...
Tittar på Ifö 6860 (2500kr) och Svedbergs 9024 (1300kr). Hör mycket bra om Ifö men svedbergs är ju riktigt billig... Och det är ju också ett känt märke.
Nån kommentar??

Nej Svedbergs är inte ett känt märke när det gäller porslin eller blandare och annat VVS material. De är kända för badrumsmöbler i trä, spånskivor och liknande material.

Alla möbeltillverkarna ex. Hafa, Westerbergs Svedbergs har fått för sig att sälja porslin, blandare etc. men det är inte deras "core business". Och mycket av de VVS artiklar de kommit fram med är skräp av liknande kvalitet som "no brand" prylar på byggmarknaderna, men prissatt avsevärt högre.

En av tillverkarna kan ha varit just Svedberg, men är osäker. Hade en toa variant för ett par år sedan där kvaliteten på porslinet var så usel att lukt kunde passera genom porslinsväggen i vattenlåset. Finns trådar om det här på byggahus. Gav alltså avloppslukt i badrummet som efter långa efterforskningar och försök till åtgärder löstes genom att byta toastolen.

När det gäller VVS prylar tror jag att man skall hålla sig till de traditionella tillverkarna, ifö, gustavsberg och ido för toa stolar, FMM, Mora Grohe för blandare. På senare år har en del blandare (och toastolar) kommit in från utlandet med märken som ha samma goda referenser från andra länder, ex ORAS, Hans Grohe Tapwell (som jag inte är helt säker på). Jag kan säkert ha missat något välkänt märke i min "lista".

Tusen tack för svaret! Det blir absolut en ifö.

Kvalitet hit och dit :blushing:

Om jag får tycka så röstar jag på Ifö 6862 då den designmässigt var "nättare" än Gustavsbergen du funderade på.

Själv blev det en http://www.gustavsberg.se/wc_45737.asp Bra eller inte, det vete tusan? Den är inte installerad ännu utan står uppackad bredvid matbordet (av alla ställen) i detta nu. :D

Varför det blev just den var för att den är på kampanj i en affär hos oss just nu plus det helt avgörande för mig - designen. I den här kojan räcker det dessutom med 2/4 l...hoppas jag.

Krilleman
Kan tilläggas att dom gångerna jag haft problem med IFÖ, har jag bara ringt kundtjänst och dom har skickat ut en service-montör kostnadsfritt.
(både på dagtid och mindre beskattade jobb :wow:)

Dom har kontrakterade vvs-installatörer över hela landet som sköter garanti-problem...

Enklet och smidigt, en bra leverentör som tar ansvar för deras produkter!

Rekomenderas varmt! (Och nej jag jobbar inte åt ifö... Jag köper bara deras produkter...)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.