Självklart är det bäst att göra rätt från början. Vad som är "rätt" kan säkert diskuteras. Jag tycker bara det är synd att slutkunden drabbas pga branchen gräver guld. Man har råd att tacka nej till jobb där minsta lilla problem kan uppstå. Om branchen vore lite mer konkurrensutsatt skulle arbetet ske lite lite mer på kundens vilkor vilket jag tror skulle vara bra.
Jag förstår dock att branchen agerar på det sätt man gör. Man ser relativt kortsiktigt på verkligheten och låter affären styra. Helt rätt ur företagets synvinkel. Faran är förstås att man inte hinner svänga om till en mer kundorienterat arbetssätt när konjunkturen svänger och det blir mer krig om jobben. Antagligen hinner man svänga om och börja gulla med kunderna innan vinden från öst blir ett allvarligt hot hos privatkunderna och då är det ju rätt att tuffa på i de traditionella spåren. Synd tycker jag dock, för hantverkarskrået behöver en knäpp på näsan.
Jag förstår dock att branchen agerar på det sätt man gör. Man ser relativt kortsiktigt på verkligheten och låter affären styra. Helt rätt ur företagets synvinkel. Faran är förstås att man inte hinner svänga om till en mer kundorienterat arbetssätt när konjunkturen svänger och det blir mer krig om jobben. Antagligen hinner man svänga om och börja gulla med kunderna innan vinden från öst blir ett allvarligt hot hos privatkunderna och då är det ju rätt att tuffa på i de traditionella spåren. Synd tycker jag dock, för hantverkarskrået behöver en knäpp på näsan.
MathiasS skrev:Att para ihop rören är lätt, tex med tryckluft eller lite vatten så är detta fixat på nolltid. Att veta vad som är framl eller retur går inte att veta utan ytterligare info men det är ju något som Antold får leva med isåfall. Ej heller är det någon katastrof att köra vatten åt fel håll i slingan. Att reda ut var slingorna ligger tar lite längre tid (vilket inte borde bekymra någon timdebiterande hantverkare) men det är ju bara att värma en slinga i taget och/eller använda värmekamera. Det rimligaste är ju ändå att det är känt vilka slingor som ligger var etc, så varför göra detta till ett oöverstigligt problem?
Varför ska du ansvara för en läckande slinga om du inte haft med det att göra? Kan du inte motivera varför du ska gå skadelös i ett uppenbart fall som detta borde du nog gå någon kurs eller två i affärsmannaskap eller avtalsförhandling.
Hej
Jag är hantverkare inte innom VVS utan elektriker det svåra är att då man kommer till ett ställe där en del av en installation är "osäker" så vill man som hantverkare kunna bygga om tillräckligt för att få en god och pålitlig installation som kunden är nöjd med.
Kunden vill oftast ha den billigaste lösningen och förstår många gånger inte problemen med att den "gamla" installationen är felaktig eller osäker utan vill att man skall koppla in sig. Jag skulle eldrig göra detta utan att se till att den tidigare installationen är OK.
Risken är att jag hamnar i tvist med en missnöjd kund som bara har mig som motpart inte den han betalat svart. Även om jag skulle skriva mig fri från ansvaret på den tidigare installationen skulle en juridisk process innebära kostnader och tid för mig som jag inte har någon täcning för. Dessutom riskerar jag att förlora goodwill och ett bra rykte. Det kan också tänkas att ARN skulle gå på kundens sida då det endast finns en motpart. Inte helt lätt. Trisst läge för frågeställaren.
För att göra något så skulle jag nog läsa på själv och rita upp slingor och försöka dokumentera så mycket som möjligt. Ev provtrycka själv och sedan försöka koppla det själv med goda råd från andra som har kunskaper ex i detta forum. Den polska firman kanske fortfarande finns i Sverige och det går kanske att kräva dom på något ?
om inte borde man varna för dom så andra inte går på samma misstag.
Det gjorde inte rörkrökarna hos mig när de lade golvvärmerören i bottenplattan.... "Provtrycker , det gör vi aldrig" blev svaret när man frågade. Och fördelaren ville de inte montera före gjutning. "Finns risk att den skadas vid gjutningen" blev svaret. Men så fick inte den entreprenören som jag hade anlitat att göra bottenplattan betalt fullt ut innan rörkrökarn (som entreprenören hade anlitat) kunde visa upp en godkänd provtryckning av de redan ingjutna golvslingorna......pellefant skrev:
När det var dax för det öve bjälklaget så gjorde jag och frugan allt själv, både läggningen av slingor och koppling till fördelare. Blev mycket snyggare och mer raka dragningar av slingorna än vad de s.k. proffsen kunde och gjorde......
Näe, lägg era golvslingor själv och dokumentera de verkliga slinglägena med inmätning och fotografering så vet ni sedan på centimetern när var det är möjligt att borra om ni skulle behöva göra det i ett senare läge.
finns det något smidigt sätt att provtrycka golvslingorna själv?
fick som med allt annat lite brått när vi väl kom till gjutning och golvslingorna, pratade med wirsbo och de sa naturligtvis inte rakt ut att man inte behövde provtrycka men att det i princip aldrig var några problem med slingorna. försökte med en hemmagjort vattenslangsprovtryckning som fungerade sådär - men det sprutade iaf inte vatten ut slingan.
naturligtvis fanns det ingen röris att tillgå eftersom jag bara ringde 2.5 månader i förväg...
fick som med allt annat lite brått när vi väl kom till gjutning och golvslingorna, pratade med wirsbo och de sa naturligtvis inte rakt ut att man inte behövde provtrycka men att det i princip aldrig var några problem med slingorna. försökte med en hemmagjort vattenslangsprovtryckning som fungerade sådär - men det sprutade iaf inte vatten ut slingan.
naturligtvis fanns det ingen röris att tillgå eftersom jag bara ringde 2.5 månader i förväg...
golvvärmeförsäljaren berättade för mej om ett fall där det läkte när dom provtryvkte innan gjutningen, förmodligen pga att en såg trillat ner på slangen och gjort ett litet hål.
inte så kul om man skitit i att provtrycka om måste börja läcksöka och bila upp plattan
det hör till sunt förnuft att märka upp början och slut på varje slinga och var den är placerad.
MattiasS, vad tror du om slutkostnaden om man ska leja en riktig vvsare som ska börja reda ut vilken slangände som är vilken? blir det billigare än att göra rätt från början? vitsen med att veta vad som är tilopp på varje slinga är att man ska få ett golv som är jämnvarmt istället för kallt vid ytterväggarna och varmare i mitten av rummet, iofs går det ju att koppla om slangarna om dom är felkopplade men det är inte så kul att börja skarva slangarna vid fördelaren, för det händer ju att fördelaren sitter lågt placerad vilket gör att det blir besvärligt att få till det.
jag tycker iaf att det är lättare att ha fördelare med slangar monterade innan gjutningen, så besvärligt är det inte vid gjutningen. allt kan man ju få sönder om man klumpar sej....
inte så kul om man skitit i att provtrycka om måste börja läcksöka och bila upp plattan
det hör till sunt förnuft att märka upp början och slut på varje slinga och var den är placerad.
MattiasS, vad tror du om slutkostnaden om man ska leja en riktig vvsare som ska börja reda ut vilken slangände som är vilken? blir det billigare än att göra rätt från början? vitsen med att veta vad som är tilopp på varje slinga är att man ska få ett golv som är jämnvarmt istället för kallt vid ytterväggarna och varmare i mitten av rummet, iofs går det ju att koppla om slangarna om dom är felkopplade men det är inte så kul att börja skarva slangarna vid fördelaren, för det händer ju att fördelaren sitter lågt placerad vilket gör att det blir besvärligt att få till det.
jag tycker iaf att det är lättare att ha fördelare med slangar monterade innan gjutningen, så besvärligt är det inte vid gjutningen. allt kan man ju få sönder om man klumpar sej....
det enklaste är att koppla in dom till fördelaren och fylla upp dom med vatten+ eventuellt glykol om det är risk för frost innan huset är igenspikat. ibland kan det vara svårt att få ut luften ur slingorna, jag brukar slå i lite YES för att minska ytspänningen.
på ett system fick jag montera ett rör lodrätt där luften kunde samlas eftersom den ville forsätta ut i slingorna igen...
wirsbo har anvisningar för hur provtryckningen ska göras...
på ett system fick jag montera ett rör lodrätt där luften kunde samlas eftersom den ville forsätta ut i slingorna igen...
wirsbo har anvisningar för hur provtryckningen ska göras...
Jag tror det blir billigare än att bila upp plattan och börja om från början igen. För en riktig VVSare borde det dessutom gå riktigt fort att fixa detta. Varför förutsätter ni föresten att rören inte är uppmärkta? Jag förstår heller inte varför ni hantverkare i denna tråd ska envisas med att älta hur någon BORDE ha gjort (ajabaja inte använda polska hantverkare!) istället för att hjälpa till att lösa frågeställarens ursprungsproblem? Ni behöver inte ta varje tillfälle som ges till att spy galla på polska hantverkare. Det finns polska hantverkare som gör skitjobb och det gäller även svenska hantverkare (dock får man betala mer för skiten).pellefant skrev:
Jag tror inte riktigt att den här diskussionen leder någon vart längre eftersom "att göra på rätt sätt" bara kan omfatta svenska hantverkare.
...och jag tycker också att man borde koppla slangarna innan gjutningen. Men om det ni inte blev så kan man ju inte lägga sig och dö bakom vv-beredaren bara för det....
tack för tipset om provtryckningen...
instämmer för övrigt med föregående talare... dessutom är det ju så att det för tillfället är sjukt svårt att få tag på just rörisar, så då är man ju tvungen att experimentera lite själv om man man inte är superduktig på att förutse vad som kommer att behövas 6 månader i förväg...
instämmer för övrigt med föregående talare... dessutom är det ju så att det för tillfället är sjukt svårt att få tag på just rörisar, så då är man ju tvungen att experimentera lite själv om man man inte är superduktig på att förutse vad som kommer att behövas 6 månader i förväg...
Tyvärr skapar bristen på VVSare även en oseriös marknad av rörpulare som har bristfälliga kunskaper i ämnet. Visst det finns självlärda som har mycket bra kunskaper men det finns även en hel del som hellre tar betalt än ansvar. Så det är inte säkert att det alltid blir bättre med en rörpulare man hyr in billigt. ofta kan man genom att läsa och lära sig åstakomma riktigt bra jobb, Det gäller mest att veta NÄR man behöver ett proffs och när man kan göra det själv med proffs kvalitet.likblek skrev:tack för tipset om provtryckningen...
Steffe
MattiasS!
provtrycker du bara genom att spola vatten genom slingorna? inte genom att trycksätta med rekommenderat tryck under viss tid? för det framgår inte av ditt inlägg ifall man inte läser wirsbos anvisningar utan bara förlitar sej på ditt svar.
med att bila upp plattan menade jag ifall det skulle visa sej att trycket faller under provtryckningen så bör man ju åtgärda det, eller koppla bort slingan och sätta radiatorer. jag menade även att i slutändan kanske det inte blir billigare om en vvsare ska reda ut något som KANSKE är omärkt, vilket ger ett merarbete. sen tycker ifall inte jag som du att man ska leva med felkopplade slingor bara för att jobbet blev billigare. jag förstår att en vvsare är skeptisk till att koppla in i sådana fall, för det blir han som får dåligt rykte för att golven blev heta mitt i rummet och kalla vid väggarna, för en polack är ju så duktig... så han kan ju inte ha gjort fel...
det kan vara lätt att klanka på den hantverkare som är dyrast för det sved ju mest när man betalade....
provtrycker du bara genom att spola vatten genom slingorna? inte genom att trycksätta med rekommenderat tryck under viss tid? för det framgår inte av ditt inlägg ifall man inte läser wirsbos anvisningar utan bara förlitar sej på ditt svar.
med att bila upp plattan menade jag ifall det skulle visa sej att trycket faller under provtryckningen så bör man ju åtgärda det, eller koppla bort slingan och sätta radiatorer. jag menade även att i slutändan kanske det inte blir billigare om en vvsare ska reda ut något som KANSKE är omärkt, vilket ger ett merarbete. sen tycker ifall inte jag som du att man ska leva med felkopplade slingor bara för att jobbet blev billigare. jag förstår att en vvsare är skeptisk till att koppla in i sådana fall, för det blir han som får dåligt rykte för att golven blev heta mitt i rummet och kalla vid väggarna, för en polack är ju så duktig... så han kan ju inte ha gjort fel...
det kan vara lätt att klanka på den hantverkare som är dyrast för det sved ju mest när man betalade....
Öhhhh..... :pellefant skrev:
Jag visar med bild hur grunkorna är kopplade, jag hänvisar till Wirsbos dokument på webben där tydliga anvisningar finns (för provtryckning, inte provspolning). Likblek förstod uppenbarligen. Synd att inte du gjorde det. Eller ville göra det.
Om det ändå är någon som inte förstår hur man gör en täthetskontroll så går det bra att höra av sig.
Pellefant, vi lägger ner nu.
MattiasS!
jag vet sen andra trådar att man ibland måste vara övertydlig för att unvika missförstånd, både som frågeställare och som svarare...
ok, vi lägger väl ned då även att man kanske får leva med bakkopplade slingor...
jag vet sen andra trådar att man ibland måste vara övertydlig för att unvika missförstånd, både som frågeställare och som svarare...
ok, vi lägger väl ned då även att man kanske får leva med bakkopplade slingor...
hrrm... trodde jag hade stenkoll på i vilken ände min golvvärmeslinga börjar och slutar.. men när jag var ute och tittade igår så inser jag att jag slarvat... tror jag har koll men om jag vill vara hundra % säker - var kan man hitta en värmekamera?
kan ju vara bra till andra saker också som tex husvärmeläckor mm
kan ju vara bra till andra saker också som tex husvärmeläckor mm
kanske kan man i nödfall låta plattan bli kall, sen släppa på värmen och försöka känna åt vilket håll det blir varmt först? nu spekulerar jag bara...å går nog knappast om man lagt golv ovanpå betongen...
Klicka här för att svara