I InsidersUnited skrev:
Enklaste och billigaste först: Stäng av vvcpumpen, hur lång tid tar det att få varmvatten i kranen, kan du leva med tiden ?

Om inte, ställ ner hastigheten på vvvcpumpen till lägsta hastighet(ofta går dessa pumpar inte att hastighetsreglera).
Stryp på lämplig ventil flödet till ett minimum.
Det tar tyvärr för lång tid (flera minuter) innan varmvattnet kommer till de mest använda blandarna på övre våningen (kök, toalett och dusch). En närvarosensor i dessa rum som slår på pumpen kunde funka, men vill försöka komma åt grundproblemet innan jag börjar laborera med hi-tech-lösningar. Pumpens varvtal är konstant och går inte att justera.
 
Hej
Nu ser vi ju inte hela flödesschemat men är det så att vvc även går via Vp ? Är det en vvb med el?
Kan det vara så att elpatron i vvb även värmer upp tanken i Vp ?
Då förhindrar även tanktempen som blir för hög att Vp startar?
/ Björkskär
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Nu ser vi ju inte hela flödesschemat men är det så att vvc även går via Vp ? Är det en vvb med el?
Kan det vara så att elpatron i vvb även värmer upp tanken i Vp ?
Då förhindrar även tanktempen som blir för hög att Vp startar?
/ Björkskär
Tack för svar! Du kan kanske vara något på spåren där, att det möjligtvis är så att värmet från VVB på något sätt går bakåt till tanken. Så här ser resten av anläggningen ut:

Installationsvy av VVC-krets, vit varmvattenberedare på 290 l, tank på 1000 l och bergvärmepump med rör och kopplingar i teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVC-kretsen längt till vänster, sedan är de vita lådorna i ordning: VVB 290 l, tank 1000 l, bergvärmepump 17 kW. (elpatron/tillsats bortkopplad). Värmepumpen värmer vattnet i tanken till 45 °C. Det finns två förbindelsepunkter på tanken anslutna till tappvarmvattenkretsen. Den övre (varmare) förgrenar sig direkt till VVB och till en punkt på kretsen strax efter cirkulationspumpen. Den nedre till kretsen på returen. Kan detta ge någon vidare information?

Granskade också elförbrukningen närmare en dag i september, då cirkulationspumpen var igång konstant (dvs. ännu inte schemalagd):
Graf som visar elförbrukning över tid, från den 25 september, med höga förbrukningstoppar vid vissa tidpunkter och lägre under andra perioder.
Grundförbrukningen är lägre här (pga. varmare väder), men man ser klart en cykel och topparna på 3+ kW över grundförbrukning under tre timmar följda av lägre förbrukning. Stöder detta hypotesen? Dvs. kunde man tänka sig att värme från VVC-kretsen (60 °C) överförs till tanken (45 °C) så pass att gradminuterna sjunker långsammare än de hade gjort av det normala energiuttaget (golvvärmekretsen), och fördröjer därmed värmepumpsstarten. När de slutligen sjunker under gränsvärdet (satt till -100) startar värmepumpen och höjer temperaturen i tanken som då inte längre "stjäl" värmet från VVB, vilket leder till att VVB slår av och förbrukningen går ner. Då värmepumpen stannat börjar cykeln åter. Makes sense eller finns det en bättre förklaring till grafen ovan? Har du något förslag på mätningar / test jag kunde göra för att stöda / förkasta hypotesen? Jag hittade tyvärr ingen logg på start/stopp i bergvärmepumpen att korrelera grafen med.
 
Redigerat:
Jag har nu skaffat en Shelly EM och installerat på säkringen till varmvattenberedaren i elcentralen. Har inte hunnit samla så mycket data än, men så här långt ser det ut som att den konstant går på full effekt (3 kW) då VVC-cirkulationspumpen är igång åtminstone de tre första timmarna, trots att inget eller mycket lite varmvatten tappas. Det kan väl inte vara rimligt att så mycket effekt tappas även om rören är relativt långa och oisolerade?

I och med att tappvattenrören löper inomhus är det väl rimligt att anta, ifall systemet fungerar som tänkt, att VVC-förlusterna skall vara samma oavsett utomhustemperatur. Medan om värmet av någon orsak läcker från VVB till acctanken borde utomhustemperaturen påverka så att VVB går mera vid kallare temperatur?
 
Redigerat:
Vad är förbrukningen när du stänger av vvcn helt? Låter som du värmer tanken/huset med vvbn.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Jag har nu skaffat en Shelly EM och installerat på säkringen till varmvattenberedaren i elcentralen. Har inte hunnit samla så mycket data än, men så här långt ser det ut som att den konstant går på full effekt (3 kW) då VVC-cirkulationspumpen är igång åtminstone de tre första timmarna, trots att inget eller mycket lite varmvatten tappas. Det kan väl inte vara rimligt att så mycket effekt tappas även om rören är relativt långa och oisolerade?

I och med att tappvattenrören löper inomhus är det väl rimligt att anta, ifall systemet fungerar som tänkt, att VVC-förlusterna skall vara samma oavsett utomhustemperatur. Medan om värmet av någon orsak läcker från VVB till acctanken borde utomhustemperaturen påverka så att VVB går mera vid kallare temperatur?
Det du beskriver pekar som Björkskär var inne på att du värmer din tank delvis via VVB. Så se över inkopplingarna av de olika delarna där det är som sagt orimligt att VVC förbrukar så mycket. Det är även gynnsamt att försöka justera VVC om du har flera inkopplingar mot den det går att välja manuella eller termiska ventiler där. Har du bara en retur kan du ställa in genom strypning vid pumpen.

Men börja med att gå igenom inkopplingarna så de är rätt gjorda så gör det säkert ett rejält språng i din förbrukning av direktelvärme.
 
  • Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Då jag stänger VVC-cirkulationspumpen går beredarens konsumtion ner till noll (tills man tappar större mängder varmvatten förstås). Har nu gjort ett annat test genom att sänka temperaturen i VVB från 60 till 55 °C, vilket resulterade i att medeleffekten då VVC-pumpen går sjönk från 3 kW till 1.5 kW. Detta stöder väl också hypotesen att acctanken värms upp av VVB (5 grader diff skulle väl näppeligen halvera förluster i rören mot rumstemperatur, medan 55 är en markant sänkning från 60 mot de 45 graderna i acctanken).

Skall kolla upp om jag kan strypa VVC-flödet. Skulle helst hålla 60 °C konstant, då det inte finns någon automation som kan höja den tillfälligt för att mota bakterietillväxt (tempen ställs in på ett analogt vred).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ställ VVbn på 5c lägre än vad du har i tanken/framledningstemp. Man får inte legionella i vattensystem som används kontinuerligt. Gå sedan ner 1 gång/månad och ställ upp till 60c en natt tillfälligt, spola i en kran, sänk tillbaka nästa morgon.
 
I InsidersUnited skrev:
Ställ VVbn på 5c lägre än vad du har i tanken/framledningstemp. Man får inte legionella i vattensystem som används kontinuerligt. Gå sedan ner 1 gång/månad och ställ upp till 60c en natt tillfälligt, spola i en kran, sänk tillbaka nästa morgon.
40-gradigt varmvatten räcker dock inte riktigt till, och jag har inte laborerat med att höja temperaturen i tanken ännu. Har förstått att det kan dra ner bergvärmepumpens effektivitet och trigga elpatronen på den sidan istället. För golvvärmen behövs ju sällan högre framledning än 40 °C.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.