Har en ganska stor villa (> 200 m²) i två plan med bergvärmepump där pumpen värmer tappvattnet till 45 °C varefter det spetsas till 60 °C av varmvattenberedare med elpatron. En VVC-slinga med cirkulationspump kör runt varmvattnet i fastigheten, dock verkar det vara ganska ineffektivt (=hög elförbrukning). Tidigare ägare hade uppskattat att bara VVC drar 8000 kWh i året (hela villan drar närmare 30000 kWh, här ingår bruksel och uppvärmning av inomhuspool). Cirkulationspumpen kan styras över KNX så det går att automatiskt stänga ner den nattetid osv. men jag skulle också gärna se förlusterna minska när den är i gång. Det finns några saker jag ser som problem med den nuvarande VVC-slingan, och skulle vilja åtgärda. Teorin är att minska strålningen från VVC-slingan (vars energi huvudsakligen kommer från el) och om det behövs justera upp golvvärmen (vars energi huvudsakligen kommer från värmepumpen).
Så här ser kretsen ut i pannrummet (varmvattenberedaren till höger utanför bilden, cirkulationspumpen i mitten, slingan ut till huset till vänster):
Jag har mätt temperaturen vid de svarta tejpbitarna med IR-termometer när systemet är i "steady state" (pumpen varit igång en halv timme, ingen tappning av vatten). Man ser temperaturen droppar 13 °C då vattnet cirkulerat genom huset. Är det mycket eller förväntat? Har inte koll på antal rörmetrar men det är som sagt en lite större villa med 8 tappställen för varmvatten .
I schaktet på andra sidan väggen övergår det övre utgående kopparröret till en PEX-slang som har ett par meters naken extralängd innan den går in i ett (osiolerat) skyddsrör:
Borde man isolera den här slangen? I så fall, hur?
En ytterligare källa till förluster är en handdukstork som är kopplad på slingan:
Då jag mäter på den får jag en temperatur (41 °C) som understiger återledningstemperaturen i pannrummet (46 °C). Betyda det att en del av vattnet i torken inte cirkulerar fullt (i så fall verkar det lite läskigt, legionellarisk)? Jag har funderat på att isolera handdukstorken tills jag får hit en rörmokare som kan koppla bort den från slingan.
Och slutligen: samtliga rör (varmvatten, golvvärme) i pannrummet är oisolerade---även om det ger en viss steampunk-estetik blir det ju förluster och det är också riktigt varmt i rummet---skulle det löna sig att på något sätt isolera varmvattenrören i pannrummet?
Så här ser kretsen ut i pannrummet (varmvattenberedaren till höger utanför bilden, cirkulationspumpen i mitten, slingan ut till huset till vänster):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mätt temperaturen vid de svarta tejpbitarna med IR-termometer när systemet är i "steady state" (pumpen varit igång en halv timme, ingen tappning av vatten). Man ser temperaturen droppar 13 °C då vattnet cirkulerat genom huset. Är det mycket eller förväntat? Har inte koll på antal rörmetrar men det är som sagt en lite större villa med 8 tappställen för varmvatten .
I schaktet på andra sidan väggen övergår det övre utgående kopparröret till en PEX-slang som har ett par meters naken extralängd innan den går in i ett (osiolerat) skyddsrör:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde man isolera den här slangen? I så fall, hur?
En ytterligare källa till förluster är en handdukstork som är kopplad på slingan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då jag mäter på den får jag en temperatur (41 °C) som understiger återledningstemperaturen i pannrummet (46 °C). Betyda det att en del av vattnet i torken inte cirkulerar fullt (i så fall verkar det lite läskigt, legionellarisk)? Jag har funderat på att isolera handdukstorken tills jag får hit en rörmokare som kan koppla bort den från slingan.
Och slutligen: samtliga rör (varmvatten, golvvärme) i pannrummet är oisolerade---även om det ger en viss steampunk-estetik blir det ju förluster och det är också riktigt varmt i rummet---skulle det löna sig att på något sätt isolera varmvattenrören i pannrummet?
Tack, jag avvaktar lite ännu. Har nu satt schemalagt pumpen och isolerat handdukstorken och skall försöka ringa in var de största förlusterna sker.Krisztian Nagy skrev:
Hej Johannes W. E. Eriksson,
Tack för att du beskriver din situation så tydligt! Det verkar som att du vill optimera din varmvattencirkulation och minska energiförlusterna i huset. Det är ett område där en erfaren rörmokare/VVS-tekniker kan göra en noggrann genomgång och föreslå effektiva lösningar.
Jag samarbetar med rörmokarföretag som har erfarenhet av just den här typen av system. Om du vill kan jag vidarekoppla dig till dem så att de kan kontakta dig och gå igenom möjliga åtgärder.
Vill du att jag gör det?
Gissar att förlusterna är mer eller mindre linjära mot längden på rören (givet samma material och dimension) så känslan säger att det är isolering av rören som gäller.
Sne hur mycket X mm isolering ger vet jag inte men det finns väl tumregler för hur mycket energi nakna rör ger vs. isolerade så du skulle kunna räkna på det.
Sne hur mycket X mm isolering ger vet jag inte men det finns väl tumregler för hur mycket energi nakna rör ger vs. isolerade så du skulle kunna räkna på det.
Hej Johannes W. E. Eriksson,J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Tack för uppdateringen! Det låter klokt att börja med schemaläggning och isolering – det är ofta de små åtgärderna som ger tydlig effekt. Låt mig veta om du senare vill ha kontakt med någon erfaren rörmokare som kan gå igenom hela VVC-slingan och ge förslag på ytterligare energieffektiviseringar.
Lycka till med mätningarna!
Handdukstorkar bör definitivt kopplas bort från VVC-systemet då de innebär en ökad risk för legionella precis som du är inne på. Är de egna stick till handdukstorken eller ligger allt på en slinga? Är det egna stick kan det förklara varför du har lägre temp där men totala blandningstemp är högre i pannrummet.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Har en ganska stor villa (> 200 m²) i två plan med bergvärmepump där pumpen värmer tappvattnet till 45 °C varefter det spetsas till 60 °C av varmvattenberedare med elpatron. En VVC-slinga med cirkulationspump kör runt varmvattnet i fastigheten, dock verkar det vara ganska ineffektivt (=hög elförbrukning). Tidigare ägare hade uppskattat att bara VVC drar 8000 kWh i året (hela villan drar närmare 30000 kWh, här ingår bruksel och uppvärmning av inomhuspool). Cirkulationspumpen kan styras över KNX så det går att automatiskt stänga ner den nattetid osv. men jag skulle också gärna se förlusterna minska när den är i gång. Det finns några saker jag ser som problem med den nuvarande VVC-slingan, och skulle vilja åtgärda. Teorin är att minska strålningen från VVC-slingan (vars energi huvudsakligen kommer från el) och om det behövs justera upp golvvärmen (vars energi huvudsakligen kommer från värmepumpen).
Så här ser kretsen ut i pannrummet (varmvattenberedaren till höger utanför bilden, cirkulationspumpen i mitten, slingan ut till huset till vänster):
[bild]
Jag har mätt temperaturen vid de svarta tejpbitarna med IR-termometer när systemet är i "steady state" (pumpen varit igång en halv timme, ingen tappning av vatten). Man ser temperaturen droppar 13 °C då vattnet cirkulerat genom huset. Är det mycket eller förväntat? Har inte koll på antal rörmetrar men det är som sagt en lite större villa med 8 tappställen för varmvatten .
I schaktet på andra sidan väggen övergår det övre utgående kopparröret till en PEX-slang som har ett par meters naken extralängd innan den går in i ett (osiolerat) skyddsrör:
[bild]
Borde man isolera den här slangen? I så fall, hur?
En ytterligare källa till förluster är en handdukstork som är kopplad på slingan:
[bild]
Då jag mäter på den får jag en temperatur (41 °C) som understiger återledningstemperaturen i pannrummet (46 °C). Betyda det att en del av vattnet i torken inte cirkulerar fullt (i så fall verkar det lite läskigt, legionellarisk)? Jag har funderat på att isolera handdukstorken tills jag får hit en rörmokare som kan koppla bort den från slingan.
Och slutligen: samtliga rör (varmvatten, golvvärme) i pannrummet är oisolerade---även om det ger en viss steampunk-estetik blir det ju förluster och det är också riktigt varmt i rummet---skulle det löna sig att på något sätt isolera varmvattenrören i pannrummet?
13 grader tapp i en villa är väldigt mycket, så jag skulle satsa på att isolera upp så mycket ledningar som det bara går. 5 graders tapp är inga problem att hålla i en stor fastighet med ett bra uppbyggt och injusterat VVC-system.
Varför låter du som ChatGPT ? 😆Krisztian Nagy skrev:
Hej Johannes W. E. Eriksson,
Tack för att du beskriver din situation så tydligt! Det verkar som att du vill optimera din varmvattencirkulation och minska energiförlusterna i huset. Det är ett område där en erfaren rörmokare/VVS-tekniker kan göra en noggrann genomgång och föreslå effektiva lösningar.
Jag samarbetar med rörmokarföretag som har erfarenhet av just den här typen av system. Om du vill kan jag vidarekoppla dig till dem så att de kan kontakta dig och gå igenom möjliga åtgärder.
Vill du att jag gör det?
Tack för svar. Har undersökt lite mer och ja, det verkar som att den inte ligga på huvudslingan utan en bislinga som utgår från nedre planets toalett. Så det är väl förklaringen till den lägre temperaturen. Om inget annat är kopplat på denna slinga borde jag väl helt enkelt kunna stänga ventilerna på torken för att få bort dess förluster från ekvationen?
Absolut, det kan du göra men du bör nog försöka proppa bort det sticket så snart som möjligt. När du stänger handdukstorken blir den delen en blindledning med stillastående vatten, något man också vill undvika i möjligaste mån av legionellaskäl.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Tack för svar. Har undersökt lite mer och ja, det verkar som att den inte ligga på huvudslingan utan en bislinga som utgår från nedre planets toalett. Så det är väl förklaringen till den lägre temperaturen. Om inget annat är kopplat på denna slinga borde jag väl helt enkelt kunna stänga ventilerna på torken för att få bort dess förluster från ekvationen?
Stängde ventilerna men varmvattnet försvann i nedre toaletten så tydligen är blandaren där också är på samma slinga, så det löser inte problemet. Men skall ha det avstängt några dagar och kolla in hur det inverkar på elförbrukningen. Får ta in rörmokare för att göra en bypass på hela torken i något skede.oskar.valta skrev:
Ja, precis – om inget annat ligger på den slingan kan du i praktiken stänga ventilerna till torken så tar du bort den lasten. Då slipper du att den står och “läcker” värme hela tiden.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Tack för svar. Har undersökt lite mer och ja, det verkar som att den inte ligga på huvudslingan utan en bislinga som utgår från nedre planets toalett. Så det är väl förklaringen till den lägre temperaturen. Om inget annat är kopplat på denna slinga borde jag väl helt enkelt kunna stänga ventilerna på torken för att få bort dess förluster från ekvationen?
Tänk bara på att om det är en bislinga från toaletten kan flödet där påverkas lite, så det kan vara värt att känna efter så att resten funkar som tänkt efteråt. I vissa fall kan man också behöva strypa eller justera lite för att få rätt balans i systemet.
Blir det strul eller om du ändå ska göra fler justeringar kan det vara läge att låta en VVS-kunnig titta på det på plats, det brukar gå ganska snabbt för någon som är van vid äldre system.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Enklaste och billigaste först: Stäng av vvcpumpen, hur lång tid tar det att få varmvatten i kranen, kan du leva med tiden ?
Om inte, ställ ner hastigheten på vvvcpumpen till lägsta hastighet(ofta går dessa pumpar inte att hastighetsreglera).
Stryp på lämplig ventil flödet till ett minimum.
Om inte, ställ ner hastigheten på vvvcpumpen till lägsta hastighet(ofta går dessa pumpar inte att hastighetsreglera).
Stryp på lämplig ventil flödet till ett minimum.
Det är högt, och jag vet inte hur han estimerat förbrukningen, men det verkar stämma (kan t.o.m. vara högre). Här är gårdagens elförbrukning per timme:Alfredo skrev:
Jag har alltså schemalagt pumpen att gå 08:00-13:0 samt 18:00-24:00. Man ser tydligt att det går 2-3 kWh mer per timme inom dessa intervall. Detta mönster syns tydligt varje dag. Så med nuvarande väder (ca. 5-7 °C) fördubblas t.o.m elförbrukningen då VVC är igång, vilket verkar helt galet. Det har skett en matlagning / dusch under tiden den är på, men tycker ändå elförbrukningen är på tok för hög. Jag vet att husen ursprungligen värmdes med oljepanna, och byte till bergvärmepump skedde 2016.
Av någon anledning som jag inte kunnat identifiera avtar effekten efter att pumpen varit igång 4-5 timmar: lägre förbrukning mellan 22-24 i grafen ovan trots att VVC-cirkulationspumpen varit igång konstant båda dessa timmar). Samma noterade jag när pumpen var på konstant; det gick liksom vågor i grafen där perioden var 4-5 timmar. Kan det ge någon hint? Förluster genom rören torde ju vara konstanta per tidsenhet. Kanske det beror på att värmepumpen kör där och på så sätt "avlastar" varmvattenberedaren, men det är bara en gissning.
Redigerat: