Byggahus.se
Hej,

När jag vrider på strömställaren går säkringen. Varför? Det är en 2-polig ELKO. Ledare till L, skyddsjord kopplade på X-plint och neutral till N. Andra sidan utgående markering tändtråd och neutral. Biledare tvinnade. Vad betyder pilen i centrum? Den pekar mot matningen. Är nollan felkopplad kanske? Armaturfel?

Öppen eluttag med synlig kabelanslutning och skruvar, inomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Gissar på att lasten har en kortslutning. Är det säkringen eller jordfelsbrytare som slår av?
 
Säkringen som skjuter.
 
S storreglarn skrev:
Säkringen som skjuter.
Då är det väl troligast att det är något fel med lasten.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Då är det väl troligast att det är något fel med lasten.
Det som kommer efter strömställaren är tomma seriekopplade gallerarmaturer. Inga lampor, ingen last?

Övrig last på gruppen är inget problem men så fort jag vrider går säkringen. Och övrig last är bara en led-plafond utan någon effekt att tala om.
 
S storreglarn skrev:
Det som kommer efter strömställaren är tomma seriekopplade gallerarmaturer. Inga lampor, ingen last?

Övrig last på gruppen är inget problem men så fort jag vrider går säkringen.
Prova då att koppla loss fasledaren ut från omkopplaren. Om det då fortfarande smäller en säkring, så vet du ju att det är omkopplaren och om inte, så ligger felet längre ut mot lasten.
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Prova då att koppla loss en ledare ut från omkopplaren. Om det då fortfarande smäller en säkring, så vet du ju att det är omkopplaren och om inte, så ligger felet längre ut mot lasten.
Jag uppskattar engagemanget. En ledare ut från omkopplaren? Det är ju kopplat:

L X-plint (jord) N —> L N.

Det jag funderar på är om det är felkopplat på andra sidan ställaren. Om nollan ska vara där?
 
Jag är inte elektriker, men ser inte att du kopplat fel.
Vart tar den vänstra skärmledaren vägen? Är det utgången till vänster?
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag är inte elektriker, men ser inte att du kopplat fel.
Vart tar den vänstra skärmbilden vägen?
Inte jag heller eller kopplingsansvarig :D När man tittar på bilden så från vänster går kabel till armatur och höger går kabel till kopplingsdosa (matning).
 
Nu hann en hjälpande hand ta bort sin bild men jag tror han är något på spåret. Nollan är felkopplad på ut-sidan.

Sen ser det ut som att jord går in på ut-sidan bredvid nollan men den går under till X-plinten på andra sidan.
 
S storreglarn skrev:
Nu hann en hjälpande hand ta bort sin bild men jag tror han är något på spåret. Nollan är felkopplad på ut-sidan.

Sen ser det ut som att jord går in på ut-sidan bredvid nollan men den går under till X-plinten på andra sidan.
Jag förstår inte varför du tycker att nollan är felkopplad? Vridströmbrytaren bryter både fas och neutral och så som den är kopplad är rätt. Har du testat att koppla bort fasledaren på utgående sida för att avgöra att felet är brytaren? Med största sannolikhet är något fel efter vridströmbrytaren.
 
Här är en förtydligande bild hur det är kopplat:
Eluttag med ledningar markerade i grönt för jord och rosa för biledare, kopplingsalternativ diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, grön= jord, rosa= biledare. Båda går under.

Det jag funderar på är om det inte ska vara så här:
Eluttag internt kopplingsschema med grön jordledare och rosa biledare som illustreras med pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


G GoGetLost skrev:
Jag förstår inte varför du tycker att nollan är felkopplad? Vridströmbrytaren bryter både fas och neutral och så som den är kopplad är rätt. Har du testat att koppla bort fasledaren på utgående sida för att avgöra att felet är brytaren? Med största sannolikhet är något fel efter vridströmbrytaren.
Men det tar ju bort funktionen att bryta båda som du säger?

Jag testar ta bort ut-fasen och se vad som händer.
 
S storreglarn skrev:
När jag vrider på strömställaren går säkringen. Varför? Det är en 2-polig ELKO.
Det där är en ELJO brytare, och du har säkert kopplat fel i någon armatur / dosa efter brytaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
S storreglarn skrev:
Här är en förtydligande bild hur det är kopplat:
[bild], grön= jord, rosa= biledare. Båda går under.

Det jag funderar på är om det inte ska vara så här:
[bild]



Men det tar ju bort funktionen att bryta båda som du säger?

Jag testar ta bort ut-fasen och se vad som händer.

Precis, det är rätt kopplat så du behöver inte fundera mer (y)Sen om jag tolkar din ritning rätt så om du kopplar på det sättet så blir det en rejäl kortslutning, gör inte så.

Testa du
 
Schematisk illustration av en tvåpolig strömbrytare kopplad till en lampa, med märkningar för fas, nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här funkar en tvåpolig strömbrytare.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.