Byggahus.se
Han gör definitivt fel som byter lås och nekar dig tillträde.

Huruvida han räknas som sambo är en tolkningsfråga. Man kan vara skriven på annan adress och ändå räknas som sambo. Är man dock skriven på samma adress är man av princip alltid att ses som sambo.

Jag tror inte att skatteverket har koll på vilka som är sambos, därav avsaknaden av information i deras utdrag.
 
  • Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
N Lin Silvander skrev:
Det är inget överskrivet. Jag ämnar inte utelämna honom men jag vill komma vidare. På samma sätt som jag har skyldighet mot honom så har han motsvarande mot mig. Han kan inte driva detta själv (o gör det inte heller). Jag är bara utelåst.

På Skatteverket intyg står dödsbodelgare listade. Det är bara jag. De är inte sambos. Han bor inte där normalt….han är mer vän/inneboende…
"Du gör inte någon god reklam för firman". Du börjar med att säga att ni istortsett inte hade någon kontakt. Men säger sedan att du minsann är ensam ägare till dödsboet, med en väldigt kaxig attityd. En kaxig attityd har du sedan överlag. Det låter knappast som en sörjande arvinge, utan snarast någon som "ska ha".
Jag vet dock inte om det beror på ditt sätt att uttrycka dig, och att du inte alls är så girig egentligen. Men om du är mer normal, måste du åtminståne kunna föreställa dig att det kanske var din mammas sista önskan att ge delar av arvet till den här mannen. Om ni hade dålig kontakt är det väl inte särskilt långsökt.
Dock har inte mannen någon rätt att hålla dig utelåst. Mitt förslag är att du försöker prata och främst lyssna på vad den här mannen har att säga. Kanske säger han att det var din mammas sista önskan, och att det tillochmed finns på papper. Eller också visar det sig att det han som är den riktigt girige.
 
  • Arg
  • Gilla
lennyherman och 8 till
  • Laddar…
N Lin Silvander skrev:
De är inte sambos. Han bor inte där normalt….han är mer vän/inneboende…
Välj en linje, förslagsvis en där du inte anser att han bor där alls, utan i sin egen lägenhet. Då kan du utifrån den positionen mycket väl byta lås och inte släppa in din mammas vän även om han ofta var där när hon levde. Om han sen vill hävda att något i huset var hans så får han bevisa det, inte tvärtom.

Vill han få tillträde för att ta med saker som är hans tillåter du det en enstaka gång, när du är där.

Börjar du slira på om han bor där och accepterar att han gör det och inte där han är skriven kan du åka på en massa tidskrävande praktiska problem som jag antar att @Jonatan79 varnat dig för i pm.

Det kommer sluta på samma sätt oavsett, så länge det inte finns ett testamente som säger något annat, med att du får huset och han måste flytta. Hur lång tid det tar, och vad som händer med din mammas lösöre under tiden kan du påverka genom ditt beteende.

Ta huset i besittning. Byt lås. Lås ut honom. Ge honom tillträde på dina villkor. Undvik att det blir tvärtom.
 
  • Gilla
JohanLun och 44 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Man skall bo där man är skriven.
Det är väl snarare tvärtom, att man ska vara skriven där man bor. Men oavsett vilket är det till TS fördel om han är skriven på en annan adress. Det leder till en rimlig presumtion om stt han faktiskt bor i den lägenheten och inte i TS mammas hus.
 
  • Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Kan inte dödsboet begära att elleverantör stängerna av elen ?

Inte så roligt att bo utan el.
 
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle upplysa personen om att felaktig folkbokföring är ett brott och om han har en hyresrätt kan hans rätt till denna vara förverkad om han inte bott i den.
Anmäl sedan till skatteverket och till ev hyresvärd om han inte flyttar.

Skriv sakligt och inte hotfullt. Förmedla gärna att du förstår att detta måste vara jobbigt för personen, att du har en förståelse att det kan vara tufft med flytt och han kanske miste en trygg punkt i livet.
Men att du ändå måste kunna få tillgång för att din mammashem för att hon ska få sin begravning och att ni båda måste respektera hennes önskningar.
 
  • Gilla
  • Wow
gaia och 5 till
  • Laddar…
N Lin Silvander skrev:
Ja, det var en bra idé! Hade inte i min vildaste fantasi förställt mig dessa typer av problem ….
Jag skulle nog välja en advokat om du tror det kan bli krångligt. Jurist är ingen skyddad titel. Vem som helst får bli och kallar sig jurist. Eller, jag har valt advokat när jag haft arvsproblematik.
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Tack för all klokt!
 
  • Gilla
Kujansuk
  • Laddar…
F fusion skrev:
Kan inte dödsboet begära att elleverantör stängerna av elen ?

Inte så roligt att bo utan el.
Jo, det kan jag. Men elakt?
 
  • Gilla
Duxxor och 1 till
  • Laddar…
N Newgirl84 skrev:
Jo, det kan jag. Men elakt?
Det är också elakt att låsa ute det enda barnet till kvinnan man bott med.
 
  • Gilla
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är också elakt att låsa ute det enda barnet till kvinnan man bott med.
Ja…absolut.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Inget just nu handlar om huruvida han har något arv eller krav…det handlar om att jag vill ge min mor en begravning som hon ville och behöver hämta pappret. Det skulle kunna vara så att det finns ett testamente och han ärver henne. För mig är det inte viktigt.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Kommer varken hinna eller orka läsa igenom 5 sidor för att se om någon redan nämnt det..

Om han är mantalsskriven på annan adress än där han bor primärt/mestadels av tiden, så faller det under folkbokföringsbrott. Även om det inte löser din situation öht, så kan det vara värt att veta om. Kanske kan det användas på något finurligt vis för att få bort honom från fastigheten åtminstone under större perioder.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…

Bästa svaret

I denna situation skulle jag varit pragmatisk.

Eftersom du är dödsboägare och mannen inte egentlig mening var samb eller är skriven på lägenheten så har du ju rätt att gå in där.

Vill han inte släppa in dig så ring en låssmed, se till att du har papperat på att du är dödsboägare och gå in. Jag skulle meddelat personen där att du helt enkelt kommer en viss dag/tid och kommer gå in med en låsmed om han inte öppnar eftersom du måste komma åt vissa viktiga papper. Punkt.

Skulle han göra nmågot slags fysiskt motstånd där så är det anledning att ringa polisen där och då skulle jag påstå. Har du då papper på att du är ägare (via dödsboet), och dessutom en textkonversation med honom (som visar att du länge behövt komma in) så är det då han som behöver visa på varför han har rätt att vara där skulle jag nog säga.

Att byta lås sen för att stänga honom ute är nästa steg: Men det kan bli mer komplicerat då han kan ha grejer där osv, så då måste du nog gå en längre juridisk väg.
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 35 till
  • Laddar…
Eller låtsas att du inte vet att mannen finns i lägenheten. Bara byt lås och hämta det du behöver.
 
  • Gilla
JohanLun och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.