Hej,

Blir snart galen på detta, därför tänkte jag höra med det kunniga folket =)
I jakt på inspiration till kommande projekt kikar jag ofta och mycket på youtube.
Jänkarna är trots allt rätt kreativa. Men jag börjar bli smått irriterad på alla dessa trall/board kvaliteter som verkar
finnas där?

Det pratas ofta om pine eller ceder i dimensionen 1x6", i 100 olika kvaliteter. Vart hittar jag motsvarigheten till det i Sverige? Vid besök på valfri bygghandel kan jag konstatera att utbudet är... begränsat för att uttrycka det snällt.
Kvistiga vinda brädor i 1 kvalite hittar man, om man har tur. Var hittar jag denna "super-USA-kvalitet"?
Antar att det måste special beställas och är svindyrt? Hoppas detta hamnade i rätt forum del

/Daniel

Det är kanske så att det inte växer Spruce, Pitch Pine eller Cedar i Sverige.
USA är trots allt lite större än Sverige.

OT
Har själv varit i Cedar Creek på Floridas västkust, och käkat en torskburgare ute i hamnen, där pelikanerna vankade omkring.
En gammal sovande liten stad med en nedlagd fabrik, som hette, just det, A.W. Faber.
Ni vet väl att blyertspennor bara tillverkas av cederträ :)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är kanske så att det inte växer Spruce, Pitch Pine eller Cedar i Sverige.
USA är trots allt lite större än Sverige.

OT
Har själv varit i Cedar Creek på Floridas västkust, och käkat en torskburgare ute i hamnen, där pelikanerna vankade omkring.
En gammal sovande liten stad med en nedlagd fabrik, som hette, just det, A.W. Faber.
Ni vet väl att blyertspennor bara tillverkas av cederträ :)
Det är jag fullt medveten om, men även utbudet på furu av bra kvalitet lämnar mycket att önska. Åteminstone på byggvaruhusen. För gran om nått har vi rätt gott om i norra ändan utav Sverige

Bästa svaret

Bygghandlarna säljer virke i byggkvalitet. Skall du ha virke i snickerikvalitet får du söka på annat håll. Det finns en del mindre sågar och brädgårdar som har både furu och björk i snickerikvalitet. Det är dyrare än byggkvalitet men inte så dyrt som det skulle vara om byggvaruhusen hade snickarvirke i sitt sortiment.

Så länge jag bara hobbysnickrade så köpte jag så gott som allt virke av skogsägare. Antingen på rot eller som stockar. Jag fick dem uppsågade på blocksågen i grannbyn för en billig peng och så stabbade jag virket hemma och lade ett provisoriskt tak av gamla plåtar ovanpå stabben och nästa sommar hade jag fullgott snickarvirke för småpengar.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bygghandlarna säljer virke i byggkvalitet. Skall du ha virke i snickerikvalitet får du söka på annat håll. Det finns en del mindre sågar och brädgårdar som har både furu och björk i snickerikvalitet.

Så länge jag bara hobbysnickrade så köpte jag så gott som allt virke av skogsägare. Antingen på rot eller som stockar. Jag fick dem uppsågade på blocksågen i grannbyn för en billig peng och så stabbade jag virket hemma och lade ett provisoriskt tak av gamla plåtar ovanpå stabben och nästa sommar hade jag fullgott snickarvirke för småpengar.
Jag anade att det var på det viset, tack för input

Teed här på forumet säljer virke, ett visst snickeri i Staffanstorp hjälper till när man behöver, finns säkert fler :)

Man får leta på olika ställen och tillslut brukar det gå att hitta virke.

Var i landet bor du?

Frustrator Frustrator skrev:
Teed här på forumet säljer virke, ett visst snickeri i Staffanstorp hjälper till när man behöver, finns säkert fler :)

Man får leta på olika ställen och tillslut brukar det gå att hitta virke.

Var i landet bor du?
I Boden

I Boden är du omgiven av prima tallskog åt alla håll så om du frågar i trakten hittar du säkert någon mindre såg som har bra lokal råvara.

H heimlaga skrev:
I Boden är du omgiven av prima tallskog åt alla håll så om du frågar i trakten hittar du säkert någon mindre såg som har bra lokal råvara.
Insåg det vid en snabb googling :)

Eftersom jag bygga lite nya utemöbler i trä, går allt obehandlat bort så klart. Funderar lite på att använda lite sibirisk lärk som vart över från altan bygget. Eller är värmebehandlat mera formstabilt?

frycke99 frycke99 skrev:
Eftersom jag bygga lite nya utemöbler i trä, går allt obehandlat bort så klart.
Tryckbehandlat virke är visserligen alltid fur, men inte av särskilt hög kvalitet. Dessutom är den inte snickeritorr. Lärk av hög kvalitet (obs stora skillnader) är ett klart intressant alternativ. Annars måste det finnas torkad fur (tätvuxen och med mycket kärna) i dina hemtrakter. Lövträ är starkare (som regel) så det går att göra smäckrare möbler med det.

frycke99 frycke99 skrev:
Eftersom jag bygga lite nya utemöbler i trä, går allt obehandlat bort så klart. Funderar lite på att använda lite sibirisk lärk som vart över från altan bygget. Eller är värmebehandlat mera formstabilt?
Att allt obehandlat går bort tycker jag du ska ta och revidera!
Finns många träslag som har bättre motståndskraft mot röta än impregnerad skräpkvalite av furu. Ek är ett bra exempel. Teak är ännu bättre.

Dessutom klarar sig utemöbler i princip alltid från röta om de bara sköts om någorlunda och byggs så vatten inte blir stående. Det är värre med smuts och mögelpåväxt men det skyddar inga impregneringsvätskor mot ändå.

V vectrex skrev:
Att allt obehandlat går bort tycker jag du ska ta och revidera!
Finns många träslag som har bättre motståndskraft mot röta än impregnerad skräpkvalite av furu. Ek är ett bra exempel. Teak är ännu bättre.

Dessutom klarar sig utemöbler i princip alltid från röta om de bara sköts om någorlunda och byggs så vatten inte blir stående. Det är värre med smuts och mögelpåväxt men det skyddar inga impregneringsvätskor mot ändå.
Tänkte nog mest på det jag kan få tag på lokalt här uppe. Teak kan bli en utmaning likaså Ek, däremot borde furu, tall och björk gå att få tag i. Ska undersöka detta vidare. Hade lite trall av sibirisk lärk över sedan altan bygget så jag använder upp det först till enklare lounge utomhus möbler.

frycke99 frycke99 skrev:
Tänkte nog mest på det jag kan få tag på lokalt här uppe. Teak kan bli en utmaning likaså Ek, däremot borde furu, tall och björk gå att få tag i. Ska undersöka detta vidare. Hade lite trall av sibirisk lärk över sedan altan bygget så jag använder upp det först till enklare lounge utomhus möbler.
Välj bort björken för utemöbler. Den har dålig motståndskraft mot väta. Sibirisk lärk, som jag har förstått det, skall vara utmärkt för att göra utemöbler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.