hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tog fram mitt skissblock och drog några streck, är jag inne på rätt spår tror ni? Om det går tyda bilden alltså... Den övre är alltså tänkt resultat, de nedre hur man grovt sett ska klippa plåtarna samt första bockningen. Punkterna A,B,C,D är referenspunkter.
Om man nu är osäker på falsningen, kan popnitning vara en metod? Vika ihop kanterna över varandra så ingen klippt kant syns, borra ett antal hål och nita?
Hur sjutton får man det tätt i punkterna B och C?
Om man nu är osäker på falsningen, kan popnitning vara en metod? Vika ihop kanterna över varandra så ingen klippt kant syns, borra ett antal hål och nita?
Hur sjutton får man det tätt i punkterna B och C?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta inlägg handlar om fönsterbleck i vinkel, men ger nog en del svar:
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/171324-fonsterbleck-runt-horn.html
#6 Men det blir lite otätt där ståndfalsen som fogar ihop bleckens gavlar slutar, det blir t.o.m ett litet hål, som syns bra på andra bilden. Det känns ju å andra sidan inte som att det har någon praktisk betydelse...
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/171324-fonsterbleck-runt-horn.html
#6 Men det blir lite otätt där ståndfalsen som fogar ihop bleckens gavlar slutar, det blir t.o.m ett litet hål, som syns bra på andra bilden. Det känns ju å andra sidan inte som att det har någon praktisk betydelse...
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Tack. Ju mer jag funderar desto mer osäker blir jag på om jag verkligen behöver göra det så avancerat med falsade skarvar man ändå inte ser. Detta är vindskiveplåt som ska sitta ovanpå ett förråd. Under sitter takpapp.
En enklare lösning kanske vore detta:
Det går att fila på detaljerna, vika in de klippta kanterna och platta till dem. Etc. Sedan dra farmarskruv genom överlappet, plåten ska ändå monteras med dessa.
Tänker inte vinna nån tävling, det ska bara se ok ut.
En enklare lösning kanske vore detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att fila på detaljerna, vika in de klippta kanterna och platta till dem. Etc. Sedan dra farmarskruv genom överlappet, plåten ska ändå monteras med dessa.
Tänker inte vinna nån tävling, det ska bara se ok ut.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Det funkar å göra så lägg lite fog i skarven bara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden